За строителството на двата нови участъка от третия лъч на метрото Столичната община ще осигури 53% от общия обем на нужните средства. За тази цел общината планира да получи инвестиционен кредит от Европейската инвестиционна банка на стойност 195 млн. евро. Това заяви зам.-кметът по финанси и здравеопазване Дончо Барбалов.
Днес той заедно със зам.-кмета по строителство инж. Ангел Джоргов ще представят на публично обсъждане намерението за поемане на дългосрочен инвестиционен кредит от ЕИБ за строителството на етапи 3 и 4 от третата линия на софийското метро.
Общата стойност за изграждане на двата участъка е 769 млн. лв. Столичната община ще осигури 409 млн. лв. Остатъкът от 360 млн. лв. беше заложен за финансиране от Плана за възстановяване и устойчивост на България. При последната редакция на плана правителството заложи намаляване на финансирането за метро до 217 млн. лева.
По инициатива на кмета на София Йорданка Фандъкова бяха проведени срещи с министър-председателя Кирил Петков и вицепремиера и министър на финансите Асен Василев, на които те поеха ангажимент отрязаните от плана средства да бъдат осигурени от държавния бюджет.
„На срещите ни премиерът Петков и министър Василев заявиха, че подкрепят изграждането в цялост на третата линия. За да гарантираме строителството и завършването на двата участъка до 2026 г., настояваме Министерски съвет да вземе решение за съфинансирането от националния бюджет“, заяви Барбалов.
Общината ще гарантира по-големия процент от средствата с инвестиционния заем.
„Строителството на 3-те километра от кв. „Хаджи Димитър“ до „Левски“ започва през март, като осигуряваме първите 12,8 млн. лв. за старта изцяло от бюджета на общината. За участъка от 6 километра през район „Слатина“ до бул. „Цариградско шосе“ в момента се избират изпълнители“, добави инж. Джоргов.
Двата участъка включват 9 метростанции и буферни паркинги. Предвижда се и закупуване на нови метровлакове.
„Според анализите двата нови участъка ще дадат достъп до метрото на още 160 хил. граждани“, обясни инж. Джоргов.
Общата дължина на Линия 3 на метрото в София е 21 км с 21 метростанции. През 2020-2021 г. завърши строителството на първите два етапа – 12 км от „Овча Купел“, през „Красно село“, центъра, Орлов мост, театър „София“ до кв. „Хаджи Димитър“. За постигане на предвидения значителен транспортен, екологичен и социален ефект от линията, тя трябва да бъде завършена, като се изградят другите й два участъка - до кв. „Левски“ и до бул. „Цариградско шосе“ през „Слатина“.
„Трите станции през „Подуяне“ са разположени по бул. „Владимир Вазов“ – първата е на кръстовището с ул. „Васил Кънчев“ до стадион „Георги Аспарухов“, втората е на кръстовището с ул. „Витиня“, а третата е при ул. „Станислав Доспевски“ между „Левски В“ и „Левски Г“, поясни инж. Джоргов.
Шесте километра от другия участък тръгват от ул. „Шипка“ при Военната академия през кв. „Гео Милев“ и „Слатина“, покрай „София Тех Парк“ и зала „Арена Армеец“ до бул. „Цариградско шосе“.
„Със завършването изцяло и на третата линия метрото в София ще поеме над 50% от всички пътувания с градския транспорт, а това е най-бързият и удобен за гражданите транспорт, с най-голям екологичен ефект за града ни“, каза инж. Джоргов.