Билбордове крадат ток от уличното осветление. Даваме 10 случая на прокурор, казва в интервю главният архитект на София
Още акценти от интервюто:
През април ще е общественото обсъждане на промяната в устройствения план на София за метро до ИКЕА
Готова е наредбата за транспортен анализ на големи сгради. Има искания за обекти с 200 паркоместа по бул. “Тодор Александров” и бившата производствена зона “Хладилника
Разработваме стандарт за настилките, пейките и кошчетата
Край на елзахранването на павилиони през улици - ако връзката не може да е до обекта, той няма да се поставя
Работим по 4 паркинга в кварталите. Те са в “Овча купел”, до станция “Г. М. Димитров”, при ул. “Черковна” и до Пета градска болница
- Арх. Здравков, след нелепата смърт на 16-годишния Людмил поискахте от районните кметове списък на служители, които не са изпълнили разпорежданията ви за проверка и премахване на преместваеми обекти. Колко души ще бъдат глобени?
- За съжаление, до момента нито един районен кмет не е предоставил списък на длъжностни лица, които не са изпълнили задълженията си. Само от район “Триадица” получихме извадка от деловодната система с резолюции. Оказва се, че за колегите, които не са си свършили работата, винаги се намира някакво оправдание. Целта е да се стигне до санкции за бездействието на конкретни длъжностни лица. Няма да спра и ще настоявам да има отговорни служители, които си вършат работата на терен, а не да се чака над 1 г. да се съставят констативни актове, за да се довършат производствата по премахване на незаконните обекти.
Общинската дирекция по строителен контрол издаде 3 акта за павилионите на тротоара пред болница “Св. Иван Рилски” и заповеди с предварително изпълнение за премахване. Най-накрая имаме и коригирани констативни актове за двата обекта в двора на лечебното заведение. Предстои връчването им и издаване на заповеди за премахване.
- А кога ще бъдат премахнати?
- След връчването на констативните актове има 3-дневен срок за възражения. До 10 дни ще издадем и заповедите за премахване с предварително изпълнение. Те подлежат на съдебен контрол, но ако не бъде обжалвано предварителното изпълнение, незабавно ще пристъпим към премахване. Надявам се на съдействие от здравното министерство и болницата за доброволно премахване.
Но битката за изчистване на града от всички ненужни наслагвания е много сложна. Ще ви дам пример с пл. “Св. Неделя”. В петък там премахнахме и последния незаконен павилион. Производството от връчването на констативния акт до самото премахване отне над 1 г. Говорим за изчистването на най-знаковия площад в сърцето на града от 6 незаконни обекта, чиито собственици използваха всички правни възможности да останат до последно.
Последните промени в Закона за устройство на територията и в общинската наредба, която предстои да приеме СОС, са именно в тази посока - за всички мобилни съоръжения като колички за царевица, хот дог, сладолед и пуканки при установяване на несъответствие със схемата за поставяне ще се репатрират на принципа на вдигането на неправилно паркиралите автомобили. Така ще се сложи край на воденето на подобни безумни производства, общината да преследва нарушителите като котка и мишка и непрекъснато се измислят юридически хватки, за да компрометират производствата.
- Как така ще репатрирате колички за хот дог?
- При установяване на мобилно съоръжение на място извън одобрените схеми или извън договорите за наем - например до площадката със слончето в Борисовата градина или в градинката при Народния театър, където това се случва най-често, Столичният инспекторат или контрол по строителството ще прибират количката. Тя ще се съхранява в общински склад за 6 месеца.
- Каква ще е глобата?
- Предлагаме премахването да става незабавно, в рамките на деня, а санкциите да са от 300 до 2000 лв. за физически лица и от 500 до 3000 лв. за фирми. Точния размер ще определи СОС, но настоявам да са максимално големи. По заповед на кмета Йорданка Фандъкова от миналата седмица започнаха и проверки за незаконни павилиони и рекламни елементи във всички райони.
- Колко са незаконните павилиони в София?
- Проверката не е приключила. Първо, проверяваме тези с разрешение за поставяне, но без удостоверение за въвеждане в експлоатация. Говарихме с “ЧЕЗ Разпределение България”, които след предоставяне на списък с подобни обекти ще им спират захранването. При рекламните елементи пък установяваме фрапиращи нарушения - собственици на билбордове незаконно са се присъединили директно към стълбовете на уличното осветление. След съставяне на констативни протоколи ще предадем на прокуратурата всички случаи на кражба на ток.
- Колко са тези случаи?
- Засега са 10, но проверката със Столичен инспекторат, ЧЕЗ и “Улично осветление” продължава. От тази седмица по разпореждане на кмета стартира и проверка за безопасността и елзахранването на атракционните съоръжения по парковете.
- Пред “24 часа” кметът съобщи, че се предлага глоба до 50 000 лв. за търговци с незаконни обекти и експлоатационни дружества, подали ток и вода на такива обекти. Какви други промени са нужни?
