Съветници от различни групи изразиха съмнения, че се прави ново кухо дружество като инсинератора, но подкрепиха идеята
С 46 гласа „за” и нито един „против” или „въздържал се” общинските съветници създадоха ново дружество – „Електробус Пловдив”, което да обслужва две нови линии на градския транспорт с електрически возила. Маршрутите ще минават край максимален брой училища, за да се намали броят на децата, чиито родители ги карат на занятия с коли. По предварителни разчети ще е нужна инвестиция от над 21 млн. лв., като финансирането ще се търси по европейски програми. На този етап няма отворени такива програми. Ще бъде обявен конкурс за избор на управител на бъдещото дружество, около което се оформи основната част от дебата преди гласуването.
„Стъпка в правилната посока е това решение, но много сериозно трява да помислим дали това няма да е поредното дружество, което ще създадем по документи, ще му изберем директор и то ще генерира разходи. Ние въобще не сме наясно дали ще има европейски програми, по които да кандидатстваме за финансиране. Има опасност да си направим един втори инсинератор, дружество, което не работи от години, но си има управител. Опасявам се, че създадем едно кухо дружество”, заяви независимият съветник Слави Георгиев. Той се позова на доклад на Световната банка, в който се казва, че община Пловдив трябва поетапно – при изтичането на договорите, да съкращава автобусни линии и да ги заменя с общински. А дружеството „Екобус Пловдив” предполага създаването на две нови линии.
„Това ще е един инсинератор, прав сте, г-н Георгиев. Ще назначим един управител и един счетоводител и това ще е предприятието „Екобус”, заяви председателят на групата на БСП Николай Радев. Ангел Иванов от БСП определи идеята като добра, защото електротранспортът ще подобри качеството на въздуха в Пловдив. Той припомни как беше унищожен тролейбусният транспорт на Пловдив и поиска да провери защо това се е случило.
„Щастливи сме да видим тази точка в дневния ред и че Здравко Димитров израсна до идеята за създаването на общинско транспортно дружество”, каза Йордан Иванов от „Демократична България”. Той настоя от кандидатите за управител на бъдещото дружество да се изиска концепция за 10 години напред, а не за 4, както е по предложението на администрацията. Тази идея беше приета от кмета Здравко Димитров като вносител.
„Темата за градския транспорт е дълга. Не споделям притесненията на някои колеги, че ще направим поредната фирма, за да взима някой управител пари, това е първа крачка към създаването на екологичен транспорт. Така че аз съм обнадежден, ще се отворят европейски програми, не бива да се притесняваме, че няма да има грантове”, каза Владимир Кисьов от ВМРО.
Въпреки изразените съмнения в крайна сметка предложението беше прието с голямо мнозинство. В конкурсната комисия за избор на управител влязоха общинските съветници Евелин Парасков от „Съюз за Пловдив”, Златин Велев от ГЕРБ и Румяна Толова от „Кауза България”. Неин председател ще е зам.-кметът с ресор транспорт Тодор Чонов.