Четирима топ филмови експерти анализираха триумфите и предизвикателствата, през които премина китайската филмова индустрия през 2021 г. на тематичен форум миналата сряда в рамките на 16-ия Кинофестивал в Чанчун (CCFF). Това съобщава Радио Китай.
“2021 беше много трудна за всички китайски кинотворци, но в същото време и наистина незабравима, защото трябваше да се преборим с пандемията и бяхме изправени пред огромни изпитания“, каза Ю Дун, председател на Bona Film Group, обобщавайки в дискусията на форума тазгодишния филмов пазар в страната.
Мероприятието уважиха също още няколко негови колеги, включително Дзън Маодзюн -президент на Wanda Film Group, Ли Дзие -президент на Alibaba Pictures, Уан Джунлей -заместник председател и изпълнителен директор на Huayi Brothers Media.
Ю Дун и неговата компания извършиха немалко постижения през изминалата година. Продуцираният от компанията филм „Битката при езеро Чандзин“ успя да натрупа удивителните 5,77 милиарда юана (905 млн.долара) в боксофиса и се превърна в най-доходоносния филм в китайската история. Той също е и на първо място в глобалния боксофис за 2021 г.
Лентата е създадена отчасти за отбелязването на 100-годишнината от основаването на Китайската комунистическа партия. По същия повод различни кинотворци и студиа също направиха серия от революционни или модерни блокбастъри, като „1921“, „Пионерът“ и „Китайски лекари“.
„Удивително е, че дори успяхме да завършим снимките по тези проекти. На фона на новото нормално, превенцията и контрола на заразата, кината преодоляха много трудности и постигнаха забележителни резултати в боксофиса, като приходите там надвишават 45 милиарда юана. Наистина изумително постижение, трудно спечелено. Много колеги на Запад ни се възхищават“, каза още Ю Дун.
Ли Дзие каза, че годишният боксофис е надминал очакванията им предсрочно. Тракер сайтът и платформа за големи данни Lighthouse прогнозираше общи приходи от продажби на билети в размер на само 40 милиарда юана през тази година. „Това е много радостна новина. При положение, че много офлайн индустрии на реалната икономика все още понасят удари, китайската филмова индустрия направи един рядък триумф, и показва упорита жизненост, която е дори по-силна от други сфери, като изпълненията на живо и театъра“, каза Ли.
Въпреки това той добавя, че според неговите наблюдения китайският пазар страда от неравномерно и недостатъчно развитие. В сравнение с предишните две години през 2021 успехите в боксофиса разчитаха в огромна степен на големите продукции и филмовите сезони.
„Според моите изчисления около 15% от филмите са допринесли с 85% за общите постъпления в боксофиса тази година. Например, трите големи заглавия „Битката при езеро Чандзин“, „Здравей, мамо“, и „Детектив из Чайнатаун 3“ са направили заедно 15 милиарда юана, което е една трета от годишния боксофис. Нещо повече, трите филма излязоха на екран през доходоносни сезони като почивните дни за Пролетния празник и Националния празник на Китай“, разказа Ли.
От друга страна по-нискобюджетните филми изпитваха затруднения в боксофиса, а малко блокбастъри излизат на екран извън празничния сезон. Съответно посещенията в кината са доста по-слаби. Тази тенденция, отбелязва Ли, означава неприятности за производството и дистрибуцията на нови филми.
Уан Джунлей споделя мнението. Той каза, че трябва да се промени нагласата на производителите на филми и те трябва да поемат част от отговорността. „Посещаването на кина все още не се е нормализирало в Китай, ето защо кино дейците трябва да положат повече усилия да представят непрекъснато висококачествени филми‘, счита той. Той предлага контрол на бюджетите и разумно разпределяне на ресурсите за многообразни и качествени творби. В същото време е необходимо разумно изготвяне на график за прожектиране на филмите и каналите им за дистрибуция, без значение от жанра и мащаба. Той добавя, че повече блокбастъри трябва да излизат на екран извън почивните дни.
В допълнение Ю Дун акцентира върху някои значими данни за промяната в демографията при аудиторията: „До момента китайските кина са били посетени 1,12 милиарда пъти. Но през 2019 г. са били 1,73 милиарда. Това е очевиден спад. Средната възраст на хората, посещаващи кина, е 29 години през 2021, докато през 2019 е била 21,7 години. Това означава, че губим по-младата публика.
Дзън Маодзюн каза, че мобилните телефони, приложенията и платформите за кратки видеа са засегнали филмовия бизнес. Той обаче говори за възможността за построяване на кина в развлекателните комплекси, където се засилва интегрирането на популярни екшън ролеви игри, излъчване на спортни състезания, концерти и театрални пиеси, за да се привлекат повече посетители, особено по-млади. „Ако филмите биват прожектирани и рекламирани в тези места, младите хора могат да решат след забавленията да отидат на кино“, каза още Дзън.
Той добави, че е изпълнен с увереност за китайския филмов пазар през 2022 г. и предвижда приходите в боксофиса да достигнат 55 милиарда юана.
„След една или две години китайският кино пазар ще се възстанови до нивата от 2019 г. и дори ще се представи по-добре“.
„Само ако правим повече и по-добри продукции за зрителите ще можем да създадем пътека за нашата филмова индустрия да се възстанови постепенно и да се превърне в световна кино сила“, каза в заключение Ю Дун.