Предстоящото увеличение на месечните абонаментни такси от страна на мобилни оператори щеше да бъде избегнато, ако Комисията за защита на потребителите (КЗП) беше изпълнила своите задължения по закон, съобщи БТА, позовавайки се на съобщение на Пейо Майорски, председател Асоциация за защита на потребителите. Законът за защита на потребителите казва, че когато е предвидено държавен орган (в случая Комисията за регулиране на съобщенията) да одобрява общите условия на договорите с потребители и последващи изменения в тях, те се изпращат на КЗП за становище за наличие на неравноправни клаузи и чак след като ги одобри, тези общи условия влизат в сила. Клаузата, предмет на настоящия спор, предвижда увеличение на месечната абонаментна такса при обективни икономически предпоставки, а в общите условия няма реципрочна на тази, че при обективни пазарни предпоставки (например дефлация) ще бъде намалена. През годините при дефлация цените е трябвало да бъдат намалявани от мобилните оператори, обяснява Пейо Майорски от АЗП.
Така се получава вреда за потребителя, която води до значителна нервнопоставеност между правата и задълженията на търговеца /доставчика на услугата/ и клиента. Тази класическа неравноправна клауза можеше да бъде отхвърлена от КЗП преди да бъдат приети общите условия, твърди Майорски. Тъй като става дума за краткосрочни договори и нормални икономически процеси, телекомите би трябвало да могат да предвидят обичайната инфлация, смята председателят на неправителствената организация. Ако неравноправната клауза не бе одобрена от КЗП, към днешния момент нямаше да има създадено социално напрежение в обществото. Излиза, че КЗП са защитавали интересите на мобилните оператори от дълги години. По тази причина от Асоциацията за защита на потребителите продължаваме да искаме оставката на председателя Димитър Маргаритов и членовете на Комисията, пише още в позицията на АЗП.