За най-ниските да се мисли за нови помощи, но през социалното подпомагане
Минималната пенсия да не расте изпреварващо спрямо останалите, защото не е справедливо. За най-ниските да се мисли за нови помощи, но през системата на социалното подпомагане, за да няма смесване. Около това се обединиха 9 социални министри. Сегашният - Георги Гьоков, събра във вторник осем свои предшественици - Емилия Масларова, Лидия Шулева, Минчо Коралски, Иван Нейков, Бисер Петков, Зорница Русинова, Тотю Младенов и Христина Христова, за да се допита до тях какви реформи са нужни.
Бившите социални министри пръв събра “24 часа” в своя “Клуб на визионерите”. Тогава те също се обявиха срещу изравняването на минималната пенсия с тази на хората с голям осигурителен принос. Или преизчисление на база актуален доход, или вдигане на тежестта на стажа - това е справедливата формула, бяха категорични министрите в двете издания на първата по рода си подобна обща дискусия.
Правителството обеща до 1 юли да е готово с промени в пенсионната система. Целта е хем да спре раздаването на бонус на калпак - какъвто е механизмът на добавките за пандемията, хем да се отчете осигурителният принос, а социалните плащания да се извадят от системата.
Гьоков вчера не представил конкретни разчети и проекти. До края на април Националният осигурителен институт (НОИ) ще трябва да направи най-малко два варианта, които после ще се обсъдят в работна група. Финалното решение пък ще вземат депутатите. Това бе договорено още при коалиционните преговори.
Както “24 часа” писа, възможни са 3 варианта. Първият е с по-висок процент на швейцарското правило, което сега се предвижда да доведе до ръст от 6,1%. Взема се сборът на 50% от нарастването на осигурителния доход и 50% от индекса на потребителските цени през предходната календарна година. Възможно е самото
швейцарско правило да се
модифицира, като се даде превес на средния осигурителен доход. По този начин ще се спре и изоставането на пенсиите при едни и същи условия.
Според експертите швейцарското правило е валидно за държави, които имат относително устойчив икономически растеж и ниска инфлация. През 2001 г. средният осигурителен доход у нас е 242 лв., а през 2021 г. е 1157 лв., или разлика от 4,7 пъти. А правилото може да даде увеличение от около 2 пъти за същия период и не може да отрази голямата разлика.
Второто предложение е за осъвременяване на пенсиите с актуален осигурителен доход, което от години предлагат от БСП. Така тези на по-старите пенсионери ще бъдат увеличени по-чувствително. Ще се постигне равнопоставеност - за един и същи осигурителен стаж и за една и съща длъжност едни и същи хора вече ще вземат близки пенсии. Според някои експерти обаче това не е вярното решение, защото ще остави голяма част от пенсионерите без стотинка увеличение.
Последният вариант е да се вдигне още тежестта за всяка година осигурителен стаж, която от Коледа е 1,35 на сто. В коалиционното споразумение се записа постепенно да стигне 1,5.
Възможна е и комбинация между тези предложения.
Друга идея е хората с най-ниски доходи, които останат под линията на бедност, да получават помощи през Агенцията за социално подпомагане. Тя стъпва на предложението на служебното правителство от м.г. Но е само за хората с пенсия, отпусната за пълен стаж и възраст. “Можем да потърсим друго решение за останалите, които нямат осигурителен принос. Трябва ли да дадем на човек, който получава 180 лв. социална пенсия, още една, за да го изравним с този, който има пълен осигурителен стаж? Или да доплащаме на човек, който взима пенсия под линията на бедност от 413 лв., но получава доходи от наем, рента или продължава да работи”, каза преди дни социалният министър.
Предшествениците му са предупредили, че ако се правят промени, освен добре обмислени, те не трябва да са радикални. На вчерашната среща те били категорични, че всички тези реверанси към пенсионерите с много малък осигурителен стаж и към тези, които са се осигурявали на минимален доход, са за сметка на хората, които са се осигурявали на действителните си доходи. Тази практика трябва да бъде преустановена,
да се възстанови справедливостта и да се повиши мотивацията за плащане на осигуровки
“Предстоят ни важни и нелесни решения в сферата на пенсионноосигурителната система и социалното подпомагане, промени в политиката за хората с увреждания и закрила на детето, модернизация на дейностите в сферата на заетостта и контрола на трудовото законодателство”, обяснил Гьоков.
Министърът е поискал да чуе своите предшественици и за политиките за хората с увреждания и дългосрочната грижа за тях.
Обсъдили още промените в пазара на труда и регламентирането на новите форми на заетост. Според коалиционното споразумение през втората половината на годината трябва да има промени в Кодекса на труда, за
да се регламентира дистанционната работа,
дигиталните трудови книжки, европейските стандарти на добавката за нощен труд, вкарването на директиви на ЕС за гъвкаво работно време и гъвкаво използване на отпуски.
Министрите дискутирали и възможностите за използване на резервите на пазара на труда в условията на демографска криза и дефицит на работници с подходяща квалификация. Те предложили стимули за работещи родители и за насърчаване на жените да се върнат по-бързо на работа след майчинство.