Симеон Донев започва своята кариера в телекомуникациите преди повече от 15 години. През това време е заемал различни постове в областта на търговията, маркетинга и разработката на нови продукти. През октомври 2015 година поема ръководството на дирекция “Продукти и услуги” в A1 България, а през юни 2016 година става старши директор “Маркетинг”. Член е на управителния съвет и лидерския екип на А1 България. Той е завършил специалност “Компютърни системи и технологии” в Техническия университет в София.
- А1 получи две награди от международния конкурс за иновации “Продукт на годината 2020”. За какво бе отличен телекомът, господин Донев?
- Спечелихме две първи места в “Продукт на годината 2020” – в категория “Интерактивна телевизия” за Xplore TV и в раздел “Дигитални портфейли” за А1 Wallet.
Те са много ценни за нас, тъй като са в резултат не само от прецизно пресяване от жури от професионалисти в различни области по време на първия кръг, но най-вече на мащабно допитване, проведено от Nielsen International сред 2000 български потребители.
- Какво е различното между А1 Wallet и А1 Xplore TV и сходни други услуги?
- За нас водещи са нуждите на потребителите и с тези услуги поведохме целия сектор в една нова посока – дигитализация за нуждите на модерните хора.
Xplore TV обединява
всички
телевизионни
функционалности,
желани от модерния човек - интуитивен интерфейс, търсене, персонализирани препоръки, VoD. Да гледаш това, което искаш, когато и на което устройство желаеш, е най-краткият отговор на въпроса ви. Преди старта на Xplore TV такъв тип специално телевизионно изживяване липсваше в България.
А1 Wallet е модерен, сигурен и удобен начин за плащане и изпращане на пари между потребителите, който не отстъпва на нито едно конкурентно решение от световен мащаб. С него смартфонът вече става и разплащателно средство. Това е плюс за нас като телекомуникационен лидер и за разлика от останалите финтех компании ние разполагаме с голяма клонова мрежа, качествено обслужване на клиенти на български език и име, което хората познават.
- Това ли е посоката, в която ще се развиват телекомите - да предлагат продукти, различни от традиционната телефония?
- Най-сигурното нещо на света е промяната. А1 също се промени драстично през последните няколко години и от мобилен оператор вече се превърна в доставчик на дигитални и телекомуникационни решения. Нашата цел като компания е да насърчим дигиталния начин на живот, като позволим на хората да правят повече неща от повече места. Дори да изключим нашите мобилни услуги и домашен интернет и телевизия, за които сме добре известни, А1 вече предлага дигитален портфейл, брандирана кредитна карта, собствени спортни канали, дори и електронни винетки и тол решения.
От друга страна, компанията бързо се превърна в един от големите доставчици на бизнес ICT решения с два собствени центъра за данни в страната. За целта си сътрудничим с компании като Cisco, Microsoft, SAP, на които сме сертифициран интегратор, и много други.
- Промени ли навиците на потребителите извънредното положение? Търсят ли се повече онлайн услуги и продукти?
- Тук отново се потвърждава максимата за промяната. Извънредното положение промени начина на мислене на хората и на компаниите. Обществото преживя дигитална трансформация в рамките на два-три дни и започна да работи, учи, информира и забавлява от вкъщи. Това беше възможно благодарение на модерните телекомуникационни мрежи.
А1 регистрира ръст на натоварването от 50% при гласовите обаждания и 35% при трафика на домашен интернет. Ние също насърчихме хората да си остават вкъщи като част от кампанията за дигитална солидарност, която включваше доста дигитални бонуси. Това се отрази и на потребителското поведение.
Хората започнаха да се обръщат към дигиталните канали, които са по-безопасни, а и по-удобни и бързи. Отбелязахме двуцифрен ръст в използването на онлайн магазина ни на А1.bg през първата седмица на април спрямо един месец по-рано и
943% повече
видео
консултации
с наши представители в средата на април в сравнение със средата на март.
Само за първите две седмици на април спрямо същия период на март нашето мобилно приложение “Моят А1” отчете 228% повече регистрации и над 50% ръст на плащанията през него.
