О. з. подполк. Николай Калев, военен пилот първи клас. Има 20 години служба в бойната авиация, преминал от старши летец до командир на 15-и авиационен полк на Равнец и Балчик. Летял е на безмоторни самолети, на L-29, УТИ-МиГ-15 (самолетът, на който загина Юрий Гагарин), МиГ-17, МиГ-17Ф с форсаж, МиГ-17 ПФ и МиГ-21 ПФМ. Общият му нальот е над 1600 часа.
- Г-н Калев, днес излезе новината, че има шанс да бъде намерена черната кутия на МиГ-29, който катастрофира с майор Валентин Терзиев. Въпросът ми е смятате ли наистина, че ще се намери на такава голяма площ и дали ще е годна?
- Лично аз много се съмнявам. Много съм се гмуркал и знам, че там дъното е тинесто. От друга страна, на прекалено голяма площ са разхвърляни отломките от самолета. Да, надежда да я открият, винаги има, но за мен в момента тя отива към нула. Кутията издържа, тя е огнеупорна, но при висока температура лентата може да прегори, а дали ще издържи и на агресията на морската вода, не знам. По-скоро големият въпрос е дали изобщо ще се намери кутията. Тя не е голяма, а и като знам с каква техника разполагаме, това ми изглежда като търсене на игла в купа сено.
- Какво ще разберем от тази черна кутия?
- Всъщност тя е оранжева, в нея се записват много параметри - височина, скорост, претоварване на самолета, отклонение от хоризонталното кормило, обороти, натискане на бойната кнопка, включване на форсаж. От нея може да се разбере дали е имало пикиране, увеличена ли е скоростта, какъв е наклонът и по съвкупността от всички данни и параметри може да се направи моделиране на полета, ще има и насоки дали е има рязко прекъсване, дали е взривен, дали е ударен.
- Тоест, пълна възстановка на полета?
- Не съвсем, ако примерно е имало удар във водата, на касетата няма да има нищо.
- А при взрив?
- От кутията няма да разберем дали е взривен от удар с ракета, дали е имало взрив, просто прекъсват линията. Не при всички взривове могат да се загубят данните. Зависи от много фактори - ако самолетът е пълен с гориво и се забие в земята, зависи къде е разположена самата кутия, на МиГ-21 бе в опашката, тук е била между двата двигателя. Никой не може да каже, но за мен е съмнително, че ще я намерят, дори и да искат. Много е трудно с тези отломки, трябва да я настъпиш, за да я забележиш.
- Казват, че е като кутия за обувки?
- На МиГ-21 да, на МиГ-29 е малко по-голяма, защото записва повече параметри.
- Солеността на морето, сероводородни съединения могат ли да съсипят кутията?
- Сероводородната част е на дълбочина 180 м, под нея няма жива душа, в случая говорим за дълбочината до 80 м - това е шелфовата ивица, където няма сероводород, не мога да кажа дали прониква вода в кутията, но дори това да стане, не би трябвало да повреди лентата. Тя може да се повреди, както е ставало при МиГ-21 при взрив и при висока температура, лентата е пластмаса и прегаря, след което не може да се дешифрира.