Без синьото гориво няма как да има реална „Зелена сделка”, казва енергийният експерт
Веселин Тодоров е един от младите водещи енергийни експерти и мениджъри. "24 часа" го потърси за коментар за бъдещето на природния газ в България и дали американският втечнен газ може да пробие на пазара у нас. И как доставките на синьо гориво засягат българската индустрия, енергетика и всеки от нас.
- Г-н Тодоров, все повече се говори за доставки на втечнен природен газ от САЩ. За широката публика е трудно разбираемо какво значи втечнен газ, може ли да ни кажете нещо повече?
- За по-добре разбиране на технологията трябва да се знае, че природният газ се втечнява при -161 градуса по Целзий, като неговият обем намалява в съотношение 600 към 1. Тоест, от шестстотин единици в газообразно състояние, при втечняване получаваме 1 единица. След втечняването на газа той се превозва в специални танкери и отново се регазифицира. По този начин можем да пренасяме огромни количества синьо гориво до всяка точка на света.
Тук е и огромното предимство на този вид газ. За разлика от традиционното пренасяне по тръби, което е ограничено от изградената инфраструктура, втечненият газ може да бъде пренасян навсякъде, където има изградени терминали. По този начин конкуренцията се увеличава, което води до по-ниски цени и до по-добри условия при сключване на договори.
В Европа към днешна дата има изградени над 35 терминала за регазификация, което вече дава отражения при ценовата политика на Стария континент.
- А как България може да се възползва от това? Правим ли го в момента?
- Глобалното развитие на този вид пазар дава отражения и в страната. В България няма изграден терминал за регазификация, но има такъв в Гърция – Ревитуза. Той оперира от 2009 г., но тъй като доскоро интерконекторните връзки между България и Гърция бяха слабо развити, доставките за страната чрез него не бяха на голямо равнище. Тази тенденция се промени през годините. Вече наблюдаваме по-големи обеми газ да бъдат получавани по това направление. Важно е да се отбележи, че цените са далеч по ниски от руския газ, който традиционно залива страната ни.
Търговците на природен газ бързо се ориентираха в тази ситуация и в момента много от тях доставят втечнен газ, използвайки терминала в Гърция. Голяма част и от консуматорите същo прозряха, че е по-добре да получават газ през южната ни съседка, отколкото от Руската Федерация. Все пак и цените и условията по договорите за доставка са много по-добри.
- Казвате, че и търговци и консуматори се възползват от новия пазар на втечнен газ. Как българският потребител ще усети това?
- Благодарениe на втечнения газ цените на газовите борси са толкова ниски. Това е и причината за България руският газ да падне с повече от 40%, а не защото някой е бил много добър преговарящ. Истината е, че благодарение на този вид доставки на газ, конкуренцията в сектора се изостри, цените паднаха, а услугите се подобриха. Така че, когато Булгаргаз излезе и започне да се бие в гърдите с колко бил свалил цената, не му вярвайте. Единственият виновник за това е пазарът.
В този смисъл, българският потребител ще усети това по джоба си. Към момента вече няколко топлофикационни дружества получават газ чрез този вид доставки. Тоест, сметките и на потребителите на топлоенергия и на домакинствата, които се отопляват с природен газ, ще паднат.
Тази година вероятно ще видим доставки от порядъка на над 20-30% повече на втечнен природен газ спрямо миналата, като тази тенденция ще се запази и дори ще расте още повече. От това ще спечели най-вече крайният потребител.
- Само от един терминал за втечнен газ ли може България да получава доставки?
- Към настоящия момент, да. Но бъдещето е светло в тази посока. Предстой изграждане на втори терминал на гръцка територия в Александруполис, като Булгартрансгаз ще придобие 20% от капитала на проектната компания.
Заедно с изграждането на газовата връзка ICGB ще се осигури пряк достъп до втечнения газ на пазара в България. Това ще увеличи конкуренцията и ликвидността на пазара, както и на газовата борса Газов Хъб Балкан. Очакват се доставки, както от САЩ, така и от други държави износителки като Катар, Алжир. В крайна сметка ценовият натиск ще бъде още по-голям и руският газ ще се окаже в още по-лоша позиция, тъй като ценообразуващата формула за България включва и цените на нефтените деривати.
- И все пак имайки предвид „Зелената сделка“ на ЕК, и изобщо политиката на съюза за без въглеродна икономика до 2050 г., няма ли да удари по газовия сектор?
- При всички положения в един светъл момент от далечното бъдеще вероятно доставките от природен газ ще намалеят, но едно нещо трябва да е ясно. Без природен газ преходът до 2050 г. е невъзможен. Дълбоко подчертавам това! В България има не малък брой когеренационни топлоцентрали, част от тях работещи единствено на въглища като основно гориво.
И именно тук виждаме потенциала на американския втечнен газ. Част от тези топлоцентрали вече започнаха да изграждат инсталации, които да използват синьото гориво като заместник на въглищата. Топлофикация Перник, Топлофикация Русе и ТЕЦ Бобов дол вече дадоха своята заявка за преминаване от едното гориво към другото. Жителите на тези градове сами ще усетят огромната разлика в качеството на въздуха и, разбира се, в подобрението на услугите, която всяка топлоцентрала ще им предоставя.