Коалиционният партньор иска парламентът да гласува, че ще ги пратим в заводи на партньори в НАТО като Полша и Украйна
В бюджета за 2022 г. да не се приемат заложените 126 млн. лв. за ремонт на изтребителите ни МиГ-29 в Русия.
Тази кауза е подел депутатът на “Демократична България” Мартин Димитров. “Старата ни бойна авиационна техника трябва да се поддържа в натовски, съюзнически държави”, категоричен бе той пред “24 часа”. За България ще е дори финансово по-изгодно да го правим в държави като Полша и Украйна, където има заводи за самолетите, твърди икономистът.
“Призовавам управляващите да вземат оферти от всички и ще се види колко е по-изгодно”, апелира Димитров. Засега няма колеги от останалите парламентарни групи, с които да се обедини в искането бюджетът да се коригира между двете четения заради това.
На 3 февруари обаче Димитров задал писмен въпрос на военния министър Стефан Янев дали е имало авиационни инциденти с изтребителите ни, които от 2018 г. до днес да са ремонтирани в Русия или Беларус. Получил е отговора, но информацията е секретна и депутатът се е подписал да не я разгласява.
Запитан от “24 часа” дали трагичният инцидент при ученията край Шабла миналия юли, когато загина майор Валентин Терзийски, е визиран в отговора на министъра, Димитров отново се позова на засекретената информация и не каза. Но е категоричен, че това да ремонтираме самолетите си в държави-членки на НАТО, е въпрос на национална сигурност.
България ще остане само с МиГ-овете по-дълго от предвиденото, тъй като стана ясно, че ще се забави доставката на новите 8 американски F-16, за които бяха платени 2,1 млрд. лв. По план всички трябваше да дойдат през 2024 г. В момента у нас за съвместна охрана на въздушното ни пространство по линия на еърполисинга на НАТО са самолети на испанските ВВС. 4 “Юрофайтър”-а кацнаха в авиобазата Граф Игнатиево на 11 февруари. Те са с пълно въоръжение, но нямат право да го използват, забранена им е дори предупредителна стрелба.
Не трябва ли България да избере най-добрите цени за поддържане на бойната ни авиация, предлагани от съюзнически държави, задава пък друг въпрос Димитров на министър Янев в парламентарния контрол. А той го уверява, че ремонтът винаги се е осъществявал на най-добри цени по Закона за обществените поръчки.
През 2017 г. МО е сключило договор с руската компания АО “РСК МиГ” на стойност 220 236 евро за оценка на техническото състояние на изтребителите. Година по-късно са сключени още 5 договора за 41,56 млн. евро без ДДС за ремонти. Всички са изпълнени 100%, по единия България взема неустойка от 185 782 евро.