По цял ден седим и чакаме клиенти, но няма, казват продавачки на главната улица
Едно от най-очакваните събития за годината - т. нар. Черен петък, също минава онлайн и струпвания по магазините няма да има, дори и ако търговците предложат реални отстъпки. Причината е изискването за зелен сертификат, което ще спре част от клиентите, или поне от това се опасяват в големите вериги.
Официално денят на големите намаления е в последната седмица на ноември, но тази година промоциите започнаха доста по-рано и се очертава "черен месец“ на намаленията. Търговците в Пловдив вече са готови с офертите, а пазаруващите се надяват да се сдобият с необходимите им стоки на сметка. Огромни табели с намаления до 70% приканват клиентите да напазаруват изгодно.
Въпреки това в търговските обекти се тревожат, че ще останат празни, защото от въвеждането на зеления сертификат посетителите са намалели със 70 до 90 процента. Дневните обороти са трагедия, оплакват се от бранша.
„По цял ден седим и чакаме клиенти, на Главната сме и въпреки това рядко някой ще сбърка да влезе“, признава продавачка от магазин за дрехи на известна световна марка. „Със сигурност тази година Черния петък ще е уникален, защото, ако миналата година бяхме в тотален локдаун, сега всичко е отворено, но пък няма клиенти“, коментира Росен Величков, управител на магазин за бяла техника в един от моловете. Затова доста от търговците разчитат главно на продажби онлайн. Веригите от виртуални магазини са в готовност да поемат по-големия поток от клиенти, но предупреждават, че може да има забавяне на доставките в куриерските фирми .
Клиентите пък се чудят реални ли са отстъпките, които им се предлагат.
„От две-три години проследявам няколко продукта онлайн преди Черния петък. И се оказва, че в "промоциите" цените са по-високи, отколкото са били преди това. Черния петък в България е една голяма търговска измама“, коментира Мария Червенкова. Младата жена е завършила в Щатите и твърди, че там по време на петъците с намаления наистина може да купиш изключително евтино електроника, телевизори, дрехи, козметика, мобилни телефони. У нас обаче не е така и всичко е търговски трик.
Въпреки това много купувачи са подготвили бюджети за пазаруване от 200 до 500 лева. Обикновено най-търсените стоки по това време на годината са дрехи, обувки и малки електроуреди. Мобилните телефони също са сред предпочитанията на купувачите.
Всеки трети купува стоки за деца и козметика на разпродажбата. По-рядко купувачите се интересуват от продукти за домашни любимци. А още по-спорадично се търсят отстъпки за книги, цифрово съдържание, абонаменти, стоки за творчество и хобита, сочи проучване на "Активни потребители".