- Вече казах за санкциите при репатрирането на мобилните съоръжения, като за незаконните преместваеми обекти г-жа Фандъкова настоява санкциите да са още по-високи. Разписваме ясни процедури за начина на присъединяване на преместваеми обекти към елмрежата. С ЧЕЗ коментирахме предложението да не се одобряват схеми за места, на които няма възможност за захранване и да се мисли за изграждане на табла за присъединяване до самите преместваеми обекти. Тоест да не може такива временни връзки да се правят през булеварди, паркове и др. Там, където няма техническа възможност за елзахранване, няма да се допуска схема за поставяне на павилиони. И още нещо - даден обект ще се присъединява към елмрежата само ако има удостоверение за въвеждане в експлоатация.
Изчистването на града от мобилни съоръжения, реклами и павилиони е сред първостепенните ни задачи. Не може в XXI в. да продължаваме да толерираме павилионната търговия или продажбата на храна от колички. Тя запълни един вакуум след 90-те години, когато нямаше магазини и масово се преустройваха приземни помещения и гаражи. Този тип търговия трябва да се ограничи максимално. С времето сами ще установим, че павилионната търговия трябва да се сведе само до продажба на преса, цветя, цигари и сувенири. В никоя европейска столица не може да си купите от такъв обект промишлени стоки, скара или наливно вино освен на специално организирани базари.
- Имате само 8 млн. лв. за отчуждаване. За какви имоти ще стигнат, след като има частни терени в улици и зелени площи?
- Сумата за 2021 г. действително е малка, защото сме си поставили амбициозната задача да придобием имотите за изграждането на няколко нови булеварда. Това са трасето на бул. “Каблешков” от ул. “Луи Айер” до кръстовището с бул. “Черни връх” и зоната около зоопарка - за трасе на бул. “Ф. Кутев”. Възможно е лятото да поискаме увеличаване на средствата.
Откакто през 2020 г. инвестиционното отчуждаване премина към НАГ, има значително оптимизиране на процедурите. Но трябва да се намери трайно решение с осигуряване на целеви фонд, в който да се набират средства чрез различни способи - например увеличаване на таксата за разрешенията за строеж или за административните услуги. Само така ще може да се обезпечат нужните инвестиции в новите квартали. След 2016 г., откакто наложихме изискване за прилагане на уличната регулация преди издаване на разрешение за строеж, инвеститори даряват на общината годишно между 70 000 и 80 000 кв. м имоти, попадащи под бъдещи улици. С последните промени в ЗУТ се гарантира, че вече няма да има сгради, построени в калта.
- А кои са приоритетите на направление архитектура и градоустройство за 2021 г.?
- Дигитализация - убеден съм, че процесът, който управлявам, трябва да е електронен. Имаме мобилно приложение и се опитваме да предоставяме на гражданите максимален брой е-услуги. През последния месец потребителите, използвали е-портала на НАГ, са 20 800.
Работим по устройствени планове, като с приоритет са инженерна инфраструктура и трасета на новите булеварди, свързани с подобряване на мобилността в града. Това са липсващият участък на околовръстния път, връзките със северна скоростна тангента, крайречният булевард до бъдещия хидропарк “Искър”, пробивът при Централна жп гара, връзката между София и бизнес зоната в “Божурище” и др. През април ще има обществено обсъждане на изменението в общия устройствен план за развитие на метрото през “Слатина” и от Бизнес парка, през “Декатлон” до “Ринг мол” и ИКЕА.
- Какво става с новия план на София?
- Той трябва да бъде разгледан в контекста на решението на Конституционния съд от октомври 2020 г., касаещо сроковете, в които трябва да се реализират публичните мероприятия, както и обжалваемостта на самия план. Пред нас като управляващи процеса на устройственото планиране остава за решаване основният въпрос за осигуряване на нужните допълнителни средства извън годишните общински бюджети и намиране на механизми за облекчено придобиване на имотите, предвидени за изграждане на публични обекти. Решението на КС ще преосмисли заданието за изменение на плана, защото всяко действие за изграждане например на булевард, метро или парк ще може да се обжалва от заинтересованите лица. От една страна, така се гарантира защитата на частния интерес, от друга - задължава и администрацията да се мобилизира за изкупуване на частните имоти, попадащи в такива терени.
След сформиране на новия парламент това ще е една от темите, по които ще работим - за създаване на механизъм за изкупуване на такива терени. Важно е предвижданията на плановете да не остават само на хартия. Трябва де се намери разумният баланс на предвидените публични мероприятия върху частни имоти и последващите действия на държавата и общината за тяхното придобиване със справедливо обезщетение. Ако не се намери този крехък баланс, съвместен и с неотмененените данъчни задължения на собствениците на такива имоти, общественото недоволство ще продължи. Успоредно с това трябва да се създаде и привързващият инструмент в данъчната ни политика, който да отчете всички намеси в публичната инфраструктура от страна на общините върху придадената стойност на имотите.
- Може ли общината да накара собственика на Княжевския лифт да го възстанови, след като той е частен?
