Обсъждат 3 варианта за нова тарифна политика
Пътуването ще е за време - 30 и 60 минути; 45 или 40 и 90 минути
До няколко месеца билетът за пътуване с градския транспорт в София става електронен и ще важи за определено време, в което пътниците ще могат да правят прекачвания.
Около този вариант на нова тарифна политика се обединява специалният комитет, създаден да изготви предложенията за бъдещите превозни документи в столичния градски транспорт. Конкретни предложения вече са внесли групите на ГЕРБ - СДС и на “Патриоти за София” в СОС и независимият общински съветник от “Спаси София” Борис Бонев.
Запазване на хартиения билет за еднократно пътуване,
който действа
в момента, без
промяна на
цената - 1,60 лв.,
предлагат от групата на ГЕРБ - СДС в СОС.
Освен него обаче на същата цена ще се предлага и електронен билет. Той ще е с опция за безплатно прекачване в друго превозно средство в рамките на 30 минути, след като е валидиран. Електронен билет, но на цена 2,20 лв., ще дава възможност за неограничен брой прекачвания в рамките на 60 минути, след като е валидиран. Според експерти за 1 час могат да бъдат направени 3-4 прекачвания.
“Тези електронни варианти на билета,
не предвиждат
ограничение
във времето
за пътуване
в превозното средство на градския транспорт, в което сте се качили. Те дават възможност в рамките на първите 30 или 60 минути след валидация да се прекачите на друга линия. След като те изтекат, няма ограничение във времето, в което да довършите пътуването си. Тоест, ако сте се прекачили - никой няма да ви свали на 31-ата или на 61-ата минута”, обясни пред “24 часа” зам.-председателят на транспортната комисия към СОС Зафир Зарков, който е начело на комитета за новата тарифна политика.
Така например при второ таксуване в 29-ата минута след първото или пък в 59-ата минута пътникът ще може да завърши пътуването си до желаната спирка по последната линия, на която се е качил.
Поскъпване на
еднократния
билет, който
продават
водачите
в градския транспорт, обаче предвижда това предложение. Вместо сегашните 1,60 лв. билетчето, купено от шофьор или ватман, ще струва 2 лв.
“Основен ангажимент на водачите в градския транспорт е сигурността на пътниците, а не продажбата на билети. Ако някой е изпуснал всички други възможности да си купи превозен документ - през телефон, банкова карта или от пунктовете за продажба, то ще трябва да плати по-висока цена, ако го продава шофьорът”, аргументира се Зарков.
От ГЕРБ - СДС предлагат и реформа на хартиените талони с 10 пътувания за наземния градски транспорт, които сега струват 12 лв., и електронните варианти с 10 пътувания за трамваи и тролейбуси и за метрото. Вместо тях ще се предлагат електронни карти с пакети пътувания, позволяващи прекачване, валидни за всички линии на градския транспорт. Е-картите ще са 2 варианта - с 20 пътувания и прекачване в рамките на 30 минути, с цена 30 лв. и пак с 20 пътувания, но с възможност за прекачвания в рамките на 60 минути с цена 40 лв. При първия вариант
всяко пътуване
излиза по
1,50 лв., а при
втория - по 2 лв.
Запазва се умната еднодневна карта, която дава възможност за неограничен брой пътувания за 24 часа с цена 4 лв. Сегашната обикновена дневна карта за всички линии става електронна, ще важи 24 ч, а не само в деня, в който е купена, и ще струва 6 лв. С нея ще може да се ползват и нощните линии на градския транспорт, които обаче са спрени от началото на пандемията.
Предлага се и нова е-карта за 48 часа с цена 10 лв., както и трансформация на 3-дневната в електронна и 72-часова с цена 14 лв.
Въвежда се и опция за ползване на нощен градски транспорт към месечните, 3-месечните и 6-месечните карти. Доплащането към картата за 1 месец ще е 10 лв., към 3-месечните - 25 лв., и към 6-месечните - 50 лв. Всички, купили годишни карти, ще могат да ползват безплатно за този период нощните линии.
Не се предвиждат промени в цените на преференциалните карти за пенсионери, ученици и студенти.
