Апликацията ще е документ за самоличност и подпис, за да се ползват услугите на електронното правителство
Приложение за смартфони ще замества личната карта и подписа при контакт с електронното правителство. Това стана ясно, след като Министерството на електронното управление публикува за обществено обсъждане техническите изисквания към апликацията за смартфони BGID.
На практика осъществяването на този проект ще позволи хората да използват смартфоните си в определени случаи като лични карти и дори за електронен подпис. С приложението се въвежда национален електронен идентификатор. Това трябва да разреши “дългогодишния проблем с липсата на широко разпространено, достъпно, сигурно, надеждно, лесно за използване и безплатно средство за електронна идентификация, удобно разположено в мобилно устройство”, пише в описанието на приложението, което е публикувано от министерството.
“Резултатът от проекта ще бъде мобилно приложение (за Android и iOS), с което
да се идентифицираме за ползването
на всички електронни услуги,
т.е. държавата да знае кой стои отсреща, когато ползва услугите. До момента това се извършва с електронен подпис, с ПИК, с ПИН и др. Тези средства няма да отпаднат веднага, но малко по малко ще бъдат замествани с електронната идентификация”, обясни през блога си министърът на електронното управление Божидар Божанов.
Приложението трябва да е достъпно както за телефони с операционната система “Андроид”, така и за устройства на “Епъл”. А разработчикът трябва да предаде продукт, който е публикуван в съответните електронни магазини.
За регистрация в BGID, разработчиците трябва да предвидят няколко алтернативи. Това трябва да може да става с досегашните квалифицирани електронни подписи, с ПИК на НАП или НОИ, или чрез сканиране на чипа от международния паспорт. Документите за пътуване зад граница, за разлика от личните карти, от години имат чип с личните и биометричните данни. Допуска се и вариант, при който влизането в системата да става със снимка на личната карта и отговор на специфични въпроси за всеки потребител, които ще бъдат извличани от базата с данни “Население”. Алтернатива е чрез камерата на телефона системата да провери дали срещу нея е човекът, който твърди, че е.
Различните методи ще дават различно ниво на достъп - средно или високо и съответно достъп до различни данни. При влизане със снимка на личната карта и отговор на въпроси няма да е възможно да се ползват много чувствителни данни като тези от здравното досие, дава пример министърът. Тогава можело да се наложи
еднократно посещение в офис
на администрацията
или в пощенски клон, за да се даде високо ниво на достъп.
При регистрация гражданите ще трябва да посочат мобилен телефон и имейл адрес. След регистрация ще се създава автоматично профил в системата за сигурно електронно връчване.
Разработчиците имат свободата да предложат два основни варианта за удостоверяване на самоличност.
Първият е с push - нотификация. При него човек ще влиза в страницата на администрацията, от която ще иска електронна услуга, а тя ще го изпраща към системата за е-автентикация, откъдето гражданинът ще си избира опцията BGID. Без значение дали услугите се използват на мобилно устройство, или на компютър, след въвеждането на ЕГН към телефона ще се изпраща заявка за потвърждаване.
Вторият вариант е разпознаването да става през QR код, който да бъде сканиран. И при двата подхода гражданинът
ще бъде уведомяван какви лични данни
ще получи за него администрацията,
за да му окаже услугата.
Приложението трябва да има и функционалност за електронно подписване, което трябва да представлява идентичен процес с избрания за идентификация.
Още с пускането си приложението трябва да може да си говори с най-ползваните услуги на администрацията - тези на НАП, на НОИ, портала на електронните услуги, портала на МВР, публичните услуги на Агенцията по вписвания.
“След първоначалната регистрация, от гледна точка на потребителя процесът ще бъде следният:
1. Отваря портал за електронни услуги;
2. Избира “вход с eID” и потвърждава с мобилния си телефон (или друго мобилно устройство);
3. Подава заявления за услуги, които са с предварително попълнени данни (тъй като системата вече знае кой стои отсреща);
4. Подписване на заявлението чрез повторно потвърждение с мобилния телефон”, обясни министър Божанов. Неговата цел е проектът да стартира преди да са изтекли 100 дни на правителството.