Общината предлага мерки срещу мръсния въздух, ограниченията - през зимата
Това е една от идеите за нова наредба, която да ограничи цапащите коли като в Лондон, Париж и Брюксел
Ефектът ще е 90% намаление на емисиите на азотен оксид до 2027 г., сочи международен доклад
Центърът на София да стане зона с ниски емисии през зимните месеци и в нея да нямат право да влизат най-замърсяващите автомобили - тези без екокатегория, със стандарт Евро 1 и част от тези, които отговарят на Евро 2.
Това е една от идеите, които се обсъжда при разработването на нова наредба, с която да се регламентира въвеждането на нискоемисионна зона в София. Първият вариант на тези правила ще бъде представен на серия обществени обсъждания още този месец, съобщи зам.-председателят на транспортната комисия към СОС и шеф на работната група, която разработва наредбата, Зафир Зарков.
Той участва вчера в дискусия за ефектите от въвеждането на нискоемисионна зона в столицата, организирана от Clean Air Fund, Шведско-българската търговска камара и общинската инициатива “Зелена София”. На нея бе и посланикът на Швеция у нас Катарина Рангнит.
В момента такива зони действат в Лондон, Париж, Брюксели др. Според международен доклад ефектът от въвеждането на мярката в София ще е 90% намаление на вредните емисии във въздуха до 2027 г. Дизеловите коли със стандарт Евро 4 и по-стари, които са едва 28% от автопарка в града,
допринасят за
56% от вредните
емисии
София е готова с 2 варианта за обхват на нискоемисионни зони.
Първият обхваща центъра на града - между булевардите “Сливница”, “Васил Левски”, “Патриарх Евтимий”, “Скобелев” и ул. “Опълченска”. Вторият е те да засегнат по-голяма част от центъра - между “Сливница”, “Д. Николаев”, “Ситняково”, “Яворов”, “Вапцаров”, “Черни връх”, “Х. Ибсен”, “П. Тодоров”, “Гешов” и “К. Величков”. Зоните може да започнат да действат от следващата зима и е обвъзрано с поставянето на екостикери на колите, което стартира това лято и отнема 1 г.
Тепърва предстои да се обсъжда дали първо ще бъде въведена една - тази с по-малък обхват, или и двете, както и при какви условия, обясни Зарков.
Двата
периметъра вече
са оборудвани
с камери, които
разпознават
регистрационните
номера
на автомобилите. Те са поставени на всички входно-изходни улици в зоните.
“Обсъждаме на първия етап забраната да важи за коли без екокатегория, за такива с Евро 1 и част от тези с Евро 2. Това са около 30% от автомобилите в столицата. След анализ на действието на зоната в бъдеще забраната за влизане може да се разшири. Първоначално
рестрикциите
няма да важат
за хората, които
живеят в обхвата
на зоните
Според експерти е по-добре забраната да не важи само за дните с превишения на фините прахови частици, а за всички зимни месеци, за да има по-голям ефект.
По закон санкцията за нарушители е от 50 до 500 лв., а за фирми - от 200 до 1000 лв. Обсъжда се глобата за граждани да се налага с фиш, чиято стойност е до 50 лв.