25 000 европейски шофьори са напуснали Острова заради пандемията и Брекзит
Кризата за водачи на камиони във Великобритания се задълбочава, след като икономиката на страната започна да се възстановява с премахването на всички коронавирусни ограничения в края на юли.
Според представители на бранша
има недостиг от
близо 100 000
тираджии,
което създава трудности при снабдяването дори с хранителни стоки.
От Асоциацията на независимите производители и доставчици на месо призоваха властите да помислят за вариант как повече затворници да бъдат привлечени в помощ, след като по-рано армията обяви, че поставя в режим на готовност около 2000 военни, които могат да съдействат на големите хранителни вериги при нужда. Тони Гуджър от асоциацията казва пред “Гардиан”, че интересът към лишените от свобода е толкова голям, че квотата за временно освобождаване с цел труд в някои затвори вече е изчерпана.
Няколко професионални организации излязоха с искане до британското правителство да въведе временни бързи визи за 10 000 шофьори от ЕС. “Въпреки че имаше недостиг на водачи на тежкотоварни автомобили още преди пандемията и Брекзит, тези събития изостриха ситуацията до краен предел. Коронавирусът спря обучението и тестването на шофьори за повече от 12 месеца, през което време около 25 000 европейци, работещи в сектора във Великобритания, предпочетоха да се върнат в своите държави”, пише в апела.
В него се съобщава, че само 600 европейци са избрали да се върнат като шофьори на Острова до края на юли. Причината е, че наемането им обратно вече не е толкова лесно. Заради излизането на Великобритания от ЕС е необходимо да имат трудова виза, за да пристигнат да работят в нея, която се дава трудно. Освен това на много от международните шофьори се плаща на километър, а не на час, така че забавянията им по границите заради митническите проверки вследствие на Брекзит им струват пари и те предпочитат да работят в Евросъюза.
Правителствен говорител обаче обясни, че британците са гласували за излизане на Великобритания от ЕС точно за да се прекрати свободното движение на хора, страната да поеме контрол върху имиграционната си система и работодателите да започнат да инвестират в местна работна сила, вместо да разчитат на лесен внос на персонал от чужбина.
Затова на този етап
властите не са
склонни да дават
лесно визи
на европейски шофьори. Те обаче са предприели някои мерки с цел по-експресно обучение на нови водачи на камиони и по-дълъг извънреден труд на съществуващите. Конкуренцията за наемането им обаче е толкова голяма, че някои фирми започнаха да обещават и допълнителни бонуси към увеличените заплати, които стигнаха 50 000 паунда годишно, или 115 000 лв. Хранителната верига “Теско” например обяви, че ще даде по 1000 паунда на всеки, който стане шофьор в нейните супермаркети от 15 юли до 30 септември.
Докато се изчаква обучението на нови местни кадри, което може да отнеме до 9 месеца, е логично да бъдат издадени временни визи на европейци, казва пред Би Би Си Алекс Вейч от Logistics UK, която е сред организациите, подписали апела до правителството.
Техните прогнози са, че кризата ще се задълбочи през следващите месеци, ако не бъдат взети по-сериозни мерки. Причината е, че се увеличава потреблението, тъй като все повече бизнеси възстановяват работата си, която бяха спрели заради пандемията.
Освен това от следващия месец трябва да започне и традиционното запасяване на магазините със стоки за Коледа, когато британците пазаруват рекордно. Това обаче едва ли ще бъде възможно, тъй като в момента някои хранителни вериги дори са спрели да предлагат бутилирана вода, за да осигурят снабдяване с по-необходими стоки.