МРРБ иска 100 млн. лева допълнително, но само за ремонт и поддръжка
АПИ вече дължи към 1 млрд. лева на компаниите
Опасност от наводнения още есента, защото никой не чисти банкетите
За първи път от 30 години държавата е заплашена да остане без никаква пътна поддръжка, което може да доведе до апокалиптични картини наесен и особено през зимата. Причината е, че пътната агенция е спряла всякакви плащания - не само за строителството на нови пътища и за основни ремонти, но и за елементарна текуща поддръжка, научи “24 часа”.
Стотици сигнали са събрани вече в браншовата камара “Пътища”. Фирмите - членове на камарата, твърдят, че
парите или
се бавят,
или изобщо
не се плащат,
като се оспорват дори дейности, извършени по поръчка на пътната агенция и са в рамките на редовно сключени дългосрочни договори за текущ ремонт и поддръжка на пътищата.
Тези договори се подписват веднъж на пет години след обществени поръчки и са рамкови, като всяка година се изчисляват и се плащат месец за месец. С тези пари фирмите купуват сол и други материали за зимата, режат храсти и дървета покрай пътищата, кърпят дупки по асфалта и правят временни заграждения при катастрофа или когато има нужда.
Фирмите, които са общо 28 - по една за всяка област, извършват и редица други дейности по пътищата, например правят временна организация на движението, когато се налага. Те често правят реверсивно движението по определени участъци в зависимост от трафика. Вече втори уикенд обаче
няма кой да
направи
движението
от “Княжево”
през Владая
до Драгичево
реверсивно,
т.е.да постави елементарни конуси, които да разделят пътните ленти, и това води до огромни задръствания на входа на столицата.
По-лошото от неплащането е, че през този сезон от годината трябва да се почистят основно окопите и банкетите по пътищата. Ако това не се направи сега, наесен, когато почнат да валят дъждовете, водата няма да има къде да се оттича и по пътищата ще има масови наводнения, а през зимата тази вода ще замръзне и ще разруши още повече пътните платна, казаха експерти.
От три месеца насам АПИ изобщо не е възлагала такива дейности. Това означава, че през зимата пътната мрежа няма да бъде подготвена, а напролет състоянието ще е апокалиптично.
“Дори и да бъдат възлагани дейности по текущ ремонт на пътната мрежа през есента, те ще се изпълняват при неблагоприятни климатични условия и отново негативите ще са за пътните фирми, а в действителност са резултат от лоши управленски решения. В момента трябва да бъдат осигурени необходимите количества техническа сол и други материали, но това е силно застрашено, тъй като доставчиците, имайки предвид ситуацията в държавата, изискват 100% авансово плащане, а фирмите нямат средства за това”, се казва в декларация на браншовата камара, подписана от председателя ѝ Стефан Чайков.
Пред “24 часа” Чайков беше далеч по-лаконичен и заяви, че не желае да прави изявления, защото
разговорите с
администрацията
в момента
напредват
Става дума за прословутата актуализация на бюджета, с чиято липса миналата седмица мотивира неплащането на извършени дейности по пътищата служебната министърка на регионалното развитие Виолета Комитова.
В проекта на служебното правителство са записани 100 млн. лв. допълнителни средства в бюджета на МРРБ специално за ремонт и поддръжка на републиканската пътна мрежа, в това число на приоритетни пътни участъци, нуждаещи се от извършване на спешни аварийно-ремонтни дейности. В мотивите е записано, че това се прави с цел “подобряване цялостната пътна инфраструктура и предотвратяване нарастването на броя на пътните инциденти поради влошено състояние, съответно осигуряване на безопасното движение по републиканската пътна мрежа и запазване живота и здравето на ползващите я лица, както и осигуряването на правилна експлоатация, предпазването от разрушаване и подобряване на пътния трафик”, пише в мотивите на актуализацията.
В декларацията на браншовата камара обаче се говори за дължими към този момент общо 800 млн. лв. само за фактурирани и сертифицирани дейности по пътищата и още 200 млн. лв. за дейности, които
все още не са
приети и
признати от
пътната агенция
Очевидно в тези суми влизат и основни ремонти на пътищата, например този на участъка от “Тракия” между Чирпан и Стара Загора, извършен от “Автомагистрали - Черно море”, за който фирмата има да получава 37 млн. лв. и организира миналата седмица протестно блокиране на важни магистрали и първокласни пътища, защото не ги е получила.
Из страната
има още десетки
случаи на
започнати и
зарязани ремонти
на пътища,
които не се довършват, защото АПИ е спряла да плаща. В неделя в свой репортаж Нова телевизия показа състоянието на ремонта на отсечката между Владая и Драгичево, по която минава трафикът за Кулата и Гърция.
Там двете пътни платна са разделени, като движението се извършва само в едното, което е с две ленти и всеки ден се образуват задръствания. Другото платно бе ремонтирано и е положен асфалт, но според фирмата - “Пътища Перник”, АПИ им дължи 2 млн. лв., поради което няма кой да постави маркировката и да сложи еластична ограда. Така платното си стои с поставен асфалт, но движението не може да се пусне. От АПИ заявиха вчера, че ще се направи временна маркировка и така движението ще се пусне засега.
В петък служебната регионална министърка Виолета Комитова заяви, че е подала сигнал до прокуратурата за нередностите, които е извършвало бившето ръководство на пътната агенция при възлагане на работа на фирми, и
очаква
прокуратурата
да се изкаже
дали може
да плаща
по тези договори.
В понеделник заместникът ѝ Захари Христов обясни в какво точно се състоят опасенията на ръководството на регионалното министерство, специално по договорите, сключвани от държавната “Автомагистрали” ЕАД. Тя има 5-годишен договор за текущ ремонт и поддръжка на магистрала “Тракия”, за който обаче е наела с договори 9 подизпълнителя, включително и частната “Автомагистрали - Черно море” АД. Договорът между държавното дружество и АПИ е бил за 59 млн. лв., но за последните две години по него бившето ръководство на държавната компания
е възложило
допълнителни
задачи за
368 млн. лв.,
от които вече са платени 91 млн. лв. В Закона за обществените поръчки обаче има текст, според който надвишаването на който и да е договор с над 50% е нарушение и както се изрази Христов, “директно ставаш клиент на прокуратурата”.
“За първи път проблемът не са само парите, проблемът е и правната рамка. Ако в момента не намерим решение, с такова надвишаване на договорните рамки плащането става незаконно. Имаме парадокс, на който до момента не е обръщано внимание”, каза още зам.-министърът Захари Христов.