На 24.09. поискахме от смесената българо-румънска комисия отваряне на линията, казва управителят на COSLO-ZINCA SRL, фирмата концесионер, която обслужва ферибота през Дунав между Кълъраш и Остров, близо до град Силистра
- Г-н Барбу, в Силистра има вълнения заради огромния поток тирове, които преминават през града, за да прекосят Дунав с вашия ферибот, който свързва двата румънски бряга след сухопътната граница. Последно онзи ден протестиращите обявиха ултиматум, че ще затворят пътя, ако до месец не се реши този въпрос. Какви конкретно действия ще предприемете като оператор на ферибота? Все пак протестиращите твърдят, че преминават 190 000 тира годишно. Те не са за пренебрегване и като неудобство за гражданите на Силистра, и като бизнес?
- Нашата компания COSLO-ZINCA SRL със седалище в Кълъраш има като дейност воден транспорт на стоки и пътници. Спечелихме концесията от Окръжния съвет Кълъраш на плавателен съд “5Кълъраш” и на прилежащия терен за дейността - публично преминаване на река Дунав между граничните точки Кичю - Айдемир през 2014 г. Тази дейност включва много фактори и много големи инвестиции, които нашата компания е направила за тези 6 години.
На всички срещи в рамките на смесената комисия на министерствата на транспорта на двете страни нашата компания е молила българската страна за оператор с плавателен съд от типа ферибот, за да осъществяваме транспорта едновременно от двата бряга, тъй като разстоянието е много голямо между граничните точки (7,2 км), не може да се извършва само с един ферибот (“5 Кълъраш”). Българските власти ни уведомяваха всеки път, че не съществува интерес от страна на български оператор за осъществяване на тази дейност и ако желаем, можем да осъществяваме преминаването сами между двете гранични точки (без български оператор).
Вследствие на което през 2019 г. ние закупихме още един плавателен съд от типа ферибот (“Салкуца”), съд, който имаше нужда от модернизиране и смяна на двигателите, дейности, които приключиха тази година през юли с големи усилия поради кризата, причинена от пандемията, с която се сблъска бизнес средата повсеместно.
През месец март и по-точно на 12.03.2020 г. изпратихме уведомление до Министерството на транспорта на Румъния, на вниманието на смесената комисия, в което изразяваме интереса си по отношение на отварянето на линията между граничните точки Кичю на румънския бряг - Айдемир, на българския.
На 24.09.2020 г. изпратихме друго искане до Министерството на транспорта на Румъния, на вниманието на смесената комисия, в което изразяваме интереса си по отношение на отварянето на линията между граничните точки Кичю - Айдемир.
В този момент, 1.10.2020 г., нашата компания е подготвена да осъществява това преминаване с два ферибота между граничните точки Кичю - Айдемир, ако българският терминал е готов с всичко, което включва тази дейност. Отбелязваме, че
имаме нужда от
дълбочина на
водата минимум
2,5 м в кота 0
(кота Силистра)
Нашата компания е инвестирала много в тази дейност и желаем да се осъществява по европейски стандарти с всичко, което включва това.
Подготвени сме да осъществяваме дейността за преминаване през Дунав между граничните точки Кичю и Айдемир.
Молим компетентните власти както български, така и румънски, да ни уведомят относно датата, на която можем да започнем да осъществяваме тази дейност.
Ще преминаваме с двата ферибота (“5 Кълъраш” и “Салкуца”), въпреки че разстоянието е прекалено голямо за този тип дейност.
В напреднали разговори сме с български оператор, сериозна компания, която притежава няколко плавателни съда, да намерим начин да ни помогне с един по-голям плавателен съд тип тласкач, за да се придвижваме по-бързо в посока срещу течението. Желаем подкрепата както на българските, така и на румънските власти (пристанищна управа, контрол на трафика и др.) в този посока.
Нашата цел е да
извършваме поне
7 курса на ден за
всеки плавателен
съд,
което означава общо 28 товарения от двата бряга, еквивалент на 140 камиона на ден.
Не знаем откъде имате информацията за 190 хил. тира годишно, но мога да ви кажа, че КПП-то за лек трафик до село Остров не може никога да обработи 190 000. При 365 дни в годината това означава 520 тира за 24 часа или 21 тира за 60 минути, което значи един тир на всеки 2,8 минути за една година без спиране!!!
- Защо според вас не се използва връзката Айдемир-Кичю - за нея преди десетина години бе изградена инфраструктура в западната част на Силистра и дори известно време работеше, после изведнъж спря без ясна причина. Там има достатъчно място за изчакване, тоалетни, бензиностанция и е изградена пряка връзка, която заобикаля влизането в градската част на Силистра и изобщо всичко необходимо за едно фериботно пристанище от такъв мащаб?
- Причината е финансова. Разстоянието е прекалено голямо (7,2 км), разходите за придвижване са големи.
Освен този аспект българските власти (пристанищна управа, ДП “Пристанищна инфраструктура”) събират общо такси на стойност минимум 8 евро/тир.
В този смисъл
молим
българските
власти да
намалят или
дори да
освободят от
тези такси поне
за период от
5 години
(тези такси възникнаха вследствие на споразумение за преминаването с ферибот между двете страни, но с български и румънски оператори).
- Съгласете се, че терминалът, който сега ползвате - при село Остров, е недостатъчен за огромния трафик, който преминава оттам?
- Абсолютно съгласни сме с вас. През годините нашият бизнес пострада много, тъй като за тази дейност най-важна е оптимизацията на трафика (фериботът трябва да се придвижва винаги на пълен капацитет). Имаше често моменти, в които митническата система не работеше, тировете излизаха много бавно от КПП-то и бяхме принудени да се придвижваме с празен ферибот.