Югозападният район, в който попада и София, ще има право да кандидатства за до 15% от европейските помощи за регионално развитие за периода 2022-2027 г. За сметка на това останалите пет района ще могат да се възползват от до 50% от средствата, тъй като те са по-слабо развити.
Това е предвидено в новите насоки за регионална държавна помощ на Европейската комисия. За да могат районите ни да получат такова финансиране, Министерството на финансите е изготвило нова карта на районите в България. В нея са описани техните характеристики, статистически данни, както и основните приоритети и потенциалът им за развитие. Картата е от съществено значение за публичните органи, предоставящи финансиране на предприятия, за привличане на нови инвеститори, за управляващите органи на оперативните програми, за проектите в рамките на Плана за възстановяване и устойчивост и др.
Основните приоритети за Северозападния регион са повишаване на инвестициите, конкурентоспособността и развитието на туризма, както и запазването и развитието на човешкия капитал чрез придобиване на умения в съответствие с пазара на труда и повишаването на заетостта. Важно е и повишаване на териториалната, транспортната и цифровата свързаност. Някои от конкретните мерки са създаване на вуз или специализирано професионално учебно заведение във Видин и Монтана, както и на клъстери, бизнес мрежи и индустриални зони.
Превръщане на
транспорта в
ключов сектор
е целта за Северния централен район - по въздух, вода и суша, включително подобряване на пристанищната инфраструктура в Свищов, Тутракан и Силистра, модернизация на Дунав мост и изграждане на трети мост Силистра - Кълъраш, тунел под Шипка, автомагистрала “Хемус”, развитие на международното летище Горна Оряховица. Заложено е изграждане на нови газопреносни мрежи и ВЕИ. Икономиката ще се развие чрез центрове за иновации и клъстери, а човешкият потенциал - чрез социални услуги и развитие на културата.
Югозападният регион е разположен на ключово място, така че тук има потенциал за развитие на трансгранично, междурегионално и транснационално сътрудничество. Важно е и изграждането на магистрала “Струма”. Понеже районът е доста развит, в него се залага на създаване на иновативна и неутрална по отношение на климата икономика, както и инвестиции за екологичната инфраструктура и биоразнообразие.
Южният централен район пък е богат на природни, културни и исторически забележителности, което позволява развитието на алтернативни форми за туризъм и възможност за диверсифициране на регионалната икономиката. Тук има условия и за развитие отглеждането на селскостопански култури и за използване на ВЕИ. Основна цел е намаляване на неравенствата в региона чрез подобряване на транспортната и цифровата свързаност, както и стимулиране на предприемачеството и иновациите.
Изграждането
на магистралите
“Хемус”,
“Черно море”,
жп инфраструктура и развитие на пристанище Варна са основни цели за Североизточния регион. Той може да се превърне в източен портал на ЕС, а политиката му трябва да се обвърже с тези на интегрирана морска политика. Тук има огромен потенциал за изграждане на ветрогенератори.
Ключово за Югоизточния район пък е преодоляването на последиците от прекомерното застрояване на Черноморието, укрепването на свлачища и предпазване на брега от абразия. Трябва да се създаде и целогодишен туризъм, но и да се развият малките и средните предприятия и да се диверсифицира икономиката. Отбелязано е и че има нужда от по-добро качество, обхват и достъпност до здравни, социални, образователни и културни услуги.