- Наистина това е доста дълга процесуална и нормативна сага, в която общината продължава да търси решение. Г-жа Фандъкова инициира среща с всички министерства с отношение към казуса. Първият сценарий бе възстановяване в рамките на съществуващите стълбове, което може да стане бързо с проект за реконструкция. Такъв проект според собственика не може да бъде направен, като се посочва становище на 2 големи международни компании. Потърсихме трето експертно мнение, но собственикът обжалва и очакваме решение на втора инстанция. Вторият сценарий включва промяна на стълбовете, но според собственика това води до промяна в плана за управление на природния парк. Според становище от Изпълнителна агенция по горите подобна промяна не е нужна и следва “Въжени линии” ЕАД да внесе искане за предварително съгласуване пред министъра на земеделието. Но собственикът твърди, че становището е незаконосъобразно, т.е. органът, който прилага закона, казва, че това е възможно, а собственикът твърди обратното. Ако гледаме дългосрочно, считам, че планът за управление на природния парк трябва да бъде променен, за да се създаде обща визия за развитие на планината. А защо след изтичане на срока на действие на плана от 2005 г. промяната не е процедирана, трябва да отговарят други. Има и предложение на спортното министерство за влек “Заека”, а от “Витоша ски” - за удължаване на Драгалевския лифт.
- Какви архитектурни конкурси ще обявите?
- След приемането на концепцията за развитие на северното крило на Централна баня от СОС, в която ще се определят действията за опазване, ще стартираме архитектурен конкурс за интегриране на тази част от сградата с включване на минералната вода и запазване на басейните. Работим и по концепция за трансформация на постиндустриалните зони при Сточна гара и гара “Разпределителна”. Имаме подкрепата на министър Желязков, но след изборите ще проведем нови срещи с транспортното министерство. Потенциалът на тези територии е огромен. Това “съшиване” на тези постиндустриални зони е важно, защото ще даде възможност за развитие вътре в града, а не в периферията и ще отговори на нуждата от нови жилища.
- Разработвате и стандарт за настилките в столицата.
- Ще обявим до месец обществена поръчка за изготвяне на този стандарт. С него искаме да запазим историческите настилки в центъра и да решим проблема с общата визия на тротоарите и публичните пространства, защото смесицата на всякакви видове настилки, особено в новите квартали, води до недобра градска среда. Ще разработим и стандарт за градското обзавеждане - визия за пейки, кошчета, улично осветление, спирки.
- Готова ли е новата наредба за транспортно-комуникационните изисквания към високите сгради?
- Да, работихме по нея с УАСГ. Ще я внесем през април в СОС. Сега постъпват много искания за сгради с над 200 паркоместа или с повече от 20 000 кв. м, които изискват транспортен анализ. Например сгради с над 200 паркоместа ще има в НПЗ “Хладилника” и по бул. “Т. Александров”. Транспортният анализ ще дава сценарий дали да се редуцират паркоместата, да се промени функцията на сградата, трябват ли локални платна и т.н.
- През 2020 г. бе приета програма за насърчаване на инвестициите в паркингите в кварталите. Има ли вече интерес и къде ще се правят?
- Работим по 4 паркинга. В най-напреднала фаза е този до метростанция “Г. М. Димитров”. Там се предвижда надземен буферен паркинг на 3 нива за 250 коли. Другите са в “Овча купел” при метростанцията на бул. “Монтевидео” - за 300 коли, зад Пета градска болница и до моста на ул. “Черковна”. Това са терени, които могат да се синхронизират с градския транспорт, за да е удобно за хората и така да намалим придвижването с коли за сметка на пътуването с обществен транспорт.
- Какво става с възстановяването на емблематичните къщи като тази на Гешов и с ягодите?
- Последната глоба на собственика на къщата на Гешов е 200 000 лв. - максималната, но се обжалва. Министерството на културата задължи собственика да внесе проект за опазване на сградата. Той предложи нова дървена конструкция, която стъпва по увредените зидове, а според експертите това ще доведе до допълнителни проблеми. Затова разработихме алтернативен проект за укрепване, при който ще се направи премостване на сградата и ще се постави покрив, за да защитим тази ценност от проникващата влага.
Очевидно е нежеланието на собствениците на ценни сгради да ги опазват. Споменахте Къщата с ягодите, подобна е и ситуацията и с Къщата на Шапкарева. Наблюдаваме едно последователно и умишлено съсипване на старини, за да се търсят максималните параметри, които дава общият устройствен план. Собствениците трябва да оценят придадената стойност на имота си и да му вдъхнат нов живот, вместо да го разглеждат като източник на разгъната застроена площ и бърза печалба.
За Къщата с ягодите е проведено ново заседание на комисията и предстои издаване на заповед от г-жа Фандъкова. Възложените експертизи, включително и от УАСГ, доказват, че не е нужно тя да се събаря изцяло и може да се преустрои, като се запазят оригиналните фасадни зидове.