От “Патриоти за София” също предлагат трансформация на дневната карта за пътуване в 24-часова и притежателите на годишна карта за пътуване да ползват безплатно нощните линии. Според тях обаче билетът за пътуване трябва да важи 45 минути, в рамките на които пътниците могат да се прекачат. Те не предвиждат увеличение на билета и предлагат той да остане 1,60 лв.
Въвеждане на карта “Младеж” за хората до 30 г. с цена 21 лв. на месец и
годишна карта
“Майчинство” за
жени, ползващи
обезщетение при
бременност или
раждане, с цена
50 лв.,
предлага още шефът на транспортната комисия към СОС Карлос Контрера от “Патриоти за София”.
Нова годишна карта за ученици и студенти за 180 лв. и възможност срещу 5 лв. притежателите на месечни карти за пътуване да ползват и нощните линии са другите предложения.
Също годишна карта за младежи, но до 26-годишна възраст и с цена 200 лв. предлага независимият общински съветник Борис Бонев от “Спаси София”.
Според него билетът трябва да важи 40 и 90 минути, като в тези интервали пътниците също ще могат да се прекачват.
Билетът за
90 минути да
струва 2 лв.,
е идеята на Бонев.
“Според статистиката 85% от хората, които ползват градски транспорт, пътуват около 40 минути. А за 90 минути човек може да достигне от единия до другия край на София”, обясни Бонев при представянето на предложенията си преди десетина дни.
Друга негова идея е при пътуване без билет нарушителят да има 7 дни, в които, ако закупи годишна карта за градски транспорт, глобата му отпада.
“Анализът показва, че 83% от пътуванията с градски транспорт в София траят общо 40 минути. Смятаме, че с предложението за билет, който дава възможност за втора валидация в рамките на 30 минути, ще покрием около 90% от всички пътувания. За разлика от предложението за 40 и 90 минути, при което на 41-ата и съответно на 91-ата минута от пътуването ви ставате нередовен пътник, ние предлагаме да можете да довършите пътуването си независимо от неговото времетраене, ако сте се валидирали до 30-ата или 60-ата минута”, обясни Зарков.
Очаква се комитетът да е готов с вариант на новата тарифна политика през януари и идеите да бъдат внесени за разглеждане в СОС.
“За момента нямаме предложения от БСП и ДБ, но колегите заявиха готовност да работят по трите проекта. Желанието ни е всички политически сили в комитета да постигнем консенсус и да излезем с едно предложение. Ако това не стане, ще предложим няколко варианта за нова тарифна политика”, каза Зарков.
Над 90% се возят с карта, 8% дупчат билет
Над 90% от пътуванията с градски транспорт в София през изтеклата 2020 г. са направени с карта. Само 8% от тях са били с билет или с талони за 10 пътувания. Това сочи справка на Центъра за градска мобилност, с която “24 часа” разполага, за вида на издадените превозни документи през цялата 2020 г. и общия брой на пътуванията.
Трябва обаче да се има предвид, че става дума за година, в която пандемията започна. Тя доведе до значителен спад на пътуванията с градски транспорт, който все още не е наваксан. Липсват и туристите, които са значително по-малко, а те са сред основните ползватели на еднократните билети и талони. В нормална година преди пандемията пътуващите с билети и талони са около 15%, уточни зам.-председателят на транспортната комисия към СОС Зафир Зарков.
Близо 301 милиона пътуванията с метро, автобус, тролей и трамвай са извършени през 2020 г. От тях с билет и талони за 10 пътувания са извършени общо 24,4 млн. пътувания. Продадените еднократни билети са 15,3 млн., а талоните с 10 пътувания - 908 149, като с последните са извършени близо 9,1 млн. пътувания.
С абонаментна карта по редовна тарифа са направени 108,6 млн. пътувания. Най-много са реализираните с персонализирана годишна карта, която струва 365 лв. - 32,3 млн., и с такава за 1 месец за всички линии с цена 50 лв. - 31,7 млн. Най-голям е дялът на пътуванията, направени с абонаментни карти по преференциална тарифа - над 167,8 млн. Става дума за карти за пенсионери, студенти, ученици, хора с увреждания.