
Още акценти от интервюто:
Нелепи са нещата, които излизат от устата на доц. Атанас Мангъров - един лекар не говори така!
Дистанционното обучение у нас бе едно от най-успешните в света и обхвана 10% повече деца, отколкото в САЩ. Но българският учител плати огромна цена - по 18 часа работа на ден, докато системата заработи
Като доброволец във ВМА видях на какво огромно напрежение са подложени медиците
Ще преподавам с маска и ще проветрявам класната стая, но съм начален учител и е невъзможно да страня от децата
Децата могат да се хранят и в класната стая, ако има подходящи условия, но с индивидуални прибори и дезинфекция
- Г-н Велков, вие сте начален учител и преди дни в емоционален пост попитахте доц. Атанас Мангъров как спи нощем. От какво бяхте провокиран?
- От трагедията на семейство Вакльови, посветили живота си на другите. Този човек не лекува коронавирус пациенти, а си позволява остри коментари, докато неговите колеги изнемогват психически и физически в борбата с вируса.
Ясно е, че тези хора нямаше да починат, ако не бяха срещнали заразата, и щяха да спасят още хиляди живота. Каквото и да си говорим, моят живот не е толкова ценен, колкото на един лекар.
И вместо да помага на лекарите, които седмици не виждаха семействата си, доц. Мангъров призовава да не се спазват мерките.
Дава съвети как да се лекуват пациентите с коронавирус, без той самият да го е правил. Смешна е неговата препоръка в училищата да се сложат кърпи, нелепо е да излиза от устата на лекар, който има претенциите да дава съвети за управление на епидемията и, при това инфекционист. Той непрекъснато си сменя мнението - в началото искаше масово тестване, а изведнъж то стана най-лошото нещо.
Бях доброволец три месеца във ВМА и видях на какво огромно напрежение са подложени медиците. Според изследванията на Федералната асоциация на германските патолози 86% от хората умират непосредствено от COVID-19. А
при над 3/4
от пациентите
COVID-19 е
основната или
единствената
причина
за смърт, съпътстващите заболявания играят второстепенна роля. Притеснително е също така, че при около 1/3 от пациентите аутопсията разкрива мозъчна инфекция, която, изглежда, е пряко причинена от Sars-CoV-2.
Изследване в Италия преди месец доказа, че 89% от смъртните случаи в страната са причинени от самия вирус, а не от съпътстващите заболявания. Само при останалите 11% смъртта е настъпила вследствие на сърдечносъдови заболявания, тумори, болести на дихателната система или диабет.
- Защо станахте доброволец във ВМА? Беше ли Ви страх?
- Станах доброволец в самото начало, когато рисковете бяха по-големи заради неизвестността. Не можех да изпитвам страх, защото не оставаше време да се замисля. Аз съм млад човек и моето място бе там, защото в този момент трябваше да се подпомогне здравната система, която не бе готова. Срещнах невероятни хора и приятели за цял живот сред доброволците и лекарите, защото бяхме като едно цяло, подкрепяхме се и помагахме на пациентите и техните близки. В тези моменти добрата дума и допълнителният чифт ръце са много ценни. Имаше много тежки моменти, които се запечатаха завинаги в мен, и истории на хора, които няма да забравя.
- Докато масово родители и учители се притесняват са старта на учебната година, една малка група призова за бойкот на маските, защото пандемията е измислица.
- За съжаление, такива хора има навсякъде. Тъжно е, когато обществото не базира мнението си на научни факти, а вярва на конспирации. Всички проучвания показаха, че маските оказват огромно влияние, за да се спре разпространението на пандемията и те са спасили милиони от заразяване.
- Вече са ясни правилата - ще се учи в клас, но се дава възможност и за онлайн обучение. Какви рискове остават?
- Рамката, която бе изпратена до училищата от образователното министерство, не е финална. Предстои и да бъдат разгледани в Народното събрание промените в Закона за предучилищното и училищното образование.
Просветните
инспектори по
места също могат
да разрешават
индивидуално
е-обучение
Министър Красимир Вълчев съобщи, че с тях се дава нова и гъвкава възможност, която бе договорена след дълги преговори на експертите от образователното министерство и родителите, които искаха да имат право на избор за формата на обучения. Новата рамка дава възможност на деца да се обучават онлайн, когато имат медицински документи за заболяване, но и
когато има
риск за
семействата им,
а не само за
родителите.
Причината е,
че много деца
живеят с бабите
и дядовците си
Дава се и трета възможност - разрешителен режим от регионалните управления на образованието, който е по подобие на одобрителния режим при самостоятелната форма на обучение. При него по различни критерии ще се дава право на родителите да изберат електронно обучение. Това е една голяма победа, която успяхме да извоюваме.
- Какви ще са критериите?
- И те все още се уточняват. Но заедно с останалите документи ще имат за цел да се пресекат злонамерените намерения на някои родители, които не искат да пускат децата си на училище, защото нямат интерес към образованието им. Успяхме да намерим баланс между правото на избор, здравето на децата и правото на образование.
Важното е, че има различни варианти, които се предоставят, за да има качествено образование дори в условията на пандемия. До края на септември ще се изградят дистанционни центрове в училища в цяла България. Детето ще запази мястото си в училището, но за конкретен период ще се обучава дистанционно в тези центрове.
