Стабилна позиция на творците и на носителите на авторски права, така че те да могат да договарят и да получават възнаграждение за онлайн използването на тяхното съдържание от интернет платформите. Това е една от основните цели на Европейската директива за авторското право.
След повече от четири години на дебати и преговори през 2019 г. Европейският парламент и Съветът на ЕС дадоха зелена светлина на новите правила. Срокът за транспониране на директивата в националното законодателство изтече на 7 юни 2021 г. Към днешна дата само 11 държави от ЕС са изпълнили това си задължение - Австрия, Хърватия, Естония, Франция, Германия, Унгария, Ирландия, Италия, Малта, Нидерландия и Испания. Чак след като се приеме аналогичен национален закон, създателите на съдържание могат да преговарят директно с интернет гигантите. (В кои страни това се случва - четете през следващите дни на сайта на "24 часа".)
Текстът бе замислен, за да адаптира към дигиталната епоха европейското законодателство в областта на авторското право, датиращо от 2001 г. Представена от Еврокомисията през септември 2016 г., реформата бе обект на безпрецедентно лобиране от страна на привържениците и на противниците си, отбелязва AФП. Нейната “цел е
да позволи на печата и
на хората на изкуството да
получават част от приходите
от разпространението на продуктите и творбите им в интернет”, обясняват над 170 знаменитости, подписали се под статия, публикувана във френския “Журнал дю диманш”.
В другия лагер са гигантите от Силициевата долина и привържениците на свободния интернет, които се боят, че разпространението ще бъде ограничено. Досега интернет компаниите имаха слаб стимул да сключват справедливи лицензионни споразумения с притежателите на права, тъй като те не се смятат за отговорни за съдържанието, което техните потребители качват. Те бяха задължени да премахват само съдържание, което нарушава правата, но едва когато притежателят на права ги помоли. Това обаче е тромаво и не гарантира справедливи приходи. Новата отговорност на интернет компаниите ще повиши шансовете на притежателите на права (особено музиканти, сценаристи, както и издатели на новини и журналисти) да сключат справедливи договори за използването на техните произведения.
През последните години лъвският пай от нарастващите глобални приходи от дигитална реклама отива в интернет гигантите, които по този начин печелят дори от частично показване на новинарско съдържание, за което плащат издателите. Това задушава финансово медиите, които остават с все по-малък ресурс за издръжка на журналистически екипи и производство на качествено съдържание, включително разследвания. Ето защо целта на поправките е да накара платформи като “Гугъл” да споделят част от рекламните приходи с производителите на съдържание, което ползват. Според интернет търсачката тя извършва безплатно разпространение на медийното съдържание и по този начин увеличава читателите му, поради което не е нужно да споделя приходи.
Противниците на новата мярка
я заклеймиха като “данък линк”
По тази причина евродепутатите решиха споделянето на откъси от новини да е изрично изключено от промените и остава както е било досега. Откъсите и много кратките статии ще продължат да излизат в “Гугъл нюз” или “Фейсбук”. Качването в мрежата на защитена творба с цел цитиране, критика, рецензия, карикатура, пародия или пастиш също не е обхванато от новите изисквания.
Изключение е и включването на творби в онлайн енциклопедии с нетърговска цел, например в “Уикипедия” или в платформи със софтуер с отворен код. Изрично се подчертава, че създаването на мемове и GIF не е засегнато от директивата.
“Творците ще получават справедливо възнаграждение за своята работа, а потребителите ще могат да разчитат на ясни правила за защита на свободата на словото. С транспонирането на двете директиви в националното законодателство всеки ще се възползва от новите възможности, така че да можем напълно да извлечем най-доброто от интернет и от телевизионните и радиопрограмите, включително и зад граница”, подчерта Маргрете Вестегер, изпълнителен зам.- председател на ЕК с ресор “Европа, подготвена за цифровата ера”. (За нейната борба срещу техногигантите в дигиталния свят - на VII стр.)
Приемането на директивата е и стъпка напред по пътя към създаването на единен цифров пазар в Европейския съюз -
зона без вътрешни граници,
що се отнася до
интернет трансакциите
Развитието на цифровия единен пазар обаче се възпрепятства от различията в регулациите относно правата върху интелектуалната собственост на отделните държави членки. Това цели и законодателството за авторските права - да гарантира, че всички потребители в ЕС имат еднакво широк достъп до произведенията, публикувани в интернет.
От промените ще бъдат засегнати най-пряко “Ютюб”, “Фейсбук” и “Гугъл Нюз”, се отбелязва в съобщение на ЕП. “Това е важна стъпка към коригиране на ситуация, която позволи на няколко компании да печелят огромни суми, без да заплащат на хилядите творци и журналисти, от чийто труд зависят”, посочи докладчикът по темата Аксел Фос (ЕНП, Германия).
Въпреки растящата популярност на услугите като “Нетфликс”, HBO Go, “Амазон Видео” на платформите за видео по заявка може да се намерят сравнително малко аудио-визуални произведения от ЕС. По-малко от половината (47%) от европейските филми, пуснати по кината от 2005 до 2014 г., са достъпни чрез платформите за видео по заявка. В директивата се предвижда нов механизъм за договаряне, който да подпомогне достъпността, популяризирането и разпространението на аудио-визуалните произведения, и по-специално на създадените в Европа. Той улеснява процеса на сключване на договорни споразумения и премахва затрудненията във връзка с лицензирането на правата, които са необходими, за да може на платформите за видео по заявка да има филми и сериали, произведени в ЕС.