Общинари отново настояват за държавни компенсации, за да не се стига до спиране на линии
Общинските транспортни оператори в София са изправени пред финансов колапс, стана ясно на изслушването на шефовете на дружествата в комисията по транспорт на Столичния общински съвет.
Задълженията на "Столичен автотранспорт" към доставчици на горива и друг вид разходи към края на януари са 21,3 млн. лева. 17,3 млн. лв. от тях са просрочени.
Според отчета на "Столичен електротранспорт" разходите за електроенергия за 2021 г. са над 13 млн. лв, като само за януари тази година сметката е 3,8 млн. лв.
Справката на „Метрополитен“ показва, че текущите разходи за 2022 г. за електроенергия, поддръжка и консумативи възлизат на 4,4 млн. лв. Дружеството обаче има и просрочени задължения към СДВР за близо 6,5 млн. лв. Общо дължимите средства достигат 10,9 млн. лева, обясни шефът на "Метрополитен" ЕАД проф. Стоян Братоев.
Основните причини за тежкото състояние на градския транспорт в София се дължи на пандемията, която започна през 2020 г., заради която драстично намаляха пътниците и съответно продажбата на превозни документи. Последвалата икономическа криза, поскъпването на горивата и електроенергията също допринесе за задлъжнялостта на операторите, категорични са техните ръководители.
178 млн. лева са необходими на Столичната община, за да продължи нормалното функциониране на градския транспорт. Без финансова подкрепа от държавата, общината ще бъде принудена да съкрати линии, както и да увеличи интервалите на движение на обществения транспорт, което ще доведе до влошаване на услугата.
Ако досега столичният градски транспорт бе подложен на финансов натиск, то вече в резултат на пандемията и инфлацията, той е във финансова криза, смята зам.-шефът на транспортната комисия Зафир Зарков.