- Затваряне на вътрешния ринг на града чрез пробиви и кръстовища на две нива е следващата стъпка
- Хвърлихме много усилия да “реанимираме” наследения транспортен проект - системата се срина
- Подготвяме разширение на зелените площи и увеличаване на пешеходните зони
- Г-н Димитров, как в условията на пандемия може да се рестартира развитието на Пловдив, за да продължи да бъде един от водещите центрове на икономиката, образованието и културата на България?
- Пандемията ни изправи пред големи предизвикателства, но ни даде нов опит и възможности. За мен водещи остават опазването на живота и здравето на нашите съграждани и подкрепата на най-засегнатите – децата, възрастните и социално слабите. Пловдивската община беше сред първите общини, която направи оценка на икономическата ситуация и предприе конкретни стъпки за подкрепа на малкия бизнес и фирмите в сферата на услугите, както и за творческите гилдии. В същото време с моя екип работим по всички важни проекти за града и се готвим за новия програмен период на ЕС.
- Какво конкретно направихте?
- Извършихме преоценка на някои от разходите и
осигурихме
допълнително 4,6 млн.
лв., които да
използваме при
непредвидени
обстоятелства
За това как се справяме е показателна и оценката на авторитетната рейтингова агенция “Стандард енд Пуърс”. Тя потвърди миналогодишното ниво от ВВВ на кредитен рейтинг на общината, която според анализаторите се развива устойчиво и преминава успешно през предизвикателствата на световната пандемия. Въпреки забавянето на икономиката заради COVID-19 общинската хазна има добра ликвидност, ограничен дефицит и ниско ниво на дълговете спрямо общите разходи.
Очаква се пловдивската икономика да се свие с 6,2% през 2020 г., но прогнозите за следващата са обнадеждаващи - 5% нарастване. Безработицата намалява, а заетостта е над средната за страната.
- Не звучите ли прекалено оптимистично на фона на световната криза?
- Това е мнение на авторитетни анализатори. Ще отбележа, че
Пловдив е един от
десетте най-добри
средноголеми града на
бъдещето в глобалната
класация на
“Файненшъл Таймс”
Той попада в две от класациите на престижното бизнес издание - за стратегическо привличане на инвестиции и за ефективност на разходите. Редом сме до Монреал, Лион, Базел, Билбао, Йокохама и други. Общината в момента работи по проекта за сертифициран от държавата инвеститор клас А. Пловдив и регионът продължават да бъдат предпочитана дестинация за инвестиции, а индустриалните зони и услугите се развиват дори и във времена на криза. Активно навлизат нови български и международни инвеститори дори и през тази година.
- Извънредната ситуация продължава до края на септември, не е изключено да се удължи. Как се отразява това на общинските финанси и откъде може да се търсят резерви?
- Трудно е, няма резерви. Събираемостта на данъците за първото шестмесечие е с 6 млн. лв. по-малко от предходната година. Трябва да затягаме коланите и да намаляваме разходите.
- Ще можете ли да реализирате това, което бяхте набелязали, след като ситуацията коренно се промени?
- Вероятно ще ни се наложи да се откажем от някои инфраструктурни проекти, но само на този етап. Въпреки пандемията в Пловдив се реализират публични инвестиции в инфраструктура за над 500 млн. лв., а това гарантира устойчивото ни развитие, подобрява бизнес климата и го прави още по-привлекателен град за живеене. Пловдив е
център на най-голямата
икономическа зона в
България
Индустрията расте, населението - също. Оттам се пораждат и редица проблеми, на които с моя екип търсим решение от първия ден на мандата. Факт е, че градът се задъхва – затруднен е трафикът, а оттам се замърсява и въздухът. Една от важните задачи през следващите години е да реализираме затварянето на вътрешния ринг чрез изграждането на няколко пробива, кръстовища на две нива и да работим за разширението на околовръстното шосе на Пловдив, чиято реализация стартирах още като областен управител.
- Кои от големите ви проекти могат да се осъществят при това положение?
- Предстои да стартира пробивът под Централна жп гара. Той се реализира от НКЖИ и ще направи директна връзката между районите “Централен” и “Южен”. В рамките на месец предстои да започне и изграждането на подлеза “Модър – Царевец”, който пък ще свърже район “Западен” с “Южен”. Очаквам в рамките на този месец да му дадем старт, като за т.г. са осигурени 1 млн. лева, а общата му стойност е 11,5 млн. лв. Този проект започнах като кмет на район “Западен”, надявам се като градоначалник да го завърша, защото през годините все нямаше средства за него.
В момента работим и по Водния цикъл на града, който е сред мащабните ни проекти и е на обща стойност 120 млн. лв. Предстои да започне и доизграждането на двата стадиона – “Христо Ботев” и “Лаута”, за които правителството отпусна 37 млн. лв. целево. На финалната права е и един много важен проект, който реализираме след 10-годишна сага и ще бъде финансиран по Оперативна програма “Региони в растеж”. Той е на стойност 8 млн. лв. и включва
реставрацията и
консервацията на
Източната порта на
Филипопол и Небет тепе
Това ще помогне за съхраняването и експонирането на най-древната част на града - там, където животът се е зародил преди повече от 7000 години.
- Построяването на нов мост над Марица, който е жизнено необходим, ще може ли да се случи, как и с какви средства?
