Собственици на автомобили с безконтактно запалване да
внимават за съмнителни лица, като паркират, да слагат ключа
в калъф, съветват от МВР
Все по-малко, но по-скъпи коли се крадат в България през последните години, показват данните на МВР. Челната класация държат луксозните мерцедеси, следвани от БМВ, ауди, нисан и пежо.
Само за септември т.г. посегателствата са 100 за цялата страна. За сравнение - през същия месец на 2016 г. са били 211, през септември 2017 г. - 183, през 2020 г. - 123, показва публичният отчет на полицията.
“В посегателствата над МПС влизат кражби и обсебване, например. Противозаконно отнетите коли са по-малко, но хората не правят тази разлика”, казва главен инспектор Стоян Йотев, който е началник на сектор “Престъпления, свързани с МПС” в националната полиция. Тенденцията да се крадат по-малко, но по-скъпи автомобили, е в цяла Европа. В Париж има повече откраднати коли и като брой, и на глава от населението, отколкото в София.
Доклад на Центъра за изследване на демокрацията посочи наскоро, че
повече от
половината
откраднати коли
у нас са от София
В столицата доходите са по-големи и има концентрация на скъпи автомобили, към които са се ориентирали бандитите.
“За крадците рискът и наказанието за евтина или скъпа кола е един и същ, но печалбата е различна. Без значение дали ще се продава на части, или ще се изнася към Близкия изток - Сирия, Иран, Ирак и бившите съветски републики. Логично е да откраднеш по-скъпата, отколкото по-евтина”, казва главен инспектор Йотев. Всяка седмица криминалистите в сектора разследват по
1-2 случая на
отмъкнат
много луксозен
автомобил,
но и още толкова на застрахователни измами, които обаче влизат в общата статистика заради подадените жалби.
Собствениците на нови автомобили с т.нар. безконтактно отключване и стартиране на двигателя са сред най-застрашените. Повечето нови автомобили вече имат тази екстра, но те са лесни и за отмъкване.
Родните бандити се снабдяват с техническо устройство, което струва 20 хил. евро, и според различни информации се произвежда в Русия.
Устройството удължава сигнала от ключа до автомобила и е от 2 части. Парадоскът е, че притежанието му не е престъпление, но то служи само за кражби на коли. Наказуемо е, когато се докаже, че е използвано за престъпление. Продават се в интернет сайтове като устройства за ключарски услуги.
“Участват двама извършители. Единият прехваща сигнала на ключа на собственика, като се движи близо до него, докато той се отдалечава от колата си, и го препраща до другия човек, който
с другата част
от устройството
стои до
набелязания
автомобил
Много хора се заблуждават, че сигналът се копира, но всъщност с устройството от 2 части той се удължава на по-голямо разстояние”, обяснява Йотев.
Така, докато собственикът се отдалечава, крадецът който е до колата, получава сигнал от ключа му, колата се отваря и той влиза. Системата пита за ключа, разпознава го вътре, двигателят се пали и той я отмъква.
Схемата работи основно по паркинги на молове, но и пред големи и малки търговски обекти, пред които се паркира. Двамата бандити трябва да са на разстояние 15-20 метра, с пряка видимост и без стени между тях.
“Когато се
отдалечават
от колата си,
хората трябва
да се оглеждат
кой стои до него - трябва да е буквално на 1-2 метра. Както и кой ходи до него, след като е слязъл.
Обикновено са с шапка, маска и раница или чанта, в която е едната част от устройството за прехващане на сигнала от ключа. Стои близо въпреки изискванията за дистанция. В моловете например има камери и се вижда как действат.
Епидемичната обстановка им помага - слагат маски, все едно се пазят от коронавируса”, разказва Йотев.
Маските затрудняват работата на криминалистите, защото дори да разпознаят бандитите по други белези, това рядко върши работа в съда.
Освен бдителност при паркиране и слизане криминалистът съветва собствениците на коли с безконтактен ключ да го слагат в специален калъф, след като заключат и преди да се отдалечат от колата си. На пазара има достатъчно такива, които не позволяват да се прехване от устройство на зложелатели сигналът от ключа.
Третият вариант за защита срещу кражбата на кола с техническото устройство е
деактивиране
на екстрата
При повечето автомобили това е възможно. При мерцедесите може да се извади старт бутонът, който стои в гнездото и колата да се пали по класическия начин.
