- Новите рейсове ще се движат по две линии и ще возят ученици
- Запазен е терен от 17 декара в "Тракия" за зарядна инфраструктура
Създаване на общинско дружество "Екобус Пловдив", което предвижда две линии с електробуси, ще се изпълнява минимум два мандата. Това обяви зам.-кметът по транспорта Тодор Чонов. Според него проектът обхващал период от 7-8 години. Необходимите инвестиции са 21,6 млн. лева. От тях 17 млн. лева са за закупуване на 20 електробуса, които да обслужват две линии, чиито маршрути ще свързват повечето училища и висши учебни заведения. "Приоритетно ще возят ученици", посочи Чонов.
1 млн. лева ще са нужни за изграждане на 16 зарядни станции и 3,5 млн. лева - да депо.
Дружеството ще се състои от 54 души персонал, от които 40 шофьори, четирима административен персонал, механици и охрана.
"Още в началото на мандата поех ангажимент пред кмета Здравко Димитров да подобрим градския транспорт, който го заварихме недобре функциониращ - с проблеми в електронното таксуване, което води до отлив на пътници", каза зам.-кметът.
Според него новото общинско дружество е необходимо, за да подобри качеството на въздуха в града. Чонов припомни, че общината е осъдена за мръсен въздух.
"Това ни мотивира преди повече от година да представим пред общинските съветници идеен проект за създаване на такова дружество. С помощта на експерти от Световната банка бе изготвен анализ за състоянието на градския транспорт. Днес сме готови с проекта "Екобус Пловдив" и ще го представим пред общинския съвет за вземане на решение за учредяване", каза Чонов.
Той допълни, че са запазили общински терен от 17 декара в "Тракия", предвиден за зарядна инфраструктура на новото дружество.
Чонов каза, че чакат отваряне на програмите на ЕС, за да кандидатстват. "Без такова дружество няма как община Пловдив да кандидатства за финансиране и закупуване на такива електробуси", посочи той.
След учредяване на въпросното дружество, следва то да бъде регистрирано и да получи лиценз. Превозните средства могат да бъдат собствени или наети под наем. Изисква се назначаване на управител и личен състав. Това дружество ще е изцяло под контрола на общинския съвет.
"Екобус Пловдив" ще работи по договор с общината и ще е равнопоставено с останалите други оператори, които в момента обслужват 29-те линии.
"Подготвяме доклада, който да внесем в общинския съвет за създаване на дружеството. Имаме подкрепата на общественост и бизнеса", каза Чонов. Той допълни, че преди 10-ина години градският транспорт в Пловдив е бил общински, но по една или друга причина е бил приватизиран.
Ето откъде новите електробусни линии ще минават
1. Тръгва от "Синия кос" в зона А-13 в "Тракия" и стига до новата сграда на Пловдивския университет "Паисий Хилендарски", като върви по "Ягодовско шосе", "Княз Борис Първи", "Съединение", където ще покрие училищата "Черноризец Храбър", "Димитър Матевски" и "Софроний Врачански", продългжава по "Недялка Шилева", "Освобождение", "Цариградско шосе" и там ще покрива училищата по транспорт, Строителния техникум и училището по туризъм. Продължава по бул. "Източен", "Шести септември", моста на Адата, бул. "България", където наблизо са училищата "Никола Вапцаров" и "Христо Данов", после върви по бул. "Дунав" и по "Васил Априлов" се престроява по "Пазарджишко шосе" и стига до езиковите гимназии и ПУ "П. Хиледндарски".
2. Тръгва от кв. "Коматево" и стига до новата сграда на ПУ "П. Хилендарски". Рейсът ще минава през кв. "Остромила", ул. "Димитър Талев", бул. "Александър Стамболийски", по новия пробив "Модър-Царевец", завива надясно по "Пещерско шосе", спира до Професионалната гимназия по електротехника. Продължава по ул. "Гладстон", където се намират Търговската гимназия и тази по дървообработване, завива по бул. "Руски", минава по "Шести септември", "Васил Априлов" и стига до новата сграда на ПУ.