
Още акценти от интервюто с президента на КНСБ:
Парите бързо да стигнат до хората, автоматична система да отсява кандидатите, тя ще е безпристрастна
Минималната заплата трябва да стигне 800 лв., а средната - 1700 лв., до 18 месеца
Предлагаме ставка от 15% за ДДС, данъка върху доходите на физическите лица и корпоративния данък, по този начин ще бъдат предоставени повече от 4,5 млрд. лв. на година за хората с ниски и средни доходи
Още в края на август трябва да се мисли за третия пакет от мерки, които ще са с европари
Правителството да си довърши мандата и да изпие чашата докрай, а избирателите ще решат дали ще е сладка, или горчива
Идва зима и трябва по-голям достъп на хората до помощите за отопление. Прагът за тях да е този за бедност без други условия
- Г-н Димитров, правителството обяви нови мерки в борбата срещу коронакризата за малко над 1 млрд. лв. Достатъчни ли са те, за да усети обикновеният човек помощ от държавата?
- Това е вторият пакет от мерки, който правителството слага на масата в борбата срещу последствията от коронавируса. Надявам се, да не е последният. Първият даде възможност за запазване на заетостта през мярката 60/40, после надградена и развита към туризма и към транспорта, за да стигне до 80/20. 200 хил. запазени работни места към момента са добър резултат, но ликвидността на фирмите и достъпът до ресурс не бяха гарантирани и това бе един от основните проблеми в Министерството на икономиката.
Във втория около 800 млн. лв. са насочени към социални мерки, което е добра новина. Няма как да не сме доволни, защото немалка част от тези мерки са наши искания, които бяха договорени с бизнеса още през май. До 2 млн. пенсионери ще достигнат около 320 млн. лв. Три месеца ще получават по 50 лв. Личните асистенти ще са гарантирани за майките на деца с увреждания със 122 млн. лв., които не бяха предвидени до края на годината. Те с основание питаха какво ще стане с обещанията по Закона за личната помощ.
За нас като синдикати ключовият въпрос е увеличението на доходите. Вдигането с 30% на заплатите в ключови агенции, които работят на терен, по наши оценки ще обхване поне 100 хил. души. Те отдавна чакат допълнително признание, но и мотивация за труда им в условията на пандемия. За заплати в социалната сфера са предвидени 275 млн. лв. От тях 155 млн. са насочени към сектор “Здравеопазване” - основната част отива към бюджета на НЗОК и оттам към заплатите на медицинските специалисти. Повече пари ще има и за социалните домове. От години КНСБ обръща внимание, че там заплатите са изключително ниски. С този 30% ръст през единните разходни стандарти ще се даде глътка въздух - при 700 лв. заплата
увеличението ще е с 200-250 лв.
Това е стъпка в правилната посока
По подобен начин стои и въпросът с училищното и детското здравеопазване. 9 млн. лв. са предвидени, за да достигнат заплатите там от 1 август договорените 950 лв. в отрасловия колективен трудов договор.
- Държавата чу синдикатите, че трябва да вдигне минималното обезщетение за безработица, и предлага то да стане от 9 на 12 лв. Достатъчно ли е и не трябва ли да има по-голяма помощ за хората?
- 16 млн. лв. ще отидат към безработните. Това е наше старо искане, което е добро като първа стъпка. От 9 на 12 лв. се увеличава минималното обезщетение за безработица и ще обхване над 30 хил. души, а срокът за изплащането се удължава с 3 месеца. Това също е наше искане, по този начин хората с минимално обезщетение ще могат да го получават малко по-дълго.
Бяхме чути за мерките в социалната част. В икономическата част 355 млн. лв. са предвидени за регионалното министерство, като от тях поне 100 млн. ще отидат за забавени разплащания на заплати.
Допълнителната инжекция от 55 млн. лв. за туризма пък ще даде възможност да се подкрепи летният сезон и да дойдат хиляди туристи до края на годината. Аз съм умерен оптимист, че средствата ще стигнат максимално бързо до хората и това ще е предизвикателството. Още в края на август - началото на септември трябва да започне да се мисли за третия пакет от мерки, който ще се финансира със средства от плана за възстановяване на ЕС. Първите 656 млн. евро от тях най-вероятно ще бъдат достъпни и ще могат да се влагат в съответни мерки още през октомври. Ето защо
властта не трябва да се бави
с дизайна на новите мерки
- Какво още трябва да се направи, какви са вашите предложения?
- В социален план на първо място трябва да се има предвид, че предстои зима. Помощите за отоплителния сезон бяха увеличени на 500 лв., но според нас трябва да се разшири обхватът на хората, които ги получават. За целта условията за достъп трябва да бъдат облекчени и той да стане равен на прага на бедност, без да има други изисквания. Това ще даде сигурност на много хора за зимата.
Остана нерешен проблемът и на семействата с деца. Отпуските на родителите свършиха заради пандемията и ако наесен отново се затварят училища и детски градини, те няма да имат алтернатива. Ние предлагаме целеви платен допълнителен отпуск, който да се изплаща от НОИ на родители, които са принудени да гледат децата си заради карантина. Този въпрос все още не е решен, макар да сме го коментирали със социалния министър и да имаме принципна подкрепа. Със сигурност трябва да се мисли и за директна финансова подкрепа на семействата с деца в следващия пакет от мерки.
