В България обаче през първия месец на годината са продадени 2034 нови автомобила спрямо 1769 през януари 2021-а
Глобалният дефицит на чипове отново удари силно върху продажбите на нови автомобили в Европа през януари. Според Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA) цифрите за първия месец на тази година сочат рекорден спад, въпреки че има големи разлики между страните.
Поради липсата на полупроводници компаниите успяват да произвеждат много по-малко коли, отколкото искат, а доставките се забавят.
Mрез миналия месец в ЕС са регистрирани 682 596 нови леки коли. Това е с 6 процента по-малко от януари миналата година, който вече бе обявен като най-лошия януари, измерван някога от организацията ACEA, т.е. в момента продажбите са на исторически най-ниските си нива, откакто през 1990 г. те започнаха да се измерват по единна методика.
През януари 2020 г. обаче продажбите бяха намалели заради започващата тогава пандемия.
Много експерти предполагат, че проблемът с чиповете ще продължи поне до средата на годината.
Въпреки това наскоро ACEA прогнозира, че продажбите на нови леки автомобили в ЕС вероятно ще се увеличат с почти 8 процента тази година до 10,5 милиона. Ако доставките на чипове се стабилизират, компаниите могат отново да увеличат производството. Но дори и тогава продажбите все още биха били с почти 20 процента по-ниски, отколкото през 2019 г., преди да избухне кризата с короната.
В България през първия месец на годината са продадени 2034 нови леки автомобила спрямо 1769 през януари 2021-а, или увеличението е 15 процента.
Различни пазари в Централна Европа също отбелязват значителен ръст миналия месец, като Словакия и Румъния (виж инфографиката), но пък в Полша се свиват. В Западна Европа почти всички страни отчитат отрицателни резултати.