Като изчезнем и ние, тогава няма кой да пренарежда, казва 62-годишният Сабахатин Мюмюн
Паважната настилка е вечна, стига да има кой да я поддържа. А в Пловдив такива майстори няма. Затова ги внася от първомайското село Езерово.
"Малко останахме, почти се броим на пръсти", казва бай Сабахатин Мюмюн. 62-годишният мъж с още четирима колеги пренареждаше павета на ул. "Дондуков-Корсаков" в центъра на града. Неотдавна там имаше ВиК авария и настилката беше премахната, за да отстранят повредата. После заровиха изкопа и сега възстановяват паветата, но става бавно и е трудоемко.
"Животът ни научи на този занаят. Е, предадоха ни го по-възрастни майстори, които вече ги няма, а не след дълго и ние ще изчезнем и тогава няма кой", признава Мюмюн. Твърди, че да редиш павета е тънка работа. Не става да вземеш чука и да ги закрепваш в пясъка.
"Първо се прави подложка от чакъл, пуска се майка, после се слага пясък и върху него се редят каменните блокчета, като леко се "начукват", за да си заемат мястото. Но не в прави редици, а дъговидно. Накрая се запълват фугите с пясък и се трамбова", разкриват майсторите. Казват, че в Пловдив паважните настилки не са от най-поддържаните. Има цели булеварди, нагънати като вълни. И това е така, защото има улици, където с десетилетия не са пипани. Такава беше злополучната "Даме Груев", чиято реконструкция започна в края на годината.
"Много малко фирми в Пловдив разполагат с паважори, защото работата е специфична. Каменните блокчета трябва да се "заклинват" и да се преценява на място какво да е разстоянието между фугите. Трябва да има наклон, за да се оттича водата", допълва кметът на район "Западен" Димитър Колев. При него най-проблемни са ул. "Царевец" и "Хаджи Димитър". На места вълните са толкова големи, че колите трябва едва-едва да преминават, за да не друсат, а и да не се повредят.
"Мине-немине месец и се налага да ги пренареждаме. Да, хубава е тази настилка и трайна, но не е за съвременния трафик, който е интензивен и тежкотоварен. Като премине по-голям автобус и размества паветата. А около спирките се появяват коловози", твърди Колев. Според него проблемът не е в настилката, а в тежкотоварните превозни средства.
По думите на Колев паветата са най-подходящи за паркинги. "Някъде ги ползват като акцент и при тротоарите. Категорично мога да кажа, че не са подходящи за пешеходни пътеки. Хората ги избягват - особено възрастните и майките с колички, защото се спъват в тях", категоричен е кметът на "Западен".