ГДБОП още не са получили отговор кой
плаща за страницата на имитаторите
На цели 2 места вече краде логото на “24 часа” сайтът 24-chasa.eu, вместо на едно, както го правеше преди седмица. Заключението е на дирекция “Авторско право и сродните му права” в Министерството на културата, което бе сезирано от издателя на вестника ни за ползването на интелектуалната ни собственост.
Първоначално сайтът бе сложил логото ни на началната си страница. То бе голямо и видимо. След телефонен разговор с Явор Борисов, шеф на фирмата Джей Ем Би ЕООД, която е изработила сайта и на чието име той се води, логото бе махнато. Борисов обясни, че не е собственик на сайта, а го е правил по поръчка на мъж с имена Кирил Георгиев. Обеща да ни свърже с него и пое ангажимент логото ни повече да не се ползва. Седмица по-късно се оказва, че
Борисов е
излъгал и
за двете
Логото действително вече не е на началната страница на сайта, но вместо това се появява в искането за абонамент за страницата. Ако човек приеме, ще му се появяват известия с всяка новина, пусната в изданието. Те ще се визуализират именно с откраднатото от нас лого. То вече се е появило и в картинката, която се показва в браузъра, когато даден сайт се отвори. И двете кражби са установени при проверка на експертите от културното министерство. Те първи отговориха на писмото ни. То бе изпратено и до МВР и прокуратурата.
От дирекция “Авторско право и сродните му права” са направили собствена проверка, която потвърждава подаденото от нас в сигнала, че сайтът 24-chasa.eu е регистриран от фирма Джей Ем Би ЕООД. Оттам казват, че няма данни за сходство между дизайна на двата сайта, което никога не сме твърдяли за 24-chasa.eu. Подобна схема използва другият сайт, който краде от нас – 24chasa.eu. Той не е разгледан от културното министерство, макар да присъства в писмото ни.
Ведомството първо се е спряло на съдържанието на изданията. Посочва се, че такова няма. Всъщност то изчезна след обаждане на наш репортер до Борисов. Много по-страшното бе, че изданието публикуваше фалшиви новини, а за източник на ментетата посочваше “24 часа”. И тези партенки бяха отстранени от Борисов.
“При съпоставяне на външния изглед и съдържанието на двата сайта не се забелязва сходство в графичното оформление и в съдържанието. Единственото общо между двата сайта е графичното лого на вестника, изобразено в горната част на началните страници и на двата сайта, както е показано на горните екранни изображения”, заключават от културното министерство. Оттам обаче правят и допълнително уточнение.
Доколкото показаното по-горе (вдясно) изображение представлява обект на авторскоправна закрила като произведение на изобразителното изкуство и доколкото в сигнала ви не е уточнено кой е неговият автор, моля да уточните кое е физическото лице, автор на изображението, и кой е носител на авторските права върху него (в случай че това са различни лица). В случай че произведението е създадено в рамките на договор за поръчка, то моля да приложите заверено копие от съответния договор, пишат от ведомството.
И поясняват, че има и друг начин да защитим правата си, като използваме не авторското право, типично за физически лица, а индустриалната собственост, която е присъща на юридически лица. “Освен авторскоправна закрила горното изображение, като съставна част от комбинирана търговска марка, “24 часа” е обект на закрила като индустриална собственост. Патентното ведомство на Република България е националният държавен орган за правна закрила на обектите на индустриалната собственост, който при установяване на състав на административно нарушение може да ангажира административнонаказателна отговорност от виновните лица”, предлагат от ведомството. Всъщност “24 часа” се обърна към културното министерство заради чл. 3, ал. 1, т. 9 от Закона за авторското право и сродните му права. Според него обект на авторското право е и графичното оформление на печатните издания. “Безспорно, логото е такова”, съгласи се директорът на дирекция “Авторско право и сродните му права” в културното министерство Мехти Меликов. Писмото, което получихме, е подписано от негов заместник, тъй като Меликов е бил в отпуск, когато е писано.
