"Това го няма никъде по света. Кацаш, слизаш на терминала и се чудиш кой път да хванеш", заяви пред "24 часа" Николай Добрев, който от години живее в Лондон, но си идва често в Пловдив заради болната си майка.
Той е един от многото пасажери на летище Пловдив, които изпитват затруднения с превоза след прекратяването на договора с досегашния превозвач за системно неизпълнение.
"Вече са започнали преговори с транспортни фирми, които проявяват интерес да поемат обслужването на пътниците. Първата, с която е воден разговор, е предложила цена на билет 2,50 лв. от начална точка автогара "Родопи" до терминала, съобщи изпълнителният директор на аеропорта Пламен Спасов.
"Въпросът е дали може да бъде подписан директен договор с превозвача или трябва да се мине по реда на Закона за обществените поръчки", разсъждава той. Ако се наложи вторият вариант, това ще обрече пътуващите на още месеци без транспорт.
Ако все пак се намери законов начин за сключване на договор, автобусите ще се съобразяват с разписанието на пристигащите и заминаващите самолети. В момента общо 26 полета седмично кацат и излитат от и на летището, с изключение на четвъртък, който е ден без полети, уточни пред "24 часа" Спасов.
На среща при областния управител Йордан Иванов утре трябва да се вземе окончателно решение как ще се осигури транспорт на пътуващите от и до летище Пловдив. Проблемът се появи, след като на 7 февруари договорът с фирмата превозвач беше прекратен. На практика пасажерите останаха без шатъл автобус, въпреки че всеки ден на аеропорта кацат или излитат по два-три самолета.
Според пасажери ситуацията е абсурдна, защото пловдивското летище е сред малкото в Европа, което не може да осигури транспорт.
От ноември миналата година аеропорта обслужва полети на нискотарифни превозвачи до лондонските летища "Станстед" и "Лутън", както и до Дортмунт и близкото до Мюнхен "Меминген". В неделя има и чартърни полети до Белфаст.
"Практически имаме значително по-голям поток пътници и само за декември 2021 г. са обработени 12 117 души. Това е едно доста сериозно нарастване", отбеляза Спасов.
Миналата седмица при областния управител Йордан Иванов беше проведена спешна среща заради създалата се ситуация, но нищо конкретно не се реши. "Има много административни пречки, защото пускането на шатъл автобус трябва да се облече в законова форма", обясни Спасов.
Очаква се от последната седмица на март натовареността и пътниците да се увеличат, тъй като влиза в сила лятното разписание. Полетите ще станат общо 28 седмично, защото пускат още един до Лондон.
Проблемът с транспорта може да бъде решен и с намесата на община Пловдив чрез пускане на директна линия по маршрута. Това обаче може да стане само след промяна на транспортната схема, което ще отнеме в най-добрия случай около два месеца.