Два варианта на билет за градски транспорт в София предлага групата на "Демократична България" в Столичния общински съвет.
Първият вариант на билет е за 30 минути и той остава на цена от 1,60 лв. Той ще може да се купува през смартфон и от водача на превозното средство. Другият вариант за билет е от 60 минути с възможност за неограничен брой прекачвания в рамките на 1 час с цена 2,40 лв. Над 95% от пътуванията с прекачвания в градския транспорт се извършват в рамките на 60 минути, уточни общинският съветник от ДБ Симеон Ставрев.
При покупка на билет за 30 минути, ако в рамките на деня, се ползва второ и трето превозно средство той автоматично ще се превръща в дневна карта и вместо 4,80 лв. ще се плащат 4 лв. Запазва се и дневната календарна карта с цена 4 лв. Отделно ще има и 24-часова карта с цена 6 лв., която ще е достъпна за предварителна покупка.
От ДБ предлагат и нова седмична карта с цена 20 лв. При 4 пътувания дневно в работен ден, пътуванията през уикенда ще излизат безплатно.
Ученици, студенти и докторанти да пътуват безплатно, е друго от предложенията. Те са 210 000 души. Така вместо сегашните 17 млн. лв. държавни компенсации за такива карти, общината ще получава годишно 37,8 млн. лв., или с 20 млн. лв. повече. С 2 млн. лв. от тях може да се засилят линиите, които возят до Студентски град, а с още 2 млн. лв. да се възстанови движението на нощните автобусни линии.
Годишната карта за пътуване с градски транспорт пък да може да се плаща разсрочено на 3 вноски. Първата с цена 150 лв. и за период от 3 месеца, втората с цена 120 лв. - за още 3 месеца и последната вноска от 100 лв. за период от 6 месеца. Затова от ДБ предлагат да отпаднат сегашните 3-месечни и 6-месечни карти за пътуване.
Касите на метрото да станат каси на ЦГМ и да предлагат всички видове превозни документи, е друга от идеите.
Предлага се да отпаднат картите само за част от мрежата на градския транспорт, като тези само за метрото, само за една линия и за метро плюс една линия. Отпадат талоните за 10 пътувания и 3-дневната карта. Неперсонализираните карти пък да могат да се купуват само от юридически лица.
"В момента данните от новата тикет система показват, че едва 10% от пътуванията са с банкова карта или приложение. Това означава, че 90% от хората, ползващи градски транспорт се редят на опашки на касите. Затова предлагаме опростяване на превозните документи и засилваме възможностите за лесна покупка през телефон, банкова карта, google pay и т.н. В момента 2/3 от превозните документи се ползват от ученици, пенсионери и хора с увреждания, искаме да привлечем в градския транспорт младежите и работещите", обясни Ставрев.