Той също посочи, след като се запозна с казуса, че трябва да разчитаме най-вече на индустриалната собственост. Обясни и че можем да се позовем за авторското право, но действително първо трябва да посочим автора на изображението. “А и след това ще трябва да търсим административнонаказателна санкция, а не всички хипотези са предвидени в закона”, допълни Меликов.
Междувременно проверката на сектор “Противоправно съдържание в интернет” в отдел “Киберпрестъпност” на ГДБОП продължава. Полицаите са изискали справки от хостинга на сайта, за да разберат кой го плаща. Очаква се отговор от компанията.
След като установят хората или управителите на фирми, ако става въпрос за дружество, те се викат на беседа. Там става ясно дали сайтът действително е техен, или е проект, който менажират по поръчка на техен клиент. В случай на второто процедурата се повтаря. Междувременно се изпраща и запитване до културното министерство.
В него от МВР
прилагат логото
ни и копираното
от 24-chasa.eu
От прокуратурата посочиха, че се образува проверка. В нейните рамки се възлагат задачи на няколко институции. Това са МВР, което да провери за домейна и хостигна, както и културното министерство - за обекта на авторско право. След като получат резултатите, ще се реши дали става дума за нарушения на фирма, или на физическо лице. “Ако е от човек, то може да му се търси
наказателна
отговорност за
престъпления
против
интелектуалната
собственост
Предвидените наказания са до 5 години затвор и глоба до 5000 лв. в най-лекия случай, както и до 8 г. решетки и 10 000 лв. глоба”, посочиха от държавното обвинение.
И обясниха, че в маловажни случаи се носи административна отговорност по Закона за авторското право и сродните му права. По закон е предвидено и
унищожаване
на предмета на
престъпление,
което в случая означава, че сайтът ще бъде закрит.
На 18 февруари “24 часа” установи, че двата сайта 24-chasa.eu и 24chasa.eu нагло крадат от интелектуалната собственост на медията ни – а именно запазената марка, графичен знак и съдържание. Сайтове, които имитират оригинала, заблуждават ботовете на рекламните мрежи и към тях се насочва реклама, за която възложителят предполага, че е била предназначена за оригиналния сайт.
От това “24 часа” има преки материални вреди освен репутационните щети, които фалшивите сайтове нанасят - по причина, че в тях се публикуват фалшиви новини и откровена пропаганда. Защото у читатели и рекламодатели се създава измамното усещане, че “24 часа” има нещо общо с тях.
24-chasa.eu е регистриран на фирма Джей Ем Би, която е собственост на Явор Борисов. Другият сайт, който се представя за оригинала 24chasa.bg, е 24chasa.eu. Това е част от схемата - фалшивият сайт имитира заглавието, дизайна и директно копира голяма част от съдържанието.
Ако успеят да заблудят ботовете на рекламни мрежи, че това е производител на оригинално съдържание, тези сайтове нанасят пряка финансова увреда на притежателите на оригиналните марки, които пропускат ползи от реклама, която се отклонява към измамниците.
Освен това нанасят и преки имуществени вреди и на рекламодателите, избрали да пускат реклама през такива мрежи, защото техните съобщения не достигат до истинска аудитория и всъщност си хвърлят рекламните бюджета в нищото. Освен пряка вреда има и неимуществена репутационна както за истинските медии, така и за рекламните мрежи.
Фалшивите сайтове са активни политически – заливат с компромати определена политическа сила – нещо, което със сигурност вероятно монетизират. 24-chasa.eu е по-новият. Той е пуснат на 7 февруари 2022 г.
24chasa.eu е от април 2019 г. Официално се води на името на Елена Ангелова Димитрова. Действително всичко се движи от Стефан Пройчев. Освен името сайтът краде дизайна на “24 часа” за подреждане на новините - водеща вдясно, а до нея 3 по-малки.