Летецът на разбилия се МиГ-29 хем невинен, хем само той знаел, че нарушава заповедите за безопасност
Няма никакъв проблем, че е пратен да гони мишена за дневни стрелби през нощта според военните
Панайотов готов да наказва, но след като първо се произнесе прокуратурата
Странен опит да успокоят Димитрина Попова - вдовица на загиналия през юни военен летец майор Валентин Терзиев, и сина му Александър, направиха служебният министър на отбраната Георги Панайотов, началникът на отбраната адмирал Емил Ефтимов, командирът на ВВС ген. Димитър Петров, шефът на авиобаза “Граф Игнатиево” ген. Николай Русев и началникът на Военна полиция ген. Ивайло Сотиров.
Попова и Александър бяха поканени в петък в Министерството на отбраната в София, където пред журналисти да зададат въпросите си за трагедията на министъра и генералите. Близо
половин час
от този тежък
разговор бе
закрит за
медиите,
а след това опитът вдовицата и синът на аса да получат своите отговори и успокоение продължи още час и половина пред камери.
Валентин Терзиев загина на 9 юни, след като по време на учение се разби в Черно море с пилотирания от него изтребител МиГ-29. Това стана по време на нощни стрелби над морето край Шабла. Дни по-късно
Попова започна
свое разследване
на смъртта на
съпруга си,
като публично изрази съмнения, че военните прокурори са зависими от президента Румен Радев. От юни тя настояваше за отговори от страна на служебния министър на отбраната Георги Панайотов, но първият им разговор бе едва вчера - повече от три месеца след трагедията.
Официално срещата трябваше да отговори на въпросите на Попова и да намали напрежението върху мъжете и жените в униформа, стана ясно от изявлението на министъра на отбраната.
Основната причина за трагедията е
загуба на
пространствена
ориентация от
страна на
Валентин
Терзиев,
повтори заключенията от доклада на Военна полиция офицер, представен като полк. Василев. Той е ръководил разследването от страна на звеното за авиационни произшествия във Военна полиция. В същото време обаче загубата на ориентация не е грешка на пилота - това каза полковникът в отговор на въпросите на Попова.
“Би било пилотска грешка, ако пилотът осъзнава в каква ситуация е, но не е предприел действия”, обясни Василев. Съпътстващи причини пък били неправилното разпределение на вниманието на пилота, който не проследил положението на машината спрямо авиохоризонта, както и
неправилна
преценка на
групата за
наземно
ръководство, добави още разследващият полковник.
Впоследствие обаче част от вината за катастрофата бе насочена именно към Терзиев от генералите. Пилотът е можел да откаже изпълнение на задачата, разясниха министър Панайотов и командирът на ВВС ген. Димитър Петров. Освен това според инструкциите на база “Граф Игнатиево” той е трябвало да лети най-малко на 4000 м височина, разясни ген. Николай Русев. Инструкцията за безопасност на учението “Шабла 2021” пък е била
изтребителите
да не слизат под
2000 м височина,
а Терзиев
е изстрелял от
височина 1300 м
ракетата
по светещата парашутна мишена.
Радарите, с които от земята са водили пилота, обаче не са засичали неговата височина. Той е трябвало да я докладва при всяка радиовръзка, твърди ген. Петров.
От записите на разговорите става ясно, че Терзиев докладва за последен път височина от 3000 м, а след това не съобщава показанията си на екипа, който го води от земята. Затова и те не са го предупредили, че е слязъл под минималната безопасна височина. Ако пилотът бе докладвал височината си, радар е щял да я потвърди и да бъде предупреден да прекрати мисията, разясни ген. Петров.
Самият Терзиев също можел да прекрати изпълнението на задачата. Това е право на пилотите, ако преценят, че изпълнението ги застрашава или в момента не са способни да завършат мисията. Даден бе
пример от тази
седмица, когато
екипаж на МиГ-29
е отказал
да излети от “Граф Игнатиево”
заради много
птици
около и на летището.
Височинният радар е с много малък диапазон и трябва да бъде специално насочен, а по време на учението той следи мишената, за да се подават координатите ѝ към пилота. Всъщност само при момента на стрелбата самолетът и мишената са попаднали заедно в лъча на радара и заради това се знае на каква височина е бил Терзиев, стана ясно от обясненията на генерала.
Преди думите му обаче полк. Василев бе категоричен в отговор на запитване от “24 часа”, че неговото разследване не е показало никакво нарушение на нормативни документи.
При разследването си военната полиция не видяла и никакъв проблем в това, че при нощната стрелба е използвана мишена, в чиято инструкция за употреба е записано, че се използва денем. Както разкри разследване на “24 часа”, командирите на Терзиев са знаели за тази инструкция на мишената СПМ-100, но позволили стрелбата, защото нямало изрична забрана да се ползва през нощта. “В инструкцията пише, че се ползва и като светеща авиобомба. Освен това записът е, че се ползва денем и при подходящи метеорологични условия”, мотивира в петък полк. Василев ползването на мишената.
Виновните за катастрофата могат да бъдат посочени от прокуратурата, заяви министър Георги Панайотов. Той можел да търси такива едва след нейното произнасяне.
“Получихме индикации от прокуратурата, че не са окей ние да правим проверка преди завършването на разследването, но е възможно да поискам документите и да го направя”, каза още Панайотов. За тази проверка давност няма.
Съпругата на загиналия пилот зададе множество въпроси. Сред тях беше и
откога не е
стреляно по
мишена нощем, какъвто е случаят в Шабла. Военните обявиха, че не помнят откога, но стана ясно, че става дума за години. Стана ясно още, че Валентин Терзиев никога преди не е извършвал това упражнение. Стрелял е с ракета нощем, но никога по мишена, обяви министър Панайотов. Той и командващият ВВС обаче добавиха, че за тези неща винаги има първи път. И аз съм правил много неща за първи път, каза командващият ВВС ген. Димитър Петров.
Терзиев е бил
пенсиониран,
но задържан
на служба
и тренирането му за нощна стрелба е било безсмислено, настоя обаче вдовицата му.
Продължилата час и половина странна публична среща завърши с взаимни уверения в помирение и съболезнования от страна на генералите и министъра към сина и вдовицата. А от своя страна тя обяви, че пилотите от Граф Игнатиево трябва да продължат да летят.
Вдовицата на Валентин Терзиев бе поканена реално на пресконференция на министъра и генералите.