- Повече от 30 г. в града не е построено ново школо
- По две училища от години съжителстват и учат на смени
Бурното застрояване и заселване на нови хора в Пловдив скоро ще доведе до недостиг на места в основните училища. Прогнозата е на зам.-кмета по образованието Стефан Стоянов.
По думите му Пловдив е най-бързо развиващият се град и само през миналата година по време на пандемията над 10 000 души са избрали да дойдат да живеят и работят в него.
“Тази година
приехме с 5%
повече
първокласници
Местата в детските градини и ясли не достигат, но този проблем ще се стовари и върху училищата”, предупреди Стоянов.
Решението на проблема е строителство на нови училища. Такива в Пловдив не са правени от 30 г. Повечето от сегашните, макар и реновирани, са в стари сгради. Някои са принудени да водят учебни занятия на двусменен режим, а има и такива, които се помещават в бараки, като ОУ “Васил Петлешков” в район “Западен”.
Местната власт е изправена пред огромното предизвикателство да реши проблема. Тази седмица кметът Здравко Димитров откри обновената детска градина “Перуника”, в която бяха инвестирани 3 млн. лв. Тя ще приюти 160 деца. Но това не е достатъчно.
“В началото на мандата обещахме да построим 12 нови градини и ясли. Мисля, че ще се справим. Длъжни сме, за да няма напрежение сред родителите, които трябва да ходят на работа”, посочи кметът. Той увери, че
до края на
годината ще
бъдат готови още
две детски
градини
- на ул. “Богомил” и на бул. “Александър Стамболийски”. Така с “Перуника” в трите заведения ще бъдат приютени 600 деца.
Не е лесно обаче да се построи ново училище, казва заместникът на Димитров Стефан Стоянов (виж интервюто с него долу). По думите му инвестицията е над 30-40 млн. лв. и е непосилна за бюджета на общината.
На няколко места в града в една и съща сграда съжителстват по две учебни заведения. Такъв е случаят с елитната Математическа гимназия и ОУ “Драган Манчов” - и двете харесвани и предпочитани от родители и ученици. Общо децата в тях надхвърлят 1700. И в двете образователният процес е на двусменен режим.
“Съжителстваме като добри съседи. Работим спокойно. Такива са условията”, казва директорката на ОУ “Драган Манчов” Десислава Стаменова. За да няма струпване, тъй като дворът е един, двете училища откриха учебната година по различно време.
Най-напред дойдоха първокласниците, които са в три паралелки. “Можехме да разкрием и пет, защото интересът беше голям, но недостигът на класни стаи не ни позволи. Следващата година планираме реорганизация и ще се опитаме да направим 4 паралелки за първокласници”, посочи Стаменова. Тя също смята, че натискът ще се засилва, тъй като в района, в който е училището,
кипи бурно
строителство на
жилищни сгради
В тях се заселват млади хора от други градове. Естествено е да търсят къде да запишат децата си.
В ОУ “Драган Манчов” учителката Донка Караджова едва смогваше да поема цветята. Шефът на общинското предприятие “Чистота” Димитър Георгиев пък през цялото време снимаше с телефона си. “Не, нямам първолаци. Имам две близначки в 7-и клас, които са в групата на знаменосците”, каза той.
Заедно с радостта обаче имаше и сълзи. 74-годишната Стефка Милебе дошла да изпрати правнучетата си. Само преди дни - на 11 септември, загубила дъщеря си.
Родителите се
молеха да няма
повече затваряне
По-големите ученици обаче искат да учат онлайн. “Няма да крия, че ще бъде трудна година. Изправени сме пред предизвикателства, но ще се справим”, увери Стаменова. И допълни, че електронното обучение е успешно там, където са един до друг учител, родител и ученик.
Поради липса на достатъчно класни стаи учениците от 5-и, 6-и 7-и клас учат на смени.
Зам.-кметът Стефан Стоянов: От 3 до 5 г. ще има сериозен недостиг на места за първолаци
Градът ще продължи да е водещ образователен център
- Г-н Стоянов, кое ви кара да прогнозирате, че натискът за места в основните училища в Пловдив ще става още по-голям?
- Тази година имаме 5% ръст при първокласниците. Самият Пловдив расте в последните години, и то бързо. Това се отразява и на образователната инфраструктура, което вече се усеща в детските градини и се прехвърля към училищата. Увеличаването на населението в Пловдив се дължи на повишената раждаемост и на приходящите. Проучванията ни още преди 2 г. показаха, че в един момент ще има недостиг на места.
- Този недостиг вече не е ли факт?
- Още не съвсем. Има училища, в които кандидатстват повече, отколкото са местата. Пример: тази година бяха обявени около 3400 свободни бройки за първи клас, приети са около 3100 деца. Има резерви за още малко. Но ако броят на децата нараства с 4-5% на година, само след 3-5 г. ще има сериозен недостиг.
- Какво прави община Пловдив, за да се справи с проблема?
- В момента имаме финансиране за ново училище. Разширяваме друго. Вече сме подготвили два проекта. Отделна сграда ще строим в двора на Хуманитарната гимназия, която съжителства с ОУ “Княз Александър Първи”. На път сме да решим проблема с Математическата гимназия, като направим нова сграда на ОУ “Драган Манчов”. Отреден е терен от 10 декара за основното училище и предстои да се възложи проектиране. Това ще осигури допълнителни места. Подготвяме довършване на едно крило в училище в район “Южен”.
- Има ли осигурено финансиране?
- За ОУ “Княз Александър Първи” има спечелен проект още преди година и половина. Средствата са 5 млн. лв., а общината ще дофинансира с 2 млн. лева. Това ще осигури целодневно обучение и допълнителни места.
По същия начин стои въпросът и с ОУ “Драган Манчов”. След като бъде построена нова сграда за него, Математическата гимназия ще се разшири и ще ѝ се направи основен ремонт.
- Защо само се говори за нова сграда на Математическата гимназия, а нищо не е направено?
- Говори се, но не съм видял някой да е направил нещо. Не съм видял технически проект, нито пък е осигурен терен. Освен това са нужни между 30 и 40 млн. лева. Общинският бюджет не може да си позволи такава инвестиция. Много по-реалистично е да решим проблема за 2-3 г. и да оставим гимназията в сегашната сграда, тъй като е стратегическо училище за икономиката на страната.
- Кога ще изчезнат бараките от двора на ОУ “Васил Петлешков”?
- Дворовете на училищата се менажират от директорите. Отделно държавата и общината осигуряват различни проекти - ремонти, разширения, оборудване. Въпрос на организация от страна на ръководството на училището е да си подобрява средата.
- Какви са намеренията на община Пловдив т.г. в сферата на образованието?
- Работи се по 10 проекта за нови детски градини. Общината ежегодно инвестира в образователни програми, насочени към съдържанието на обучителния процес. Горди сме с нивото на дигитализация. Това даде голяма преднина на пловдивските училища.
От днес в 60 училища всяко дете ще има персонален компютър и няма да ползва никаква хартия. Това е голяма стъпка напред в модернизацията на учебния процес.
- Ще продължи ли Пловдив да е водещ образователен център в страната?
- Без съмнение. Градът се развива икономически и демографски. Разполага с 8 университета и 30 000 студенти. Това е голяма инжекция в икономиката на Пловдив. Тези хора са част от таланта на града.