През март започваме строителството на 3 км от третата линия на метрото от жк. „Хаджи Димитър“ до жк. „Левски“. Днес Столичният общински съвет прие предложението ни за осигуряване на 12,8 млн. лв. от общинския бюджет, с които да стартираме изграждането на новия участък. Това съобщи във фейсбук кметът на София Йорданка Фандъкова.
"Цялата трета линия е с дължина 21 км. 12 от тях завършихме през 2020 - 2021 г. Остават ни двата участъка през „Подуяне“ и „Слатина“ – с обща дължина 9 км. Те са включени за съфинансиране в Плана за възстановяване и устойчивост с 300 млн. лв. Тези средства представляват под 50% от цялата сума, необходима за изграждането, но е ключова за строителството. Всички останали средства ще бъдат осигурени от бюджета на Столична община и чрез инвестиционен заем от Европейската инвестиционна банка, за преговори с която днес получих мандат от общинския съвет", обяснява Фандъкова.
Тя добавя, че общински съветници от всички политически сили са гласували доклада за начало на строителството на новите 9 км. метро.
"Разчитам на представителите на всички политически сили, които участват и в управлението на страната, да защитават договореното съфинансиране от плана за възстановяване, така както поехме ангажимента за финансиране от данъците на софиянци", казва още Фандъкова.
Очакванията са изграждането на двата участъка да приключи през 2025 – 2026 г., което съответства на заложените срокове в плана за възстановяване.
"Анализите ни показват, че тези два участъка, които преминават през гъсто населени територии ще обслужват 160 хил. души с тенденция за нарастване във времето, а ефектите са безспорни – по-добра градска среда, по-малко вредни емисии и намаляване на трафика", подчертава столичният кмет.
Метростанциите на 3-километров участък през „Подуяне“ са „Стадион Георги Аспарухов“, която е разположена под южното платно на бул. „Владимир Вазов“, на кръстовището с ул. „Васил Кънчев“ и ул. „Река Велека“ до стадиона. Следващата станция „Тракия“ е разположена на кръстовището на бул. „Владимир Вазов“ с ул. „Витиня“, западните входове на станцията са свързани със съществуващия подлез под булеварда до ул. „Слатинска река“. Станция „Владимир Вазов“ е на кръстовището на булеварда с ул. „Станислав Доспевски“, между жк. „Левски В“ и жк. „Левски Г“. След нея ще се изгради и нов буферен паркинг, който да се използва от автомобилите, които влизат в столицата.
Метростанциите по втория 6-километров участък от ул. „Шипка“ при Военната академия през кв. „Гео Милев“ и „Слатина“, покрай „София Тех Парк“ и зала „Арена Армеец“ до бул. „Цариградско шосе“, са: при кръстовище на бул. „Ситняково“ и ул. „Гео Милев“; при кръстовището на ул. „Николай Коперник“ и ул. „Гео Милев“. Следващите две метростанции са в жк. „Слатина“. Петата станция обслужва зала „Арена Армеец“ и „София Тех парк“ на бул. „Асен Йорданов“. Последната станция ще е на бул. „Цариградско шосе“ и ще обслужва жилищните и административни сгради на жк. „Младост“ и кв. „Полигона“. При тази станция е предвидено изграждането на подземен буферен паркинг.
"В момента текат процедурите за избор на изпълнители на този участък, като очакванията са те да приключат до средата на тази година", уточнява Фандъкова.