- Хвърлихме се с главата напред и започнахме, казва най-големият производител на крехките плодчета в Пловдивско
- Берем от април до ноември, бързината е най-важна, твърди фермерът
Денят му започва по тъмно, още в 4,00 ч сутринта. Следва бърза организация и разпределение на задачите. Оглед на насажденията, насоки към работниците. В 6,00 ч започва прибирането на продукцията.
“Ягодите се берат много рано сутрин, защото в топлото плодът омеква. Крехка стока е и изисква специално внимание и грижа. След това трябва да се охладят и пакетират и веднага да тръгнат към търговската мрежа. Бързината е основен фактор в този бизнес и това създава най-големия стрес”.
Така описва началото на деня си 43-годишният производител на ягоди от Пловдив Наско Пекалиев. Това е и житейският му ритъм от 20 години. През 2001 г. създава първата си фирма заедно с приятеля си от детинство и настоящ бизнес партньор Мирослав Георгиев. От много работа дори не се е сетил, че тази година
правят 20-годишен
юбилей на бизнеса
Били още студенти в Европейския колеж, когато двамата с Миро заминали на бригада за бране на ягоди във Великобритания. Там се родила идеята да се захванат със земеделие, макар че специалността им “Корпоративни финанси”, няма нищо общо.
“В никакъв случай не може да се каже, че сме взели някакво английско ноу-хау оттам. Просто поработихме, видяхме кое как е. Тежка, селска работа, с която изкарваш някакви пари”, разказва Наско.
Преценили, че тук, в България няма много възможности за реализация, затова решили да се пробват с частния бизнес.
“Тогава 22-23-годишни, изобщо не си давахме сметка нито за рисковете, нито за трудностите, които предстоят”, признава днес бизнесменът. “Младежка глупост и ентусиазъм. Просто се хвърлихме с главата напред и започнахме”, казва Наско.
Започнали с десетина декара ягоди. Първите количества разсад си внесли от Англия, сорт изпитана марка. Постепенно практиката ги насочила към отглеждането на целогодишни ягоди и така сезонният иначе бизнес станал постоянен.
Берем ягоди от
април до ноември,
казва Пекалиев.
Нещата се променили и бизнесът се разраснал, след като заработили с “Кауфланд”. Когато в началото на 2006 г. с екипа на веригата си стиснали ръцете да им доставят от сочния плод, “Кауфланд” имали едва 8 магазина в цялата страна. Сега са толкова само в Пловдив и Пазарджик, а броят им в страната надхвърля 60.
“Помня, че отидох в един от магазините просто да се представя. Всичко стана много непринудено. Те казаха – окей, нека да пробваме и така стана”, връща спомените си бизнесменът.
Днес, 15 години по-късно Наско Пекалиев и партньорът му Мирослав Георгиев са умножили многократно площите с ягоди. От 10 декара в началото сега обработват 150 дка в района на пловдивските села Войсил и Динк. Прохождат и в отглеждането на нов продукт – култивираната боровинка, която също предоставят на “Кауфланд”.
С боровинките имат и единичен
опит за износ
в Полша,
но с ягодите е сложно, тъй като бързо се развалят и изискват много прецизна логистика. Буквално за 24 часа плодът трябва да стигне от полето до щанда в магазина, затова засега работят главно за българския пазар.
Въпреки че не е императивно изискване на веригата, те зареждат със стока само “Кауфланд”. “Такова е разбирането ни за партньорство и за лоялност”, казва Пекалиев.
“Без да звучи като реклама, но “Кауфланд” наистина играят важна роля за разрастването на бизнеса ни”, разказва той. Според него веригите са важен фактор в икономическия живот, тъй като това са големи търговски структури, които са решили да инвестират милиони в България. Чрез логистика и мрежа веригите предоставят на местните фирми възможности да продават стоката си.
“Ако си произвел стока, която е качествена и на добра цена,
ти имаш сигурна реализация чрез тях”, допълва бизнесменът.
Доста хора възприемат веригите като структури, които извиват ръцете на производителя, но Пекалиев смята, че това не е истина. “Това, което наблюдавам вече 15 години, е, че “Кауфланд” се опитва да създава и развива българския производител. За тях е много по-лесно да внесат каквато и да било стока от някоя европейска държава, в някакви пакетажи. Но те предпочитат родното производство и буквално живеят с нашите проблеми”, разказва Наско.
Признава, че от “Кауфланд” им дават много идеи, които впоследствие се оказват успешни – за промяна на опаковките например.
Отново по съвета на “Кауфланд” са сертифицирали продукцията си по “Глобъл Гап” - европейско изискване за прилагане на добри практики в селското стопанство. Без този сертификат не приемат стока в нито една европейска верига, казва Пекалиев.
“Най-важното във всяко производство обаче е да си фокусиран върху качеството на продукта, а не да мислиш само за декари, субсидии, цени и пари”, категоричен е Наско Пекалиев.
Върху това се крепи философията му в бизнеса. И видимо дава резултат. “Ако продуктът, който произвеждаш, е качествен и не зависи от други външни фактори, той сам намира пътя си на пазара”, смята бизнесменът. Тогава идват и добрите цени, и парите, и пазарите, и успехите, допълва той.
„За жалост не всеки в сферата на агробизнеса осъзнава, че има нужда от развитие, от нови технологии и ноу хау. Ако не инвестираш и не се развиваш, пазарът те изхвърля на секундата. В сферата на селското стопанство най-често губим заради собствените си грешки, които допускаме в производството, а не заради внос, нелоялна конкуренция, държава или природни бедствия“, смята производителят на ягоди.