Арабиката на световните борси вече е с 80% по-скъпо, отколкото миналата година, материалите за опаковките също поскъпват, а превозът по море скочи шесторно в пандемията
Вeднага след като свърши сезонът на отпуските, може би още към средата или края на септември, цените на кафето на българския пазар ще се вдигнат с между 30 и 70% за различните видове марки. Това прогнозираха пред “24 часа” вносители и дистрибутори на кафе.
Основната причина за лошата прогноза в момента е студеното време в Бразилия, което
унищожи почти
цялата реколта
от сорта
“Арабика”
В резултат на това от няколко седмици насам цените на този сорт на световните борси се покачват неудържимо и в четвъртък на стоковата борса в Ню Йорк цената на кафето вече бе с 80% по-висока, отколкото година по-рано. Прогнозите сочат, че до края на месеца котировките ще се вдигнат с още 25% и на практика ще достигнат 20-годишен рекорд.
Дори сега арабиката, от което се правят по-висококачествените смески кафе, вече струва най-скъпо от 2014 г. насам. Преди 7 години обаче ценовият удар бе укротен сравнително бързо, докато сега се намесват и други фактори - поскъпват също материалите за опаковки и контейнерният превоз по море.
Другият основен сорт кафе - “Робустата”, също поскъпва, макар и с далеч по-малко. На Лондонската борса цената му вчера бе с 13% по-висока спрямо миналата седмица и е рекордно висока от 2017 г. насам.
Робустата се произвежда основно в Азия, като най-големият износител е Виетнам. Това производство обаче също е в криза, защото
запасите
привършват,
има недостиг
на контейнери
за транспорт
и влошаване на епидемиологичната обстановка.
Износът по всяка вероятност ще продължи да намалява до септември, прогнозират двамата най-големи износители от Виетнам - Intimex Group и Simexco Daklak.
“Фермерите казват, че зърната им са на привършване, така че не могат да се възползват от това увеличение на цените”, посочва До Ха Нам, председател на най-голямата компания Intimex. По думите му фирмата му не е купувала или продавала кафеени зърна повече от месец.
“Изпращането на контейнер от Виетнам до Европа струва до 10 хил. долара – шест или седем пъти повече, отколкото беше преди година”, казва пред “Ройтерс” изпълнителният директор на една от големите виетнамски дистрибуторски компании. Тя се е принудила да намали доставките за чужбина с най-малко 20% в сравнение с 2020 г.
Липсата на контейнери и съответно вдигането на цената на този превоз
се потвърждава
и от български
вносители
“Миналата година превозът на един контейнер с кафе от Ханой до Солун струваше 1800, максимум 2400 долара. Сега няма оферта под 5000 долара, а често ни предлагат и цени от 10 000 долара и нагоре”, каза пред “24 часа” дистрибуторът Стойко Петков. Отчасти това се дължи на ефектите от затварянето на Суецкия канал, а отчасти и на пандемията. В много от големите пристанища по света капацитетът за обработка е спаднал значително и контейнерите просто биват задържани много по-дълго време, обясни той.
Кафеената криза от 2014-2016 г. е приключила сравнително бързо, защото тогава не е била съчетана като сега с рязко поскъпване на основните опаковъчни материали. По принцип суровото кафе се транспортира по море в 60-килограмови чували от юта, но след изпичането му то се опакова в пакети от алуминий, полиетилен и хартия. Алуминият поскъпна с около 100% тази пролет на годишна база, т.е.
цената му се е
удвоила в
сравнение с
преди
пандемията
“Доставчици на кафе за моята фабрика вече ни предупредиха, че ако котировките продължат да се вдигат с тези темпове, най-късно към 30 септември ще увеличат цената на суровото кафе с до 70%”, каза Петков. Той има фабрика, която опакова различни видове кафе - на зърна, мляно и в капсули. Най-слабо би поскъпнало кафето в капсули, защото при него ценообразуването е такова, че делът на самото кафе в крайната цена е най-малък. Най-много според него би поскъпнало висококачественото кафе, което е 100% арабика или поне с високо съдържание на този сорт.
Проверка на “24 часа” из големите търговски вериги показа, че засега
цените на
повечето
кафета
не са пипани
Според търговци чак до 70% поскъпване наесен трудно би се стигнало, защото поне големите търговски вериги имат твърди договори и доставчиците им ще търпят санкции, ако не ги изпълнят. Но все пак договорите предвиждат промени в цените при твърде големи отклонения от цените на доставката в сравнение с времето, когато са сключени. В най-добрия случай се очаквало около 30% поскъпване спрямо сега.