- Много държави изплащат директна финансова помощ на гражданите си. Трябва ли да се раздават пари на калпак?
- Сегашните мерки не са на калпак, но са според нуждите на хората. От една страна, това е по-правилният подход. От друга, това, което може да бъде дадено на широк кръг от гражданите, е през данъците. Но не е чрез намаляване на ДДС за този или за онзи бранш. Тази порочна практика, като започне веднъж, трудно ще спре. Нашето предложение е за данъчна реформа 15:15:15 с необлагаем минимум, равен на минималната работна заплата за страната. Смятаме, че по този начин ще бъдат предоставени повече от 4,5 млрд. лв. на година за хората с ниски и средни доходи.
Предлагаме ставка от 15% за ДДС, данъка върху доходите на физическите лица и корпоративния данък. Изчисленията ни показват, че това ще доведе до повече разполагаеми средства за хората с ниски и средни доходи, стимулиране на потреблението и по-справедливо съотношение между приноса на преките и косвените данъци в бюджета. Ще дам пример -
ако получавате 1000 лв. заплата,
на година ще спестите 650 лв.
по линия на преките данъци
и около 300 лв. от косвените.
Това реално означава 13-а заплата
в края на годината
за всеки работещ. За хората с високи доходи крайният ефект също ще е положителен. Ако заплатата е 3000 лв. например, на годишна база ще бъдат платени 382 лв. повече данък върху доходите, но от промяната в косвените данъци човек ще разполага с поне 900 лв. повече.
С оглед преодоляване на неравенства, стимулиране на демографски механизми към младите семейства трябва работещите да бъдат стимулирани с данъчни облекчения. Това може да се случи още от догодина. Тази загуба за бюджета е директна полза за милиони семейства.
- Скоро трябва да стартират преговори за минималната заплата за догодина. Какво предложение ще сложите на масата и какъв трябва да е размерът ѝ в дългосрочен хоризонт?
- Тя трябва да продължи догонващо да изпреварва средния ръст на доходите. Докато влезем в Еврозоната, средната заплата трябва да стигне 1000 евро, а минималната - 500 евро. Това е дългосрочен хоризонт от около 3-4 години.
Междувременно до 18 месеца минималната заплата трябва да стигне 800 лв., а средната - 1700 лв. Това са постижими цели. Необходимият ръст на минималната заплата трябва да е около 14% през 2021 и 2022 г., а на средната - 10% увеличение на годишна база, което се реализира през последните години. Смятам, че този ръст ще продължи въпреки кризата, която се очаква да бъда V-образна през второто полугодие на тази година и ще последва бързо възстановяване още в началото на 2021 г. Това за нас са реалистични, постижими и нужни нива при една организирана политика на доходите.
- Повече от две седмици протестите пред прозорците на Министерския съвет не спират. Част от тях призоваха синдикатите да се включат с национална стачка. Служебно правителство няма ли да задълбочи кризата, какво е личното ви мнение?
- Ние оповестихме нашата позиция след разговори с лидерите по места -
основания за протест има,
но те са в социален и морален план
Липсата на решения, които гарантират справедливостта в много сфери, корупцията, влиянието на олигарсите, но и неравенствата в доходите и нуждата от рязкото им повишаване са основания за протести в моята глава, а и в главите на синдикалистите. Но, за съжаление, социални искания не се артикулират. Затова под 1/5 от нашите лидери заявяват готовност за включване в ефективни протестни и стачни действия. Останалите се въздържат. Моето мнение се определя от мнозинството в нашата организация, която ме е избрала за лидер. Ето защо смятам, че решенията са в сферата на подобни пакети, за които говорихме - спешни мерки, които бързо да стигат до хората и до фирмите и да направят по-леко преминаването през една от най-тежките кризи, в началото на която вече се намираме. Безработицата расте, макар и в по-малки темпове, заради сезона, но това дава знаци, че положението не е нормално. Всяка нестабилност носи нови минуси. От тази гледна точка каквото и да е това правителство, то трябва да си довърши мандата и да си изпие чашата докрай - дали ще бъде сладка, или горчива, ще кажат избирателите.
- Няколко пъти казахте, че парите трябва да стигнат бързо до хората, но при първия пакет видяхме забавяне. Какво трябва да се промени?
- Трябва да се засили много рязко капацитетът в икономическото министерство и експертите, които работят по програма “Иновации и конкурентоспособност”, през която минава немалка част от парите, които се забавиха и затлачиха. Трябва да се минимизира субективният фактор, за да изчезнат всички корупционни съмнения, да има максимална електронна комуникация и автоматични критерии, които ще гарантират стигането им максимално бързо при хората.
Да не се чака някой да решава дали да вземе някаква комисиона на черно, а да има автоматизирано разпределение по сметките. Това не са хеликоптерни пари, т.е. раздаване на калпак. Софтуерна програма трябва безпристрастно да отсява как да отидат парите при съответните бенефициенти.