Децата посягат към дрогата от скука и желание за разнообразие, родителите да търсят помощ от институциите, казва Миглена Петкова, психолог, автор и реализатор на програми “Избирам себе си” и “К.Е Ш.?” - програма за повишаване на родителските компетенции”:
- Г-жо Петкова, защо децата посягат към дрогата и споделят ли с вас причината да започнат?
- Най-честите причини за първа употреба на наркотично вещество са любопитството, опитването на нещо непознато, ново, удоволствието и изпитването на временен приятен ефект. Други причини са скуката и желанието за разнообразие.
- Расте или намалява в последните години броят на учениците, родителите и учителите, които ви търсят за помощ?
- Определено расте. В последните години Центърът разви и доста нови програми, които си взаимодействат активно с училищата, насочват ни случаи и от МКБППМН и от МВР. Все още родителите се притесняват, чакат до последно. Моят съвет е да се включат чрез училището или чрез самия център в нашите програми, преди да се зароди проблемът т.е. в 5-и клас. В момента работим по три такива програми. Две от тях са за ученици, родители и педагози, а третата е за подкрепа на родители на тийнейджъри на възраст между 10 и 15 г., и повишаване на родителските компетенции по темата за превенция на рисковото поведение, което би могло да доведе до употреба на психоактивни вещества от деца и младежи. Имаме програма за гимназиален курс, която е свързана с доброволчество, както и превантивни програми за студенти и аутрич програми в рискови общности.
- Какви са грешките на родителите на деца, посегнали към дрогата, и каква е ролята им в подобна ситуация?
- Не мисля, че може да говорим за грешки. Това означава да вдигнем обвинително пръст и да посочим родителя като виновен. Това е губеща позиция. Употребата на психоактивни вещества е част от рисковото поведение, а както знаем, юношеството е период на бунт, на изграждане на личността и търсене на себе си. В този период рисковете са търсени от тийнейджърите. Важно е в семейството да има изградени връзки на диалог и доверие, за да може родителят навреме да разпознае промените в детето си и съответно да се насочи за консултация със специалист. Дори при най-малкото съмнение за употреба и ако родителят не се чувства сигурен, може да заповяда в нашия Дневен консултативен център за деца, юноши и родители за безплатна консултация. Ролята на родителя е да подкрепя детето си по пътя на здравеенето.
- Разкажете накратко историята на дете, на което сте помогнали и как?
- Кратки истории няма. Има процес. Той минава през консултирането на самия употребяващ и през консултирането на родителя или настойника. Не рядко се сблъскваме с проблема на “отсъстващия” родител. Тогава е по-трудно.
- Кой е правилният подход за ограничаване на разпространението на дрога в училищата - полицейски акции, превантивна дейност, активност на педагозите или друго?
- Превантивната дейност съвместно с родителите за мен е от ключово значение и за помагането на употребяващите и за подкрепа на родителите. Педагогическият персонал трябва да има нагласата, да е обучен и да прилага определен конкретен алгоритъм, за да са ефективни мерките за помощ и лечение. Често се допускат грешки спрямо употребяващите и техните семейства.
- Има ли данни кои са най-рисковите райони в столицата, приблизително колко процента от учениците употребяват наркотици, кои видове дрога са най-разпространени напоследък?
- Не мога да отговоря на този въпрос. Последните проучванията сред учениците сочат, че според тях наркотиците са леснодостъпни.
- Кои държави са пример за справяне с проблема “Дрога в училище” и как го правят?
- Училищно базираните програми са ефективни при едни възрастови групи, но не толкова при други. Разликите в ефективността са систематично свързани с психологическите и когнитивни нужди и възможности. Трябва да подчертая важността на разглеждането на перспективите за развитие при разработването и предлагането на училищни програми за превенция. Различните етапи на развитие предлагат различен капацитет и възможности за намаляване и предотвратяване на употребата на вещества. Справящи се с проблема са тези държави, които оценяват важността на социалната интеграция, социалния контрол и осигуряването на социална помощ.