Жители на града притежават 380 яхти, 339 кораба, 82 джета и 84 самолета
Софиянци обичат “Фолксваген”. Това става ясно от справка по искане на “24 часа” за видовете притежавани коли в София, изготвена от Столичната община.
Така най-много автомобили, регистрирани в София, са с марка “Фолксваген” - 99 307. Веднага след нея обаче се нареждат
автомобилите с
марка “Мерцедес”
- 77 541,
следвани от “Опел” - 64 397. 56 268 са колите с марка “Рено”, следвани от друг френски производител - “Пежо” - 52 908. “Форд” шофират 49 332 софиянци, а “Тойота” - 47 981. В топ 10 на регистрираните в столицата коли са тези с марка БМВ - 46 846, “Ауди” - 42 888, и “Шкода” - 33 955.
Регистрираните лади пък са 16 385,
москвичите -
7819, а 2320
са трабантите,
сочат данните за популярните по време на соца марки. Според справките в столицата има регистрирани 2428 поршета, а “Алфа Ромео” притежават 5860 софиянци.
Собствениците на ламборгини - 700 конски сили, произведено през 2012 г., например плащат годишно 2617 лв. данък.
За Ауди, произведено през 2018 г. и с 435 конски сили, данъкът е 2493 лв., а за “Ролс-Ройс” от 2014 г., с мощност 465 коня - налогът е 2363 лв. В този диапазон е и данъкът за собствениците на бентли, произведено през 2013 г. и с мощност 626 конски сили - 2337 лв. годишно.
При моторите и мотопедите пък за някои модели, дори да са произведени през 2021 г., данъкът е между 2 и 3 лв.
Въпреки че е далеч от морето, в столицата са
регистрирани
968 плавателни и
въздухоплавателни
средства
Софиянци притежават 380 яхти, 339 кораба, 82 джета, 84 самолета, няколко десетки лодки, скутери, 12 влекача, 3 мотоделтаплана и по един делтаплан и параплан, сочи справка от дирекция “Общински приходи”.
Столичани платиха 562,8 млн. лв. местни данъци въпреки пандемията
Столичани плащат местните си данъци и такси, спазват сроковете и се възползват от различните услуги и възможности за издължаване, които се осигуряват от Столичната община. Това заяви зам.-кметът на София по финанси и здравеопазване Дончо Барбалов.
562,8 млн. лв. са постъпленията в бюджета на София от местни данъци и такси през първите 8 месеца на годината. Те са 72,2% от планираните за годината собствени приходи, което доказва точността на финансовата експертиза в екипа на столичния кмет.
Приходите от данък недвижими имоти са 94,6 млн. лв., което е 82% от планираното.
Над 43 млн. лв. повече са влезли тази година и от данъка за възмездно придобиване, или общо 127,8 млн. лв. за първите 8 месеца. Сумата е 78% от предвидените приходи.
От данък МПС постъпленията са близо 89,8 млн. лв., което е почти 81% от планираното.
Както се очакваше, заради мерките срещу разпространението на коронавируса, гласувани от Столичния общински съвет, има спад в постъпленията от патентния данък и налога върху таксиметровия превоз на пътници, които са с 975 000 лв. по-малко спрямо същия период на 2020 г. Изпълнението на бюджетната програма по това перо е едва 17,7%. Значително е намалението и при туристическия данък, от който приходите са едва 691 000 лв. при планирани 2,8 млн. лв.
“Активността на имотния пазар, която се развива въпреки или може би именно заради пандемията, се отразява и на издадените строителни разрешителни в София - до края на август от тази такса постъпленията в бюджета са 9,2 млн. лв.”, обясни Барбалов.
Изпълнението на заложените в бюджета приходи от такси за детски градини е 44%, а от такси за детски ясли - 38%, сочат данните на дирекция “Общински приходи”.
Такива са нивата на постъпленията и при таксите за ползване на пазари, тържища и тротоари.
Все пак в сравнение със същия период на миналата година сега са влезли повече средства от тези местни такси. Причината е, че тази година градините, яслите и тържищата работеха през цялата пролет и лято въпреки пандемията, отбеляза Барбалов.
Очаквано и тази година има спад при постъпленията от приватизация на общински имоти. Те са едва 0,5 млн. лв. при планирани 10 млн. лв. от това перо.
Приходите от такса битови отпадъци обаче са 173 млн. лв., което е над 75% от заложеното по план. А общо постъпленията от местни такси и други неданъчни приходи до края на август са 248 млн. лв., или 65% от предвиденото в бюджетната програма.
Без цапащи коли в центъра в дни с мръсен въздух
Две нискоемисионни зони в дни с мръсен въздух обмисля да въведе София. Първата e в идеалния център - булевардите “Сливница”, “В. Левски”, “П. Евтимий”, “Скобелев” и ул. “Опълченска”. Втората e между булевардите “Сливница”, “Д. Николаев”, “Ситняково”, “Яворов”, “Вапцаров”, “Черни връх”, “Х. Ибсен”, “П. Тодоров”, “Гешов” и “К. Величков”.
Забраната ще важи само в дни с превишения през зимата и ще е за най-цапащите коли - без категория, с евро 1 и 2.
“Темата с качеството на въздуха касае всеки гражданин. Преди 2 г. приехме първия механизъм за ограничаване на движението на определена категория автомобили в дни със замърсяване. Тогава се оказа, че мярката не може да бъде въведена без законодателни промени. Затова по инициатива на кмета на София Йорданка Фандъкова се промени Законът за чистотата на атмосферния въздух”, обясни зам.-шефът на транспортната комисия към СОС Зафир Зарков, който оглавява работната група за нискоемисионните зони.
Такива ограничения действат в над 200 европейски града. До няколко месеца наредбата трябва да е готова, а зоните вече са обезпечени с над 180 камери за наблюдение, които разчитат номерата на колите. Ограниченията няма да важат за живеещите в зоните. А глобата за нарушителите е от 50 до 500 лв.