Всеки квартал с уникален вид на номерацията на жилищните сгради
Стандарт за видовете улични настилки, които могат да се полагат в София, разработва в момента екипът на главния архитект на столицата Здравко Здравков.
Изискванията ще са готови до края на ноември. След това те ще бъдат представени на обществено обсъждане и после ще бъдат внесени за разглеждане и приемане от Столичния общински съвет, научи “24 часа”.
“Новите стандарти са за създаване на единна визия на уличните настилки, на елементите на градско обзавеждане и за графичното оформление на номерацията на жилищните сгради в кварталите с комплексно застрояване. Те са част от наредбата за градската среда, която СОС прие в края на 2020 г. Наредбата е документ от отворен тип и в течение на времето се допълва с нови стандарти за отделните компоненти на градската среда. С нея се определят допълнителните изисквания към обема и съдържанието на подробните устройствени планове и на инвестиционните проекти за нови строежи, реконструкция, пристрояване, надстрояване, основни и текущи ремонти на сгради и съоръжения, улици, площади и зелени площи, както и на елементите на градския дизайн. Целта е опазване и съхр
анение на характерния облик, силуетното, архитектурно-художественото и обемно-пространственото оформление на града”, обясни арх. Здравков.
Със стандартите ще се изготви набор от единни типови решения за създаване на комфортна градска среда за пешеходци, велосипедисти и лица с намалена подвижност.
“Стандартът за улични настилки включва
решения за
настилки на
тротоари,
пешеходни зони,
алеи, бордюри,
шахти, решетки около дървета и др. За зона 1, която включва най-представителната част на центъра на София, настилките и елементите на градското обзавеждане трябва да бъдат от най-висок клас. Те трябва да отговарят и подчертават характерната идентичност на мястото. Освен това те трябва да са съобразени с особеностите на зоната, в която има голяма концентрация на културно-историческо наследство и археология. Предложенията трябва да отчитат специфичните режими за опазване на недвижимите културни ценности и да се съгласуват с Министерството на културата”, подчерта главният архитект на София.
За всяка следваща зона на града могат да бъдат предложени различни настилки, елементи на преход и решения за преливане по хармоничен начин.
Част от стандартите ще са и препоръчителни, и практически доказани начини на нареждане на настилките, които гарантират качественото ѝ поставяне и дълготрайно изпълнение. Ще има указания за облик, стил, материал, дълготрайност, сцепление против заледяване, леснота за поддръжка и други.
Подготвят се и изисквания и принципи за поставяне на различни видове градска мебел, които също ще бъдат съобразени с различните зони. В правилата ще бъдат посочени необходимите отстояния и начин на контакт между съответния елемент и настилката при монтаж, както и изисквания, които да се следват при използването, поддръжката и подмяната. Градските елементи по стандарт трябва
да са устойчиви
на вятър, дъжд,
замръзване,
износване,
вандализъм,
с което да се гарантира тяхното качество, дълготрайно присъствие и да се намали честотата на подмяната им. Част от този стандарт ще са изисквания за видовете колчета, спирки, кашпи, кошчета, пейки, информационни табели, чадъри, маси и столове за консумация и др.
Графичното оформление на номерацията на жилищните сгради в кварталите с комплексно застрояване трябва да предложи уникален вид за всеки район, което може да е специфичен знак, надпис или елемент.
Първо доказваш, че няма да предизвикаш задръстване,
после строиш над 50 метра
Задължителен анализ и симулация на трафика ще се изисква вече в София при инвестиционно намерение за изграждане на сгради с височина над 50 метра. Така първо ще трябва да се докаже, че те няма да предизвикат задръствания, и чак след това ще може да се премине към строителството им. Това е едно от изискванията в наредбата за транспортен анализ на големите обекти, която ще бъде внесена за разглеждане в СОС до края на годината.
Наредбата ще се прилага при одобряване на подробни устройствени планове, предвиждащи строителство на обществено-обслужващо застрояване с разгъната застроена площ над 20 000 кв. м или над 50 м височина. Изискването за анализ на трафика ще важи и при намерения за увеличаване на разгънатата застроена площ спрямо подробния устройствен план с над 20% в процеса на издаване на виза за проектиране, както и за инвестиционни проекти за обекти с предвидени над 200 паркоместа. То ще трябва да бъде изпълнено и при промяна на инвестиционните намерения след издаване на разрешение за строеж, както и при надстрояване, пристрояване и промяна на предназначението на обектите, когато това води до над 200 паркоместа.
“Основният мотив за изработване и приемане на Наредбата за проучване, анализ и симулация на транспортното обслужване в Столичната община е необходимостта от регулация с цел подобряване на транспортното обслужване. Това е нормативен документ, който се създава за първи път у нас. С наредбата се предвижда и създаване на единен базов транспортен модел на София. Чрез него ще се извършват симулациите и ще се осигуряват нужните нива на транспортно обслужване”, подчерта главният архитект на София Здравко Здравков.
Проектът на наредбата вече е обсъден с професионални и неправителствени организации и в момента част от текстовете се коригират.
“Повишената инвестиционна активност в София като град с най-голяма територия, население и икономическа активност в България, както и високата моторизация в града, налагат нуждата от допълнително регулиране на обществените отношения, свързани с доказване на транспортно-комуникационното обезпечаване на територията. Така ще се гарантира добро ниво на транспортно обслужване на гражданите. Изработването на подобни правила е свързано с необходимостта от доказване на достатъчно транспортно обслужване, с добра пропускателна способност и задоволяване на нуждите на потребителите на тази инфраструктура, както и може да се установи изчерпан капацитет на дадена пътна артерия, при което се получават задръствания и се увеличава времето за придвижване и престой. Затова с проучване, анализ и симулация на транспорта ще се обосновават решенията при разработването на обемно-устройствени проучвания, специфични правила и нормативи за застрояване, нови или изменение на действащи подробни устройствени планове и др. По този начин предварително ще се определя влиянието на дадено инвестиционно намерение върху транспортното натоварване и условията за паркиране в зоната на въздействие и ще се преценява необходимостта от промени в подадения проект, уличната среда или организацията на движение”, обясни арх. Здравков.