Това показва преброяване по 47 кръстовища, направено от “Софияплан”
Около 9400 души карат велосипед всеки ден в София, а тези, които се придвижват с електрически индивидуални превозни средства, са повече от 1110. Това показват данните от преброяване, направено от общинското предприятие “Софияплан”, научи “24 часа”.
В рамките на една година са проведени две изследвания на преминаващите велосипедисти и леки електрически превозни средства. Данните са събрани чрез наблюдение и записване на място или чрез наблюдение и от записи на камерите за управление на трафика.
Анализирани са 47 кръстовища в столицата. За всяко преминаващите велосипедисти и индивидуални електрически превозни средства са записани по посоки за периоди от 30 минути. Преброяванията са извършени в по 5 двучасови преброителни периода - един в почивен ден и 4 - в делнични.
Въпреки сравнително по-лошите атмосферни условия при юнското преброяване се отбелязва
увеличение с 16%
на регистрираните
преминавания
с велосипед
и електрически
тротинетки
Най-много преброени велосипедисти има на 16 юни - 9383, но най-интензивно е било движението на 27 септември 2020 г. - средно по 3500 велосипедисти, регистрирани всеки час. Това до голяма степен се дължи на факта, че 27 септември е бил почивен ден с много добри метеорологични условия, уточняват от “Софияплан”.
Електрическите тротинетки се ползват значително по-активно в делничните дни, което сочи, че хората по-често ги ползват за работни пътувания, отколкото за рекреационно ползване през уикенда. По-голям дял на пътуванията с електрически превозни средства има точно на местата с по-добра велосипедна инфраструктура. Това означава, че наличието на добра инфраструктура привлича и хора, за които конвенционалният велосипед не е привлекателна алтернатива.
Най-голямо велосипедно движение има
в южните части
на София, както
и в южните части
на центъра
При преброяването е отчетена силна корелация между наличието на дълги и безопасни трасета и брой преминали велосипедисти.
Четирите най-натоварени откъм велодвижение места са: бул. “Цар Борис III” - между бул. “Ал. Пушкин” и пл. “Македония”; бул. “България” - между бул. “Гоце Делчев” и НДК; Южен парк - бул. “Витоша” до бул. “Скобелев”, и Борисовата градина - бул. “Граф Игнатиев” до бул. “Васил Левски”.
Освен това отсечката, свързваща четирите най-натоварени коридора - бул. “Ген. Скобелев” и бул. “Патриарх Евтимий” между Руски паметник и бул. “Граф Игнатиев”, е една от натоварените в града въпреки липсата на велоалеи.
Преброяванията показват още, че големите скоростни булеварди с необезопасени велоленти не са предпочитани. Преминаванията през “Никола Мушанов”, където има маркирана лента, са колкото или дори по-малко от места без такава инфраструктура като “Г. М. Димитров”, “Драган Цанков”, “А. Сахаров” и “Сребърна”, посочват от “Софияплан”.
И са категорични, че максимата “създайте инфраструктура и велосипедистите ще се появят” важи с пълна сила за София. Южният клин, заключен между бул. “Цар Борис III”, бул. “Цариградско шосе” и трети градски ринг, е единствената част от града, където велосипедът е реална транспортна алтернатива. Това се дължи на относително по-високата изграденост на основните велотрасета, тяхното ниво на безопасност и облагородената прилежаща среда. Решения от типа на маркирани велоленти на високоскоростни булеварди не привличат съществен велосипеден трафик. Това засилва нуждата от създаване на независими трасета, отделени от главните пътни артерии, с цел да се осигури безопасност за тези участници в движението, които ползват немоторизирани превозни средства, подчертават от “Софияплан”.
Още 4 велоалеи до Нова година
Четири нови велоалеи ще бъдат обособени в столицата до края на годината.
Става дума за велоалея по бул. “Петър Дертлиев” - от бул. “Царица Йоанна” до бул. “Сливница”. Там ще се направи и връзка със съществуващото велотрасе до ул. “Кукуш”.
Велоалеята по бул. “Копенхаген” ще бъде свалена на пътното платно и ще се разшири габаритът ѝ, така че да отговаря на нормативните изисквания. На финала са и работите по новите велоалеи по булевардите “България” и “Т. Каблешков”, чрез които ще се даде бърза, удобна и безопасна веловръзка между южните квартали и центъра.
Разработен е и проект за обособяване на двупосочна велоалея от западната страна на ул. “Бъднина” - от ул. “Жечо Гюмюшев” до кръстовището и съществуващата велоалея по бул. “Ф. Аврамов”. По улицата ще се реорганизира и паркирането - то ще се измести от източната страна. Проектът ще се реализира до средата на октомври.
“През последните месеци разработихме проекти за важни веловръзки, които да дадат по-добра свързаност между съществуващата инфраструктура за велосипеди и тротинетки. Вече някои от тях са изпълнени - например велоалеята на бул. “Витоша” между ул. “Д-р Христо Стамболски” и бул. “П. Славейков” и връзката между велоалеите на ул. “Г. С. Раковски” и бул. “Ф. Нансен”, която преминава през бул. “Патриарх Евтимий”. При разработката на тези важни връзки и алеи се прави оценка и на влиянието, което те ще окажат върху движението на градския транспорт и другите участници. Разбира се, приоритет се дава на пешеходците, след това на обществения транспорт, алтернативните методи за придвижване и накрая - на автомобилния. Така искаме да постигнем устойчив модел на градска мобилност, чрез който да се подобри както качеството на въздуха, така и транспортната услуга и пътната безопасност”, каза зам.-кметът по транспорта на столицата Кристиан Кръстев.