- Две трети от леглата в Пловдив са стояли празни през 2021 г.
- Големите хотели в Пловдив продават нощувки на цената на три звезди, казват от бранша
Паничката на хотелиерския бизнес в Пловдив в момента е полупразна. За сметка на това все повече лъжици гребат от нея и резултатите са повече от тревожни. Така дългогодишният собственик на хотели в Стария град на Пловдив Христо Гюлев описва ситуацията в бранша в последните две години.
„2021 беше поредната слаба откъм посещения и приходи година за нас“, казва Гюлев и допълва, че не е оптимист и за настоящата, която по думите му е започнала повече от зле.
От старта на пандемията най-слаба посещаемост на туристи е имало през зимните месеци.
Допълват го и цифрите от местната статистика, според която най-малко гости в пловдивските хотели са регистрирани от ноември 2020 г. до март 2021 г. и от ноември м. г. до момента.
„Имаме 34 легла в единия хотел и се радваме, ако се напълнят поне 20 процента от тях“, казва Христо Гюлев. Най-силни за бранша по негови наблюдения са били двата летни месеца – юли и август м. г.
Същата ситуация описва и Стефан Кирев, който е собственик на бутиков тризвезден хотел до Гребния канал. Най-силният сезон за тях е бил през лятото на 2021 г., от юни до август, когато са имали до 30 процента заети легла. През останалото време рядко се отбива клиент, казват от хотела. По тази причина мястото вече е обявено за продан и чака подходящите купувачи.
Три от всеки четири хотелски легла в Пловдив са били празни през цялата 2021 г. Това сочат данните на Териториалното статистическо бюро-Юг. Огромната част от легловата база няма шанс да се напълни и през тази година, освен ако с магическа пръчка не отпаднат всички ковид ограничения и у нас, и в Европа, допълват хора от сектора. Средната заетост на хотелите и местата за настаняване в Пловдив и региона е била малко под 24 процента за 2021 г. Цифрите, които се чакат за януари 2022 г., едва ли ще се по-различни.
На над 25 процента посещаемост през изминалата година са се радвали само хотелите 4 и 5 звезди. Повечето места за настаняване с 1 и 2 звезди са варирали около 13 на 100 заетост, като в най-слабите месеци са падали до 10 заети легла на 100, сочи статистиката.
"Причината е, че 4- и 5-звездни хотели продават стаи на цената на 3-звездни. Стойностите на нощувките са паднали. Освен това чуждестранните туристи, които идват в Пловдив през последните две години, са главно от близки балкански страни - гърци и турци. В няколко 4- и 5-звездни хотела в Пловдив те се ползват от специални отстъпки“, обяснява хотелиерът Христо Гюлев.
Затова чужденците предпочитат да наемат по-висок клас хотел. Плащат същите пари като в 3-звезден, но получават по-добри условия за настаняване.
Наблюденията на бранша са, че този януари е започнал дори по-зле, отколкото през отминалите две пандемични години. „Не съм оптимист за съживяването и през 2022 г.“, признава Гюлев.
По данните на местната статистика дори и в пиковите летни месеци миналата година хотелите в Пловдив не са имали достатъчно клиенти. В периода между май и октомври 2021 г. е имало най-много туристи, като заетостта се е движила между 24 до 28 процента.
На обратния полюс са зимните месеци - януари-април, октомври-декември, в които средната заетост за Пловдив е била най-ниска - около 16%.
Главно български туристи са „спасявали положението“ в местните хотели. Те са средно 85% от всички гости, преспали в града.
Приходите от нощувки в бранша пък до момента са малко над 40 млн. лв. за цялата 2021 г.