Задръстване на “Хемус”, “Струма” и “Тракия”
Стотици перничани не можаха да се измъкнат от града и да отидат на работа в столицата
Първият сняг донесе първи глоби за почистващите фирми в София. Санкциите ще бъдат наложени от Столичната община за забавяне на дейностите и лоша организация на работа.
Нито един лев няма да получи фирмата, която отговаря за почистването на районите “Младост”, “Триадица” и “Витоша”, обяви столичният кмет Йорданка Фандъкова. Тя лично е проверила почистването в тези райони и е останала недоволна.
За чистенето там отговаря “Заубермахер”.
“Бях на терен и видях, че в тези райони техниката се забави с тръгването. Нито една от дейностите, извършени във вторник от тази фирма, няма да бъдат платени. Санкциите са много сериозни”, предупреди Фандъкова.
Още в ранни зори в София излязоха 178 почистващи машини, приоритетно са обработвани улиците с градски транспорт, спирките и подходите към подлезите.
Интензивният снеговалеж създаде проблеми с контактно-кабелната мрежа на електротранспорта сутринта и
забави трамваите,
които се движат по ул. “Граф Игнатиев”. Автобус на градския транспорт пък закъса рано сутринта вчера на бул. “Симеоновско шосе”.
Булевардите “Цариградско шосе” и “България”, както и южната дъга на околовръстното шосе се почистваха на ветрило от снегорините.
11 общински аварийни екипа се отзоваваха вчера на сигнали за паднали дървета и клони. Само до 9 ч сутринта бяха получени над 150 такива сигнала, обясни шефът на общинската дирекция по аварийна помощ и превенция Красимир Димитров. Продължаваха да постъпват през целия ден.
Паднали дървета имаше на пл. “Журналист”, което също пречеше на движението на трамваите, на булевардите “Черни връх”, “Симеоновско шосе”, “Братя Бъкстон” и др.
Продължаващият ремонт на тунелите на магистралите “Хемус” и “Тракия” в съчетание с първия сняг, натрупал в цялата западна половина на страната, направиха движението във вторник сутринта по тях кошмарно.
Правилата изискват
снегорините да тръгнат
поне 2 часа след
началото на
снеговалежа,
т.е. към 5 часа сутринта. По това време е спряно движението на всички превозни средства над 12 тона по участъка от “Хемус” след Правец в посока към София. Те са отбити през Ботевград, но и останалият трафик е бил толкова голям, че въпреки това се образуваха километрични колони, особено в района на тунела “Ечемишка”, преминаването през който отнемаше над половин час. Освен това преди Правец закъса румънски тир с износени гуми и препречи движението.
Движението по “Струма” също бе затруднено, но там причина за това стана и катастрофа в ранните сутрешни часове - джип
излетя от пътя
и се качи върху
мантинелата
близо до мястото на фаталния инцидент с македонския автобус край пернишкото село Боснек. Няма обаче пострадали, а водачът сподели пред Нова тв, че пътят не е почистен, а и колите постоянно се разминават със снегопочистваща техника.
Стотици жители на Перник пък не можеха да се измъкнат от града рано сутринта и да отидат на работа, тъй като пътят за столицата минава през пътен възел на магистрала “Струма”, а тя бе почти напълно блокирала в тези часове.
Най-тежко бе обаче положението около старопланинските проходи. Горе-долу по едно и също време сутринта тирове аварираха и на прохода Хаинбоаз, и на Котленския проход и на Ришкия проход, като и на трите места движението бе препречено.
“Не съм доволен от фирмите за снегопочистване, особено на магистралите “Струма” и “Хемус”, каза и.д. председателят на пътната агенция Ивайло Денчев по време на брифинг за проверката на фаталния участък от магистрала “Струма”.
Той отказа да съобщи дали ще глоби съответните фирми и не каза за кои компании става дума, но валидните в момента 5-годишни договори за текущ ремонт и зимно поддържане на тези два аутобана са с държавната “Автомагистрали” ЕАД.
Според служебната министърка на регионалното развитие Виолета Комитова единствената област, в която не е имало проблеми с почистването на снега, е Смолян.
“Ние направихме срещи с ръководствата на пътноподдържащите фирми още през есента и се разбрахме с тях, че
прекратяваме
сегашните им договори
и почваме процедури за сключване на нови само за почистването на снега тази зима. Догодина фирмите ще се явяват на общо основание на обществени поръчки за нови договори за текущ ремонт и поддържане”, каза Комитова.
В действителност обаче обявените от АПИ нови процедури за почистването на снега са блокирани в съда заради жалби на фирмите, чиито сегашни договори в по-голямата си част изтичат през 2023 г. Де юре отговорността в момента е на фирмите, които имат сключени 5-годишни договори за поддържане на пътищата. Те са общо 30 договора - по един за всяка област и допълнителни само за магистралите.