- Как А1 се справя с увеличаващия се трафик?
- С постоянни инвестиции в нашата мрежа и услугите, които предлагаме. В момента А1 разполага със собствена оптична мрежа от над 17 000 км и инфраструктура, която покрива 68 града и 133 малки населени места.
4G мрежата ни има 99%, а 4.5G - 90% покритие от населението на страната. Това са практически всички населени места с над 3 000 жители.
Само от началото на извънредното положение увеличихме капацитета на над 250 базови станции, а още 640 оптимизирахме, за да може да се справим с растящите нужди на потребителите и да постигнем по-ефикасно използване на наличните ресурси. А1 ще продължи да инвестира в своята мрежа, така че клиентите да получават качествени и модерни мобилни услуги без значение от ситуацията. Този подход ще ни позволи както да задоволим настоящите нужди, така и да преминем към 5G в бъдеще.
- Какви иновации подготвяте през тази и следващата година? И какви нови продукти ще предложите?
- Ще продължим да дигитализираме нашите канали за самообслужване, за да можем да предложим по-добър контрол, информираност и достъп до нашите услуги на потребителите. От гледна точка на нови продукти и услуги ще развиваме нашите ICT бизнес решения и ще добавяме нови функции към настоящите продукти като Xplore TV и А1 Wallet. Това са платформи в истинския смисъл на думата, които ни дават възможност да
надграждаме
и да добавяме
нови функции
спрямо нуждите на потребителя в момента.
Последната ни иновация в мобилните услуги е насочена към потребителите, които не са открили своя мобилен план при досегашните варианти. Услугата ChitChat е без договор, предплаща се месец за месец и може да се прекрати без неустойки, но в същото време предлага условия като на абонаментен план.
Ще продължим да развиваме и нашата мрежа в подготовката за петото поколение мобилни технологии. Именно те ще бъдат ключът към истински иновации в живота и индустрията.
- Според новия план на правителството през 2022 г. в България ще има 5G. Възможно ли е по-рано да предложите услугата?
- От технологична гледна точка е напълно възможно. А1 вече проведе изпитания на технологията и сме в състояние бързо да стартираме 5G мрежа.
Факторите, от които зависи стартът на 5G, са други. Въпреки че крайният потребител ще получи много ползи от петото поколение мрежи, големият печеливш от тяхното внедряване ще бъде бизнесът. Те ще предложат изцяло нови възможности, от които скорошен анализ на Института за политика и икономика към УНСС прогнозира ръст на БВП на страната от над 12 млрд. долара в рамките на 10 години от пускането на технологията.
За да стартира 5G обаче, трябва да са налице няколко фактора. Сред тях са придобиването на нужния честотен спектър, търсене от страна на потребителите и бизнеса и навлизането на достатъчен брой крайни устройства.
Пандемията от COVID-19 оказва негативно влияние върху икономиката, което вероятно ще забави стартирането на 5G. Но това е бъдещето на мобилните комуникации и А1 ще предложи тази технология в страната, когато има подходящи условия за това.
- Какви ползи ще има за клиентите от новата мрежа? Ще бъдат ли достъпни цените, или това ще е услуга за богати?
- Когато говорим за крайните клиенти, 5G е основно супербърз интернет. Тази технология ще направи виртуалната и добавената реалност масови, а забавлението с 4K и 8K видео - възможно дори и чрез мобилна мрежа. Ще предложи гейминг по мобилна мрежа и други.
При бизнеса обаче говорим за много повече: автономни автомобили, онлайн медицински прегледи и интервенции в реално време, автоматизирано производство, “Интернет на нещата” със свързани умни градове, където всичко - от осветлението и мониторинг на въздуха до паркоместата и сметосъбирането, е онлайн и може да се управлява от разстояние.
5G бързо ще стане масова и достъпна технология, но нейното покритие ще зависи най-вече от търсенето ѝ. Примери за локациите, където първоначално ще има 5G покритие, са индустриалните зони и централните части на големите градове.