- Търсим финансиране. Община Пловдив кандидатства с четири основни проекта чрез заем по програмите на Фонда за органите на местното самоуправление в България (ФЛАГ). Сред тях са новият мост над р. Марица, подлезът “Модър – Царевец”, продължението на булевард “Северен” и изграждането на басейн “Младост”. Обектите са на обща стойност 60 млн. лв.
- Как решавате проблема с недостига на места в детските градини и яслите?
- Имаме няколко проекта за изграждане на нови детски заведения и разширяване на съществуващите. До края на годината ще бъдат довършени и ще заработят детските градини “Перуника” и “Снежанка”. Трябва да приключи и строежът на нова градина на ул. “Богомил”, която ще поеме 4 групи. Започва изграждането на детска градина и в района с най-бързо растящо население - “Южен”.
На етап избор на изпълнител сме за реконструкцията и разширението на други две градини – “Каменица” и “Зорница”, които са съответно в районите “Северен” и “Южен”. Очаква се скоро да стартира и национална програма на МОН, по която тази година ще се отпуснат 75 млн. лв. за нови детски градини и училища. Община Пловдив ще кандидатства и за двете.
- Има ли нужда Пловдив от нови училища и какво прави вашият екип в тази посока?
- Пловдив се нуждае от поне две нови сгради, за да решим проблемите на Математическата и на Хуманитарната гимназия. Но трудно ще се справим без помощ от държавата и очакваме финансиране. Нашата голяма задача е
поетапно всичките
52 общински училища
да преминат на
едносменен режим
В момента половината от учениците са на двусменен. Това е важно, защото ще се подобри качеството на образованието. Децата ще имат повече време за подготовка, а родителите ще могат спокойно да работят и да дават своя принос към бюджета на семейството и икономиката на града.
- Едно от тежките ви наследства беше транспортният проект, глътнал близо 44 млн. лева. Опитите да го реанимирате чрез заработване на електронната система за таксуване смятате ли, че дадоха резултат?
- Има сериозен напредък, но това не е достатъчно, за да заработи в пълен обем електронната система. Още първия месец от моя мандат започна с проверка на транспортния проект, както и със среща с представители на висшия мениджмънт на испанската компания “Индра”, която реализира електронната система. Оказа се, че не е имало комуникация между нашия и техния екип. Веднага след това бяха изпратени техни експерти, с които заедно започнахме да работим по отстраняване на неизправностите. Поетапно пуснахме електронните табла, апаратите за таксуване и когато натоварихме системата на 100%, тя се срина. Сега отново се работи по нея, но искам да подчертая, че остават броени месеци до изтичането на гаранционния срок и ние сме твърдо решени да си търсим правата по съдебен ред, за да защитим интереса на общината и пловдивчани. Успоредно работим и върху варианти електронната система да бъде модернизирана и надградена, но това може да стане след Нова година, когато изтича договорът с испанската фирма.
- Докъде стигна намерението ви да създадете общински градски транспорт и реалистично ли е то?
- Доста е тежко, но е възможно начинание.
Създаването на
общинско дружество
за градски транспорт
и подобряването на качеството на услугата е важен приоритет в моята програма. Още в началото на февруари беше проведена среща с представителството на Световната банка в България. Последваха поредица от разговори, по време на които бяха обсъдени цялостната организация на градския транспорт в Пловдив и бъдещите планове за реформи и инвестиции. На банката бяха предоставени данни за трафика и доклади от предишни проучвания. Експертите от финансовата институция в момента подготвят анализ за състоянието на градския транспорт и очакваме да ни предложат варианти за решения.
Ще кандидатстваме за средства през следващия програмен период, който с предимство ще финансира проекти, свързани с климата. По мое предложение идеята за създаване на общинско дружество за електротранспорт беше представена пред политическите сили в общинския съвет, които единодушно я подкрепиха. Смятам, че това е правилната посока, ако искаме да имаме екологичен транспорт и качествена услуга за гражданите.
- Не се ли презастроява Пловдив - жилищни сгради никнат като гъби, а паркирането става все по-трудно и на места невъзможно?
- За съжаление, презастрояването е следствие от възможностите, които дава националното законодателство, но това не означава, че не работим в посока Пловдив
да бъде град за хората,
а не за сградите и
автомобилите
Визията на моя екип е да търсим баланс, като намаляваме коефициента на застрояване при издаване на строителните разрешения. Подготвяме концепция за разширяване на зелените площи и увеличаване на пешеходните зони, които да стават привлекателни места за срещи и общуване.
Да, паркирането става все по-голям проблем и се търсят непрекъснато решения чрез изграждане на нови общински паркинги. Наскоро открихме голям многоетажен паркинг в район “Западен” със 150 места, в момента се изгражда друг в идеалния център на града със 100 места, който е в близост до Съдебната палата, сградата на полицията и други важни институции. Трансформирахме и паркинга пред зала “Колодрума” в публичен, който може да се ползва както от живеещите в района, така и от гостите на града. Въвеждаме и еднопосочно движение по част от най-натоварените улици и създаваме възможности за паркиране.
- На 6 септември се навършват 135 г. от провъзгласяването на Съединението, чийто център е Пловдив. Какво ще пожелаете на пловдивчани за празника на града?
- Да помнят идеята на Съединението и да съхраняват историята на града, предавайки я на своите деца. Пловдив не е само Античният театър, тепетата или Марица. Той е преди всичко история и дух. Нека всички посрещнем подобаващо този голям ден.
Нека да пазим идеите на Съединението, да бъдем единни и като нашите предци да пренебрегнем личните пристрастия, амбиции и политически колебания в името на България.