Днес сме в тежка ситуация на манипулиране - не
е вярно например, че тези, които не желаят да шестват
по жълтите павета, са зли хора, които са против промяна
- Лозунгът “Мутрите - вън!” е ярко обобщение на целите на протеста. Какво всъщност означава, г-жо Буруджиева?
- От библейски времена е останала мъдростта “Който е безгрешен, да хвърли камък!” Лозунгът “Мутри вън!” ни връща във времена, които вече сме преживели. Метафора е на начина, по който ставаха нещата в България - кой успяваше, кой беше силният на деня, кой имаше властта.
Но на мен този лозунг ми говори, че образованието и цензът имат значение. По различен начин това също се чу от протестите. И съм казвала неведнъж, че не може в съдебната ни система да не е важно кой университет си завършил. Тези неща трябва да започнат да са значими. И макар често да си говорим колко ни е зле образованието, проблемът е какво значение има то, след като твоята реализация в живота не зависи от него.
- Мутра е понятие от 90-те години на миналия век - едри мъже с дебели вратове и златни ланци, които гледат лошо. Но е интересно с какъв смисъл е изпълнено това понятие днес, 30 години по-късно? Сега ваши колеги определят мутрата като агресивен, яростен, прост, невъзпитан, неподвластен на правилата човек.
- Ако е така, значи част от протеста, който скандира “Мутрите - вън!”, трябва да си отиде. Защото в демократичните държави гражданското неподчинение съществува, но всеки, който го направи, знае, че може да го набият и арестуват. Такива са законите в развитите демокрации.
Добре е, че у нас се чете конституцията, в която пише, че всеки има право на протест. Хубаво би било основният закон на държавата ни да се чете докрай, защото там пише, че правата на всички български граждани са еднакво валидни. Т.е. моето право да се движа свободно из целия град е еднакво валидно с това на другия, който иска да протестира. В момента обаче
се намираме в тежка
ситуация на
манипулиране на
смисли и значения
Всеки се опитва да изкара неговите единствено валидни и верни. И ако, недай си боже, не мислиш по този начин, изпадаш в ситуацията да бъдеш смятан за лошия, невъзпитания, неграмотния, да се правят някакви сравнения с Априлското въстание едва ли не. Много агресивно се навлиза в правото на хората да имат собствено мнение и да формират собствен смисъл и значение от онова, което наблюдават, четат, слушат и виждат. Отказът от това право
мога да нарека
единствено
сталинизъм
Защото в очите на протестиращите всички, които не желаят да шестват заедно с тях по жълтите павета, са някакви зли хора, които не искат промяна. Не е вярно!
- Чуха се мнения, че протестът със своите лозунги “Мутри - вън!” се самообявява за морален авангард на обществото. Как стои на този фон името Маджо, споменато в разговор между бившия царски депутат Димитър Ламбовски и лидера на “Да, България” Христо Иванов?
- Зле стои. И както колежка социолог каза - една ситуация може да се отиграе, но винаги ще се помни. Виждам г-н Иванов колко обяснения даде, виждам и колко хора го подкрепят на неговата страница във фейсбук, но подобни образи във видео не се забравят, ще останат дълго в съзнанието на хората. Понеже гледах видеото много внимателно, за мен е логично и нормално, когато един човек идва при вас и ви казва: “Оня се обади...”, първата реакция да е: “Кой е този “оня”?” Човек, който няма нищо общо със ситуацията, обикновено се опитва да я изясни, а не да замълчи. За мен големият проблем на г-н Иванов в това видео е,
че вече трудно ще
отлепи физиономията
си от него
И въобще тук не става въпрос за това дали е красив, или не и какво вижда в огледалото. Всеки от нас - както политиците, така и обикновените граждани, има своя история, някакъв живот в това общество, а не в някакво различно. А ако като граждани спазваме стриктно законите, не търсим оправдание примерно за превишената скорост, когато ни спре КАТ, не търсим връзки да си запишем децата в едно или друго училище, нито познати, за да се доберем до лекар, ако живеем така, както искаме, тогава няма да има за какво да водим този разговор.
----------------------
Татяна Буруджиева е родена в София. Доцент по политически комуникации и доктор по социология. Бивш депутат от БСП. Била е шеф на кабинета на соцлидера Сергей Станишев. Преподавател в катедра “Политология” на СУ “Свети Климент Охридски”.