- Над 800 души работят в най-големия частен пристанищен оператор, а ръстът на заплатите е 68% за последните 5 години
- За 10 г. през порта са минали над 3 млн. тона сярна киселина, което го прави един от екологичните топ проекти у нас
- РИОСВ прави многократни проверки - не констатира риск от аварии на терминалите
Цял ден на 19 февруари граждани на Бургас разглеждаха за първи път отвътре терминалите на “БМФ Порт Бургас”.
40 души, разпределени по 5-има, имаха възможност да задават въпроси както на служители, така и на изпълнителния директор Борис Балев спазват ли се правилата за сигурност и опазване на околната среда. По график от 10 до 16 часа групите обходиха комплекса за втечнени въглеводородни газове, буферния склад за течни горива и специализирания комплекс за сярна киселина.
12 млн. евро са вложени в изграждането на комплекса за обработка на сярна киселина, като системата за управление и контрол е напълно автоматизирана. Експерти разказаха, че технологичната схема от тръбопроводи, помпи, резервоари и арматура е затворена, а резервоарите са с двойни дъна. Осигурена е възможност за неутрализация на кисели води и система за абсорбиране на па̀ри, пожарната безопасност е обезпечена, извършва се
непрекъснат
автоматичен
и визуален
контрол
Сярната киселина се приема от жп цистерни, съхранява се в резервоари и посредством най-съвременния модел специализирано оборудване (товарно рамо) се претоварва на кораби. Скачването на рамото с кораба става с дистанционно управление. “Контролът е много голям. Първоначално проектът беше да се товари с шлангове, както е на пристанището във Варна, но за по-голяма сигурност бе инвестирана значителна сума за нещо по-безопасно”, обясни инж. Желязко Пеев. Товарното рамо е единственото напълно автоматизрано съоръжение за товарене на сярна киселина у нас и е дело на нидерландска компания.
“Досега сме натоварили на кораби над 3 млн. тона сярна киселина, което прави “БМФ Порт Бургас” един от най-сериозните екологични проекти в България, тъй като страната ни няма възможност да съхранява такова голямо количество сярна киселина никъде”, уточни инж. Пеев. И добави, че след затварянето на повечето торови заводи у нас сярната киселина се изнася приоритетно за Турция.
“Питаха ме
посетители - тук
може ли да
стане като в
Хитрино? Няма
такава опасност,
защото вътре в пристанището вагоните цистерни се движат с 5 км/час. В пристанището всяка цистерна се проверява предварително и ако се установи някакъв проблем, се връща, а клиентът е длъжен да осигури друга”, обяснява Балев. Тези правила били въведени от съображения за сигурност преди 2 г. Извън територията на пристанището позволената скорост за моторните превозни средства е 40 км/ч, а в терминалите - 20 км/ч. Посетителите сами се убедиха в това, пътувайки с микробус до различни локации в порта.
Бургазлии видяха и комплекса за обработка на втечнени въглеводородни газове (пропан-бутан), в който са вложени 6 млн. евро. Това е единственият по рода си у нас специализиран комплекс за разтоварване на втечнени въглеводородни газове от танкери и директно претоварване на жп и автоцистерни без съхранение, с изградена иновативна система за втечняване на газовите па̀ри. Изградени са автоматизирана система за управление на технологичните процеси, система за отчетност, точки за контрол, газсигнализираща система, мълниезащита и заземявания, пожароизвестителна система, инсталация за водно охлаждане с морска вода, предпазни стени и клапани, блокировки, ограничен достъп и видеонаблюдение. Построени са жп станция и автостанция, сгради и съоръжения с противопожарно оборудване, контролна зала с електрически централен хъб. След инвестициите в това съоръжение се постигат претоварни норми до 200 куб. м на час при разтоварване на танкер.
Въпросът крият ли екологичен риск течните товари, които се съхраняват на двата терминала, влезе преди дни и в парламента с питането на депутата от ДБ Ивайло Мирчев. В отговор транспортният министър Николай Събев припомни, че концепцията за пространствено планиране на терминал “Бургас Изток- 2”, включително разполагане на пристанищни съоръжения за обработка на наливни товари, е приета без забележки от всички компетентни институции. За терминала има издадено удостоверение за експлоатационна годност, а от началото на концесията до 2021 г. ИА “Морска администрация” е направила над 30 проверки за експлотационна дейност и не са установени несъответствия. Извършени са и 6 поверки по заповед на екоминистъра, които потвърждават, че на площадката за течни товари няма непосредствена заплаха за екологични щети или причинени такива от дейността на дружеството, стана ясно от отговора на министър Събев.
“Съоръженията са изградени съгласно най-високите технологични стандарти в света и отговарят на всички нормативни изисквания за експлоатация. Проектирани са от водещи инженерни компании в Европа, заимствани са прилаганите технологии в пристанищата на Ротердам, Антверпен и др., където комплексите за обработка на наливни товари са разположени в непосредствена близост до населените места.
Със сигурност
бургазлии няма
от какво да се
притесняват”
Съоръженията са напълно безопасни. А и ние самите нямаме интерес да подлагаме на риск нашите работници и служители, както и стотиците фирми, чиято дейност е свързана с пристанището”, категоричен е изпълнителният директор Борис Балев.
За първи път посетители бяха допуснати и до буферния склад за дизелово гориво, който включва 5 резервоара по 1000 м3. Тук са изградени нивомерна система, сигнализация за препълване, дистанционно автоматично управление, измервателни системи с автоматични товарни контролери, системи за аварийна и противопожарна безопасност.
От презентацията за инвестиционната политика на “БМФ Порт Бургас” стана ясно, че дружеството е надхвърлило първоначално заложената в договорите за концесия сума. За целия срок е трябвало да бъдат инвестирани 258,2 млн. лв., но само за периода 2012-2021 г. концесионерът е изпълнил инвестиции в размер на 311 млн. лв. А от 1,5 млн. тона при предоставянето на концесиите товарооборотът на пристанище Бургас е скочил до 6, 915 млн. тона през 2021 г.
Обработените товари на двата терминала за периода 2012 г. - 2021 г. са общо 48 млн. тона, като всяка година се отбелязва 10% ръст. Дори в пандемията дружеството успява да задържи тези нива.
Към момента на предоставяне на концесиите броят на наетите по трудов договор е бил 686, сега на пристанището работят над 800 души, които са сред най-добре платените в Бургаска област. Този показател нарежда “БМФ Порт Бургас” ЕАД сред най-големите работодатели в региона. А още над 100 компании - малки и средни предприятия, са пряко или косвено ангажирани с дейностите, извършвани в двата терминала.
А заради големия интерес компанията планира скоро отново да отвори врати за граждани.