Валидността на 753 000 изтича до края на февруари
Близо 25 хиляди годишни винетки за леки коли изтекоха още в първите два дни на новата 2022 г. Валидността на 753 хиляди пък е до края на февруари на 2022 г., съобщиха от Агенция “Пътна инфраструктура” (АПИ). Това е около една трета от общия брой на всички издадени през 2021 г.
Причината толкова много да се струпват по едно и също време е, че хората обикновено ги купуват в началото на всяка година. Освен това в тези 753 хиляди са включени и 215 840 безплатни, издадени на хора с увреждания в началото на 2021 г.
Ако всички над 520 000 годишни винетки бъдат подновени, то приходите, които ще влязат от тях, са поне 52 млн. лв. за два месеца.
За електронните годишни винетки няма значение кога са били заплатени – те са валидни в рамките на 365 дни от часа и датата, на които са активирани. Следващата трябва да се купи и заплати по същото време година по-късно.
По правило винетка е валидна до полунощ на деня, предхождащ този, в който е била активирана предишната година.
Например годишна, която е била активирана на 5 януари 2021 г. по обед, ще е валидна до полунощ на 4 срещу 5 януари 2022 г. За собственика на такава кола най-лесно е още сега да плати 97 лева за годишна винетка и да избере да е активна от сутринта на 5 януари 2022 г. Освен ако не му се налага да пътува извън населено място още от малките часове на денонощието, защото тогава трябва да я активира от 0,00 часа на 5 януари.
Проверка за валидността на винетка се прави през сайта на Националното толуправление – www.bgtoll.bg. Това става чрез попълване на регистрационния номер на превозното средство. След това са появява номерът на последната винетка, която собственикът е купил и до коя дата важи.
Ако изтичането на валидността завари шофьор насред път, пак има изход – може да заплати и активира винетката през мобилен телефон. Само че, ако камерите на Националното толуправление вече са го заснели, той е в нарушение и може да очаква да получи фиш за глоба от 70 лв. Много по-рядко биха го спрели инспекторите на толполицията, тъй като техният приоритет не са леките коли, а тежките превозни средства.
Глобата всъщност се нарича компенсаторна такса и се дължи за всеки 24 часа, в които водачът е бил без валидна винетка. Но водачът може късно да разбере за санкцията – документът се изпраща по постоянен адрес на собственика на колата и той има 14-дневен срок да плати компенсаторната такса. Ако го изпусне, вече има глоба, която за лек автомобил е 300 лв. Ако иска да обжалва, трябва да го направи в районния съд на мястото, на което е извършил нарушението, т.е. на мястото на камерата, която го е заснела, където и да е това.
Винетка, била тя годишна, месечна или седмична, може да се купи само по електронен път, тя не съществува физически, човек може най-много да си принтира имейла, с който системата го уведомява, че има документ за платена пътна такса. Закупуването обаче може да се прави не само през сайта на Националното толуправление, а през сайтовете на още няколко доставчика на такива услуги, както и на почти всяка бензиностанция, пощенски клон и на места, на които има обекти на АПИ.
При нанасянето на данните най-много трябва да се внимава за регистрационния номер на колата. Принципът е като при пращането на sms за платен паркинг в синя или зелена зона – регистрационният номер се въвежда на латиница заедно с буквите и цифрите, без тирета и шпации.
Проблемът е, че ако сбъркаме при нанасянето и вече сме платили, връщането на парите е толкова трудно, че е почти невъзможно. През 2019 г., когато е-винетките бяха въведени, в продължение на първите 12 месеца около 16 хиляди човека бяха сбъркали при въвеждането на номера, а през първите 6 месеца на следващата 2020 г. грешките бяха намалели до 4 хиляди. Сега се бърка още по-малко, но не липсват грешки. А АПИ връща пари почти толкова трудно, колкото е трудно човек да отърве глобата за неплатена винетка.