Как да помогнем на възрастните хора да се интегрират в модерното общество и улесним живота им? Различни мерки се предприемат в цялата страна, като създаване на курсове за използване на смартфон. Целта е възрастните да се адаптират към изискванията на обществени места, като например проверка на здравния код, запазване на гише за закупуване на билети за автобус и влак, поръчка на такси чрез телефона и други онлайн услуги.
„Първо влезте в Уичат, кликнете „открий“, най-отдолу ще видите мини програмата“. Подобни инструкции могат да се чуят на курса „Как да използваме приложението за здравен код“ в квартал Дадун в град Гуанджоу. Служителката Сие Мъни, която учи възрастни хора как да използват смартфон, каза: „За да могат бързо да се научат, по време на инструкциите ги оставяме сами да пробват функциите“.
По време на антиепидемичната борба здравният код, като пропуск за пътуване, е широко използван, както и е изискване за достъп до редица обществени места. Това накара възрастните хора да осъзнаят важността и необходимостта от смартфоните.
65-годишната Тан Сяохун дълго време имала проблеми с използването на смартфон. Когато разбрала, че в квартала се открива курс, веднага се записала. Сега, когато Тан е на екскурзия с приятелки, тя им помага и ги насочва как правилно да използват здравния код. Въпреки че персоналът в атракциите също може да оказва съдействие, според Тан, винаги е по-добре ако сам можеш да се оправиш.
„Учениците“ са от 50 до над 90-годишни. Те имат група, наречена „Стари приятели“ в Уичат, където задават различни въпроси. За да научат възрастните хора да използват кода, социалните работници са измислили не малко варианти.
Сие Мъни си припомни случая с г-жа Уън, която е на повече от 80 години и живее сама, не разбира какво е здравен код и как се използва, което ѝ създава пречки при пътуване. Тя обаче не ползва смартфон. Кварталният служител затова решава да ѝ направи регистрация за здравен код, да го принтира цветно и превърне в пропуск. С него 80-годишната жена може да ходи свободно и има достъп до обществените места, където се изисква здравен код.
„Юесиу е стар градски квартал, където живеят много възрастни хора. Как да се улесни техният живот по време на епидемията е важна задача в нашата работа“, заяви Ли Дзин, началник на отдел „Социална работа“ към Районното бюро за граждански дела. Сега на входовете на обществените места се изисква да има служители, които да показват на възрастните как да ползват здравния код или да им помагат да вкарат личните си данни.
Наред с разпространението на интелигентните технологии се подобряват удобствата в обществения транспорт. Въпреки това все още има възрастни хора, които не могат да боравят със смартфон при закупуването на билети.
В Централната автогара, Източната жп гара и Западната автогара на град Хайкоу, провинция Хайнан, все още има гишета за продажба на билетите и тяхната проверка специално за възрастни хора, които нямат или не могат да ползват мобилен телефон. Във всяка гара има гише за обслужване, където служителите съдействат на пътниците при проблем.
Шън Инчун, която е на близо 60 години, пътува от провинция Хунан до Хайнан, където да прекара зимните месеци. „В Хайкоу съм от два месеца, исках да посетя познат в съседния окръг, но не успявах да си взема билета от автомата за билети на гарата“, споделя тя. Г-жа Шън разказа още, че знае как да плати билета чрез смартфона, обаче не знае какъв е процесът по вземането на билета от машината. Всеки път моли служителя да ѝ помогне. Тя се надява постепенно да се научи сама да се справя след време.
На гарата са открити две гишета за обслужване и почти всички клиенти са възрастни хора. Фактически към момента когато купят билети, пътниците могат да пътуват чрез сканиране на личната карта. „За да се удовлетворят нуждите на пътниците, които не могат да купят билети чрез смартфон, подобни гишета със служители в гари и автогари ще продължат да работят“, съобщи градското транспортно управление на Хайкоу.
В Хайкоу е много удобно да пътувате с автобус. 72-годишната г-жа Лей и нейният съпруг всяка година прекарват зимата тук. „Пътуваме в Хайкоу с градски автобуси. Билетът струва само 1 юан без значение от дестинацията. Може да се плати с карта или с монета от 1 юан, много е удобно“, разказва тя.
Как поръчват такси възрастните? В момента град Хайкоу разполага с около 200 таксита, които могат да бъдат поръчани по телефона.
„Няма ток вкъщи и спря парното, вероятно свърши кредитът в електромера. Сега сме само двамата със съпругата ми вкъщи и през нощта няма откъде да купим ток, какво да правим? Тази молба за помощ получава Джан Къхуа от 65-годишния Уан Шълин в 10 ч. вечерта миналия декември. Джан предоставя електро услуги по домовете.
Уан Шънлин е свикнал да си купува предплатени карти за електричество от офиса на електрокомпанията, тъй като той и съпругата му не знаят как става това онлайн. За щастие, те си запазили телефона на Джан Къхуа и му се обадили за помощ.
Джан Къхуа търпеливо им разяснил как да получат спешна помощ от градската система за електроснабдяване, като се обадят на съответния телефон.
„Ако не можете да платите таксата онлайн, може да го направите в офис на компанията или на банкомат. В пощата на селото продават предплатени карти за електричество. Проверихме, че може да платите таксата и в супермаркета „Тонлусян“ в селото, който е само на 200 м от дома ви. Ние също можем да дойдем при вас, за да ви помогнем“, добавя още Джан Къхуа.
„Ние сме възрастни и не можем да платим таксата през телефона. Разбрахме, че в супермаркета на нашето село може да предплатим за електричество, това е изключително удобно за нас“, каза радостно Уан Шънлин.
Съобщено бе, че в Пекин всички обществени услуги, свързани с вода, ток, газ, парно и други, все още може да се извършват офлайн, както и плащането им в брой или карта. В други сфери, като например администрацията в китайската столица, освен онлайн услугите, се насърчава извършването на различни видове услуги на едно гише, за да се улеснят хората.
Не е необходимо хората да се редят вече на различни опашки, всички услуги и формалности могат да се обработват само от едно гише. В центъра за граждански дела в пекинския район Хайдиен са предоставени услуги като безплатни инвалидни колички, превод на жестомимичен език и обяснения на процедури за улеснение на хората.