Налага се да намалим някои харчове - трябва да се степенуват по важност в тези трудни времена, казва кметът на града
Сега приоритет е да осигурим отопление за детските градини и училищата, както и пари за зимно поддържане на пътищата и да подпомогнем социално слабите
С рибния фестивал “Есенни пасажи” се стремим да удължим сезона и да развием града като четирисезонна дестинация. Тази година е 8-ото му издание
- Г-н Димитров, как се справи общината с летния сезон, който тази години мина в условията на безпрецедентна икономическа и здравна криза?
- Въпреки извънредната ситуация успяхме да подготвим инфраструктурата, озеленяването, чистота, осветлението и всичко необходимо за нормално протичане на активния туристически сезон, така че гостите на общината да се чувстват удобно, приятно и комфортно на наша територия.
Знаехме, че летовниците и чартърите ще са по-малко, че много хотели въобще няма да отворят, но не можехме да стоим със скръстени ръце и направихме всичко необходимо за нормалното протичане на сезона при спазване на задължителните противоепидемични мерки по указание на държавата. Това са извънредни средства, които общината не беше планирала.
- Не намаляха ли приходите?
- Приходите намаляха заради извънредната ситуация с коронавируса. Заради затрудненото придвижване много от собствениците на имоти не успяха да си погасят задълженията, особено тези от Русия и бившите съветски републики, които са извън ЕС и изпитват затруднения да плащат по банков път.
На територията на община Несебър има 59 575 партиди на чужди граждани с 65 536 собственици. От тях 39 704
към 30 септември
не са си погасили
задълженията към
нас над 60% от всички
собственици на имоти
Заради неясното бъдеще около ситуацията с коронавируса намаляха и инвестициите в строителството, сключват се по-малко сделки с недвижими имоти, падат и приходите от някои данъци.
Като цяло имаме между 35 и 38% по-малка събираемост спрямо същия период на миналата година, което се отразява на обществения и икономическия живот в общината.
Освен това приходите паднаха и по друга линия - бяхме една от първите общини, които подпомогнаха бизнеса в началото на COVID кризата - намалихме тротоарното право, наемите на общинска собственост, с 50% свалихме таксите за разрешителни на таксиметровите шофьори, намалихме и таксата за извозване на битови отпадъци за предприятия, които не работят.
Сега правим анализи и изчакваме края на месеца, за да направим актуализация на бюджета.
- Наложи ли се да предприемете непопулярни мерки като съкращения, замразяване на проекти?
- Колкото и да е неприятно, взехме решение да съкратим част от служителите - както в общинската администрация, така и в общинските предпирятия и кметствата. Това беше болезнена стъпка, но иначе нямаше да сформираме фонд “Работна заплата”.
Кризата ни попречи да изпълним и някои проекти от капиталовата програма, които ще изчакат по-добри времена, след като отмине пандемията.
Затова решихме да приоритизираме обектите - разбирам, че в такава ситуация гражданите са нетърпеливи и искат всичко да се направи, но няма как - нещата трябва да се степенуват.
В момента трябва
да се мисли
управленски - не
да се поддаваме
на евтин популизъм
Сега за нас в нелеката зима, която се задава, приоритет ще е да осигурим отопление за детските градини и училищата. Трябват средства и за зимното поддържане на пътищата, за заплати, да осигурим дофинансиране на училищата, детските градини и читалищата, въпреки че са на делегирани бюджети.
В социалната сфера също ще подпомогнем някои наши съграждани. Община Несебър е една от малкото с активна социална политика, но за да се провежда тя, са необходими пари.
Поради тази причина ще отложим някои разходи по други пера, за да не лишаваме социално слабите от помощ.
- Има ли опасност да изгубите някои европроекти, ако не се вместите в сроковете със съфинансиране от общината?
- По някои оперативни програми имаме сключени договори за съфинансиране на проекти за 18,5 млн. лв. И за да не ги изгубим, там също трябва да заделим оборотни средства, което е пак разход в бюджета.
Преди около месец осигурихме със собствено финансиране участието на общината в разширението на регионалното сметище в Братово. Там предоставихме 2,428 млн. лв., за да не се спъва общият проект с другите общини.
Наскоро спечелихме един проект с МРРБ за черноморски археологически, исторически и културен портал, за който трябва да бъде закупена техника. Работим по закриването и рекултивацията на депата в Несебър и Обзор.
Това са важни проекти и нашите съграждани трябва да проявят разбиране, че има моменти, когато се налага да се затягат коланите.
Ние сме като едно
домакинство - ако
например сме
планирали ремонт,
се налага да го
отложим
за сметка на други по-неотложни разходи вкъщи. Фокусираме се върху приоритетите, за да можем да осигурим нормалното функциониране на общината.
По всички проекти
работим в много добра
координация и в пълен
синхрон с всички
държавни институции
и министерства
В тази извънредна ситуация държавната и общинската администрация повече от всякога трябва да са обединени. Това важи и за нашите съграждани, с които ще успеем да преодолеем всяка криза.
Важен е общественият интерес, а личният трябва да бъде напасван към него. Затова е нужен баланс.
Всеки иска да намалим данъци, такси, но всичко се планира и не става веднага - има закон за обществените поръчки, за публичните финанси, има наредби, по които работим.
Така или иначе кризата ще отмине, но в тези трудни времена трябва да мислим по-отговорно за бъдещето.
