Турският кораб се е носил 2 часа по вълните без намеса на екипажа.
Неадекватно състояние на моряците е най-вероятната причина товарният кораб “Вера су” да се забие в скалите край брега на Камен бряг.
Това каза пред журналисти директорът на Главна дирекция „Аварийно спасителна дейност“ към ИА “Морска администрация” Варна Румен Николов. Той не уточни дали са били под въздействието на алкохол или просто са заспали.
Сигнал за заседнал край Камен бряг кораб е получен днес рано сутринта в 4:15 ч. Установено е, че това е корабът “Вера су”, който е на турски корабособственици и плава от Южна Украйна към Варна. В 1:54 ч. корабът взема курс към брега и до момента на излизането му не е променил курса си, което дава основание да се мисли, че има някакъв проблем с екипажа”, разказа пред журналисти Румен Николов.
Корабът е бил натоварен с тор, 9-членният турски екипаж остава невредим при сблъсъка му в скалите, няма констатиран разлив, няма и опасност от изливане на горивото в морските води, увери Николов. Заседнал е с носовата си част.
Установено е още, че на борда на кораба има 20 тона гориво, по кораба със сигурност има пробойни, но горивните танкова са незасегнати, увери Николов.
Носът на “Вера су” е качен към камъните, а кармата е потънала. Водят се разговори за изпращане на водолазна група, която да установи състоянието на корпуса. Преди това корабът не може да бъде изтеглен, защото има реална опасност от нарушаване целостта на кораба, потъване или разлив, допълни Николов.
Корабособственикът трябва да вземе решение на кого да предостави действията по спасителната операция, нашата страна няма да участва във финансирането ѝ. Решението би трябвало да се вземе до края на деня.
“Според мен единствената причина за инцидента е неадекватно състояние на екипажа на кораба. Дежурният офицер и ролевия не са гледали там, където трябва, ако са гледали. Не мога да коментирам дали са били под въздействие на медикаменти, опиати, алкохол и т.н. Хората, които трябва да водят безопасна вахта, не са били на местата си. Корабът си е спазвал зададения курс, който не е променян повече от два часа” допълни Румен Николов.
Това не е първият подобен случай край бреговете на Черно море. Преди 19 години, в края на септември 4000-тонният кораб "Муунлейк" затънал с две пробойни на борда южно от Варна срещу местността Паша дере.