Смяната може да се направо до 10-о число всеки месец, крайният срок е 30 юни, казва мениджърът от „Гранд Енерджи Дистрибюшън“.
- Г-н Павлов, обяснете какво трябва да направят стопанските потребители на електрическа енергия, за да излязат насвободния пазар?
- До 30 юни тази година всички стопански потребители на електрическа енергия трябва да преминат на свободния пазар. Това са част от предвидените от държавата мероприятия във връзка с постигането на пълна либерализация на пазара на електрическа енергия.
Всяка фирма, която потребява електрическа енергия и има открита партида, трябва да избере компания - лицензиран търговец на електрическа енергия и да сключи договор с него. Българите трябва да са спокойни, че процедурата е изцяло административна и се поема от избрания търговец.
- В какви срокове става смяната на търговец?
- Документи за смяна на търговеца се приемат до 10-о число всеки месец. Когато е спазен този срок, самата промяна влиза в сила от 1-о число на следващия месец.
- Потребителите се интересуват възможно ли е да има по-чести аварии при смяна на доставчика на ток?
- Не, разбира се. Доставката на електрическа енергия и разпределението и са 2 отделни услуги, които се извършват от 2 различни, независими едно от друго дружества. Реално и да смени доставчика си, потребителят получава физически до обекта си електрическа енергия от дружеството, чийто ангажимент по лицензия е разпределение на електрическата енергия чрез изградената електроразпределителна мрежа. Именно споменатото дружество предоставя и гарантира постоянното снабдяване с електрическа енергия.
Дори ако разгледаме ситуация, при която доставчикът има недостиг и не е закупил достатъчни количества и бъде отстранен от пазара, клиентите му няма да останат без електричество. Но ще бъдат прехвърлени автоматично от електроразпределителното предприятие към доставчик от последна инстанция, където цените са много по-високи. За това при избора на доставчик трябва да се провери и финансовата му стабилност, както и от колко години е на пазара.
- Доставчиците на електрическа енергия изискват данни като потребление, профил и т.н., когато изготвят оферта, къде потребителите могат да ги намерят?
- Тези данни са необходими, за да се изготви индивидуална оферта. Достъпни са в месечните фактури на всички потребители. В тях са описани количеството потребена енергия от всеки електромер, както и цените и дължимите суми.
- Какво се случва, ако на 1 юли все още съществуват потребители, които не са подписали договор с доставчик?
- Не препоръчвам на никого да стига до тази ситуация, защото крие риск от неимоверно увеличаване на месечните сметки за електрическа енергия. След изтичането на срока ще преминат към т.нар. доставчик от последна инстанция, който обикновено служи за гарант на доставките, но при него цените са завишени.