Силно се надявам тези промени да се случат, защото с тях рискът ще се управлява по-добре. Така ще се намали и броят на децата в училище, което ще доведе до по-големи възможности за спазване на всички мерки.
- Кои проблеми остават нерешени?
- Има неясноти относно противоепидемичните мерки и налагането на карантината.
Кои учители и кои деца ще се поставят под карантина? Кой и как ще се тества? Всички препоръки на Министерство на здравеопазването дават свобода на директорите. Не е редно да се изисква от тях да поемат толкова голяма отговорност,
да се превръщат
в епидемиолози
и да управляват
подобни процеси
Не е ясно при симптомно дете какви ще са процедурите - защото то се изолира, викат се родителите му и трябва да се свържат с личния му лекар, който пък да каже дали това дете подлежи на тестване, да даде направление за тестване. Родителите обаче може да откажат. Има различни хипотези, но този процес може да отнеме ден-два, а през това време училището не взема мерки.
Препоръчително е учителите, които преподават на повече от един клас да носят маски.
Разписано е, че стаите ще се проветряват всяко междучасие, но при блок часове от 80-90 минути няма да има никакво проветряване, а това е прекалено дълго време. При такъв вариант не е ясно дали проветряването е едва след края на целия блок. Притеснения има и за дезинфекцията, която трябва да е 2 пъти на ден.
- Вие имате ли личен план как ще организирате първите си часове?
- В нашето училище залагаме на открити класни стаи. Освен това сме въвели разминаване на различните паралелки. Аз ще нося непрекъснато маска, защото това е отговорност. Ще проветрявам, а когато времето позволява, ще работя на отворен прозорец.
Начален учител съм и контактът с децата ми е близък, не е възможно да страня от учениците. Ще обясняваме на децата как да спазват мерките. Сложили сме различни маркировки в училище, така че да се спазва дистанция в междучасията. Помислили сме за ходенето до тоалетна и храненията, както и всички критични зони, където се събират много ученици - те ще бъдат ограничени.
- Как ще се хранят децата?
- Обсъждат различни варианти. Има разрешение от БАБХ, че ако са налице необходимите условия, храненето може да става в класната стая - с индивидуални прибори, дезинфекция. Така няма да се смесват групите.
- Ще трябва да сте и надзирател на децата - да следите носят ли маски в междучасието, мият ли си ръцете и дали спазват дистанция, притеснен ли сте от тази нова роля?
- Няма как да не ни притеснява този факт, но децата не трябва да се подценяват. Те са изключително разбрани, ако се говори с тях.
Остават обаче и много рискове за учителите. Според данни на синдикатите 9% от тях няма да се върнат в клас. Те трябва да останат в системата, може да са ментори на младите колеги. Една от идеите на министерството на образованието е
да вкара в час
и млади хора от
университетите, които
да помагат при
корона-вируса
Отделно 27% от преподавателите са изключително рискови за тежък COVID-19, а над половината от преподавателите са над 50 г. Смъртността е само един фактор, Morbidity факторите имат най-вероятно още по-силно значение тук - т.е. рисковете след заболяване човек да получи влошения на качеството на живота си за много дълго време и инвалидизиращи проблеми до живот. Недостигът на учители е огромен, а в момента близо 1500 са незаетите места.
- Родителите на по-големите деца са притеснени и от местенето в различни кабинети...
- Да, директорите са получили препоръки това да се избягва по възможност.
- Но няма да е възможно във всички.
- Да, ще има училища, които няма да успеят да го направят, затова казвам, че има различни рискове за всяко училище. Чакат се и критериите, при които цяло училище или област ще преминава в дистанционна форма на обучение.
Мерките са много важни, защото примерите от страните, които отвориха класните си стаи рано, без да са овладели пандемията, показаха, че рискът става много по-голям. Наблюдава се бум на заразени деца и в други големи държави, които отвориха класните стаи като Израел, САЩ Южна Корея и Германия.
- Министерството на образованието бързо превключи на електронен режим заради пандемията, но все пак имаше проблеми. При вас как мина то?
- Много добре. Аз съм много горд от българските учители.
Според моите лични наблюдения и аналзиите на Световната банка и УНИЦЕФ, България е поставена на челни места за реализацията на дистанционното обучение. Ние сме една от малкото държави, които го предоставихме. Има негативи, но българският учител постигна страхотни неща, когато погледнем откъде тръгнахме, а и при средната възраст на учителите у нас е грандиозен успех. Българският учител плати грандиозна цена, защото работехме в началото по 18 часа на ден. В САЩ имаше проблеми с интернет връзката, там те достигнаха до 80% от учениците, а у нас - до 90%.
Визитка:
Учителската професия е в ДНК-то на Петър Велков - той е 19-ият педагог в рода. Стартира с програмата “Заедно в час”. А след това продължава като обучител на учители в Института по прогресивно образование.
Бил е и образователен директор в “СофтУни” за деца. Днес е учител по математика в столичното училище “Увекинд”.
Магистър по “Публична администрация”, където профилира своята магистърска теза и изследвания в сферата на управление на образованието. Анализатор и експерт по управление на кризи.