На пръстите на едната ръка се броят автокрадците, които ползват устройството за удължаване на сигнала от ключа до колата. Едно от тях е иззето при арест преди месец. При друг случай автокрадецът е арестуван, колата е намерена, но не и техническото устройство, с което е отмъкната. След тези акции случаите на откраднати скъпи коли, произведени в последните 1-2 месеца, драстично са намалели. Недостатък за използването на джаджата е, че след като двигателят на автомобила се изгаси, повече не може да се запали. Автокрадците обаче старателно подготвят местата, където ще ги скрият, след което да ги разкомплектоват или да ги подготвят за нелегален износ.
Наказанията и превенцията спират апашите
“Няма човек от контингента без висящо дело. Много хора бяха задържани през последните години”, казва гл. инсп. Стоян Йотев. Известните автокрадци от близкото минало са подсъдими, вкл. и в Специализирания наказателен съд, други лежат в затвора, трети вече излязоха тт там и отново се опитват да влязат в играта. Но вече са много по-предпазливи, защото, ако ги хванат пак, със сигурност ще лежат по-дълго. През 2019 г. влязоха в сила промени в Наказателния кодекс, които предвиждат от 1 до 10 г. затвор за кражба на кола. Преди това нямаше минимум и бандитите често се измъкваха с условни присъди. 168 души са осъдени за престъпления, свързани с МПС, сочат данните на Националния статистически институт за 2020 г.
Много от старите автокрадци, които вече са над 50-годишни, не са активни, знаковите лица се наблюдават постоянно. Има и млади, които се учат от батковците, но като цяло хората, които се занимават с този вид престъпност, намаляват. Което позволява на полицаите да се концентрират върху активните. Въпреки добрите показатели от статистиката гл. инсп. Йотев призовава хората да бъдат по-бдителни и отговорни към имуществото си.
45% спад на автокражбите по морето след арест на банда
68 са отмъкнатите коли в курортите до Бургас през 2020 г., а през това лято са били 37, показват данните на МВР. И причината за това не е пандемията от коронавирус, заради която престъпността намаля през първите месеци на м.г. През август полицията в Бургас задържа няколко души и след операцията откраднатите коли рязко намаляват. Старите бандити Божидар Благоев-Даката и Валентин Стойков-Пахама бяха оставени за постоянно в ареста от съда в морския град и още са там. Те са специалисти по кражбите на японски коли - последни модели “Тойота” и “Мазда”. Задигали колите на туристи от Румъния и Украйна. Действали в Слънчев бряг, Несебър и Св. Влас. Даката и Пахама са крали коли, въпреки че срещу тях има и висящо дело, което е стигнало до Върховния касационен съд, показа проверка на “24 часа”.
Иначе в страната кражбите на луксозни нови коли е рядкост. По-скоро местните бандити посягат на по-стари за части. В област Русе например са отмъкнати 4 коли до средата на 2021 г. и всички са разкрити. В област Монтана няма регистрирани грабежи, кражби, обсебвания и други видове посегателства над автомобили, показват данните на дирекцията за първото шестмесечие.
Идва зима - не оставяйте автомобила си със запален двигател и без надзор
През зимата рязко се увеличават случаите на задигнати автомобили с ключ на таблото, казва гл. инсп. Йотев и призовава хората да бъдат разумни.
Сутрин шофьорите палят колата си и започват да чистят стъклата от снега, докато двигателят работи, и не подозират, че някой ги дебне, за да седне в колата и да отпраши с нея.
За да спестят загасяване на двигателя при кратък престой, също оставят колите си с ключа на таблото и отиват до магазин, будка за кафе или вестници. Много от тях са неприятно изненадани от липсващата им кола, като се върнат.
“През лятото няма такива случаи. Всяка година предупреждаваме хората - не си оставяйте автомобила без надзор със запален двигател. Още има майки, които водят децата си на градина и оставят автомобила да работи. Хората трябва да имат предвид, че някой ги дебне точно в такива моменти”, казва началникът на сектора против автокражбите в Националната полиция. В такива случаи застрахователят обикновено отказва да плати обезщетение. Той съветва собствениците на коли да ги снабдяват с имобилайзери и алармени системи, които са много ефективни и дори най-подготвените автокрадци с техника и познания не могат да ги преодолеят.