Единственият вариант за придвижване от България до Лондон по релсите е да се мине първо през Румъния
Европейската комисия иска да направи влака транспортът на XXI век. Общата трансевропейска транспортна мрежа TEN-Т има за цел всички пътнически влакове в Европа да се движат със 160 км в час и така да станат реална конкуренция на нискотарифните полети. Влаковете имат нисък въглероден отпечатък, пестят време и изобщо са много удобна алтернатива на въздушния транспорт. Самолетите само привидно са по-бързи.
В страни, където има развити скоростни жп линии като Италия, реално влакът е по бърз от самолета. Или от автомобилния транспорт. В Германия пътуването от Берлин до Хамбург е по-лесно и по-бързо от това със самолет. Влакът се хваща от берлинската гара Zoo в абсолютния център на немската столица и се слиза на централната гара на Хамбург. Няма трансфери до летищата, проверки и цялата досада, която отнема около 4 часа, повече, отколкото е самото пътуване с немските железници. Затова и цената на билета за влака е малко по-висока от тази за самолета.
Изобщо Европа има добре развита мрежа от скоростни влакове - в рамките на няколко часа може да се стигне чак до Лондон, но България е изключена от тях. Всъщност от София единственият начин да се включите в европейската мрежа не е на запад, а на изток - към Букурещ и от там към Будапеща и Виена.
Но от българската столица всъщност не може да се тръгне на запад. Изключването на Западните Балкани от ЕС означава и изключване на Източните Балкани. Всъщност, ако човек стигне до Триест, той вече е “хванал влака”. От там може да се стигне навсякъде от Малмьо до Единбург.
Единственият вариант за придвижване от България до Лондон по жп релсите е да се мине първо през Румъния. През летния сезон може да се възползваме от директния маршрут София - Букурещ. През останалото време е необходимо прекачване в Русе. Пътуването
между двете столици
трае 10 часа
Най-добрият вариант е да се избере сутрешният влак в 7,15 часа, който пристига по разписание на гара Букурещ - север в 17,05 ч. Влакът пътува всеки ден, цената на билета е 51 лв., а според онлайн справочниците румънският предлага дори климатици.
Пътниците имат две опции да прекарат нощта в Букурещ или да прекарат пет часа на гарата и да хванат нощния влак за Будапеща от същата гара. Тръгването е в 22,02 ч, а цените започват от 29 евро, или около 60 лева. Разстоянието е дълго - над 600 км, и отнема 15 часа, затова е препоръчително да се вземе спален вагон. Това би струвало 198,5 леи в помещение за шестима души, или 79 лева. Влакът пристига на гара Келети в Будапеща в 12,50 ч на втория ден от пътуването. Келети значи изток и е основната гара в града. Сградата е красива класическа европейска жп гара. Построена е за три години в края на XIX век от унгарски архитекти. Въпреки това на фасадата ѝ има силно английско присъствие - статуи на Джеймс Уат и Джордж Стефънсън, изобретателите на парната машина и локомотива. За Виена се тръгва в 14,40 часа. Пътуването трае три часа и половина. Цените на билетите започват от 25 евро.
В 17,21 часа пътниците би трябвало да пристигнат благополучно на гара “Виена Хауптбанхоф”.
Много са вариантите за придвижване от Виена до Лондон. Може да се мине през Брюксел, Париж, Амстердам, като линиите са различни в зависимост от деня. Според в. “Гардиан” линията Париж – Виена е една от шестте най-добри за 2022 г., но вероятно и обратната посока не отстъпва по красота. Директен влак от Виена до френската столица тръгва в 19,40 ч. Пътуването продължава 14 часа, а цената е 94,90 евро. Влакът следва оригиналния маршрут на “Ориент Експрес”. Линията се изпълнява и в обратна посока от нощен влак номер 469 – последния номер на “Ориент Експрес” преди спирането му през 2009 г. Крайната точка е гара “Изток” - петата най-голяма в Париж. Тя се намира само на 500 метра от гара “Север”, от където в 13,11 часа тръгва влакът за крайната точка на пътуването - Лондон. Продължителността на придвижването е кратка, под два часа, като пътниците пристигат на гара “Сейнт Панкрас” в 14,30 ч. Цената е 144 евро. На тази гара може
да видите оригинални
пиана на Елтън Джон,
които той дари през 2016 г., след като свири благотворително на самата гара.
Общо пътуването би отнело три денонощия. Всъщност проблемът е липсата на свързаност през Балканите. От тези 3 денонощия поне две преминават в усилия да стигнете до Виена. Билети за всички влакове може да бъдат купени онлайн с изключение на линията София - Румъния. За международните връзки на България това може да бъде направено единствено на място.