- Въпреки намалелите приходи обаче в Несебър поне външно криза не се усеща - градът и съставните селища са поддържани, улиците са чисти и в добро състояние, озеленяването е на ниво. Няма го усещането за занемареност, а за един жив град с европейски облик.
- Така е. Някои не го забелязват и го приемат като даденост, но това пак е разход. Освен пред нашите жители имаме отговорност и към хилядите чужди граждани, които пристигат целогодишно в общината.
Затова визията на Несебър трябва да е безупречна, особено имайки предвид, че сме единственият български град под егидата на ЮНЕСКО и този статут задължава да сме винаги на ниво.
Въпреки че инфраструктурата е догонваща, се стремим максимално бързо да я синхронизираме с динамично променящата се градска среда. Това се отнася не само за Несебър и курортите, а и за съставните селища на общината. Не делим населените места - във всяко едно според приоритетите и нуждите заделяме средства и правим каквото трябва.
Където е необходимо, изграждаме детски площадки, спортни зони или пенсионерски клубове. В Тънково, Оризаре и Баня започнахме да строим многофункционални сгради, чиято реализация ще се забави малко.
Разбирам, че моите съграждани искат всеки проект да се изпълни възможно най-бързо, но това невинаги е постижимо. Пример е стадионът в Свети Влас, който също се бави, но не само поради кризата, а и заради независещи от нас причини.
В Обзор успяхме да довършим централната градска част и планираме да изградим брегоукрепителна алея, за която ще търсим финансиране догодина. Работният процес не е спрял, просто подреждаме приоритетите си.
Моментът е такъв, че не можем да се разпръснем навсякъде, при положение че събираемостта на приходите не е такава, каквато сме я планирали преди кризата с коронавируса.
Да се надяваме, че като я преодолеем, пак ще имаме ръст в туристическия сектор и ще се върнем в своя обичаен ритъм на живот.
- Българите успяха ли да спасят малко сезона, който в Несебър разчита предимно на чужденци?
- Радостно е, че
много български
туристи посетиха
нашето море
Очаквахме ги и за тях осигурихме безплатни паркинги. Създадохме и една удобна за туристите платформа за запитване и резервации.
Чрез нея рекламирахме и всички хотели и ресторанти, които работеха. Благодарение на международната реклама и контактите ни с побратимени градове имахме и туристи от Полша, Чехия и Унгария.
Заради COVID се наложи да отменим много културни мероприятия и фестивали.
Тази година даже имахме идея да направим нещо като уводна част на “Златният Орфей”. Въпреки непредвидените обстоятелства културният живот продължи с изложби в Артиум център, с мероприятия около празника на града, който мина чудесно, сега ни предстои и рибен фестивал.
- Никога не се отказвате от него и предполагам, че е част от стратегията ви за удължаване на сезона?
- Фестивалите, не само рибният, се вписват в стратегията ни за удължаване на сезона и развитието на града като атрактивна четирисезонна дестинация чрез различни културни прояви.
Неслучайно организираме предстоящия фестивал “Есенни пасажи” през уикенда. Целта ни е да привлечем туристи в почивните дни. Община Несебър първа направи рибен фестивал преди 7 години и после другите общини ни последваха.
Различното тази година е, че 8-ото издание е с подкрепата на Програмата за морско дело и рибарство.
По линия на европейското
финансиране
успяхме да закупим
нова сцена и екран
Освен това в рамките на предстоящия фестивал ще се проведе и семинар на тема “Опазване на нематериалното културно наследство”, организиран от Регионалния център София - ЮНЕСКО, а лектори ще са д-р Ирена Тодорова, д-р Мирена Станева, проф. д-р Николай Ненов и д-р Ирена Бокова.
Към семинара е предвидена и изложба, озаглавена “Пътешествие из живите традиции”, представяща 15 държави от Югоизточния регион на Европа.
- Има ли вече яснота къде ще бъде изграден летният театър, на който да се провежда “Златният Орфей”?
- Ще е на северната алея в новата част на града, където ще се оформи един спортно-развлекателен комплекс.
Освен амфитеатър там ще има аквариум, тенис кортове, изложбени павилиони, скейтпарк. За този парцел водим процедури с МРРБ по предварително съгласие и разговаряме с проектанти.
А що се отнася до “Златният Орфей”, идеята ми е първо да направим обществен художествен съвет, който да промени формата за провеждане на фестивала и да уточни спонсорствата, телевизионното отразяване и други детайли.
Дори бяхме издирили първия носител на статуетката - една певица от Турция, която е жива и здрава, и щяхме да я поканим на този съвет, но заради коронавируса отложихме и този проект.
- Докъде стигна проектът за разширяване на гимназията по туризъм, на която възлагате големи надежди да захранва отрасъла с кадри?
- Наскоро имахме разговори с ръководството на “Слънчев бряг” АД относно закупуване на съседния на сградата парцел, който е собственост на дружеството. Уточнявахме и подробности по някои техни задължения към нас и се надявам, че следващата година ще можем да процедираме подробен устройствен план за цялата гимназия.
Вече сме подали документи за разширението по програмата за детските градини и училища. Това ще бъде един мащабен проект и съм сигурен, че в бъдеще гимназията ще премине към колежанска форма на обучение, каквато е идеята ни, за да имаме квалифицирани кадри в основния за нашата община отрасъл - туризма.