Не се притеснявам, нека има конкуренция от нов играч на пазара, но ако се изкриви моята идея, ще е пълен провал, но аз пак остава на пазара, казва лидерът на партия "Воля"
50-100 обекта са напълно достатъчни. Инвестицията вероятно ще излезе около сто милиона евро, ако се действа разумно и прагматично
Ние не знаем защо някои слагат големи маржове – златни тоалетни ли имат в обектите, брутално високи заплати ли дават на работниците – ако е последното, добре, но надали
Тези, които държаха изкуствено високи цени, вече ще са принудени да работят по друг начин
Няма нужда да са луксозни, да има излишни разходи по тях. По-скромно направени, но осигуряващи ниски цени
- Г-н Марешки, каква е оценката ви за решението да се създаде “Държавна петролна компания”?
- Решението на правителството дойде изненадващо. Все пак аз от 2017 г. говоря за това и призовавам да се направи. Но до момента нямаше реакция от нито една институция. Даже преди месец приканих и президента Румен Радев да си каже мнението, но и той мълчи. Каквато и да е причината сега да се действа толкова бързо, важното е, че идеята ми е възприета и по нея се работи. Така че към момента подкрепям решението.
Все пак обаче ще си оставя една вратичка, защото още не съм видял законопроекта. Надявам се идеята да не е изопачена и това да не стане поредната държавна компания, която някой един ден ще източи. Четох, че са против хора, които са заграбвали и разпродавали България на безценица през прехода и които до днес добре печелят на гърба на българите. Дано такива да не намерят подкупни чиновници, които да съсипят проекта.
- Защо твърдите, че това е ваша идея, нали вие сте в този бизнес, искате още един конкурент ли?
- Аз не твърдя, просто това е истината. Идеята за държавна верига бензиностанции, която да доведе до по-ниски цени на горивата, а оттам и на много други цени, беше заложена в управленските приоритети на ВОЛЯ в предизборната ни програма през март 2017 г. Т.е. за първи път съм споделил публично тази си идея преди повече от три години!
През последните седмици, по време на извънредното положение, когато цените в цял свят се сриваха, а тук почти не падаха, с изключение на нашите обекти, многократно в интервютата ми говорих, че именно държавна фирма е вариант за решаване на проблема в този сектор. Милиони българи гледаха специалните ми видеообръщения по темата в социалните мрежи и коментираха с одобрение.
Що се отнася до конкуренцията, нека има такава. Не се притеснявам, че държавата ще влезе като играч на пазара. Знаете ли, всеки ден, и то не от вчера, получавам десетки молби от цяла България да направя бензиностанция. Хората изнемогват вече да бъдат ограбвани толкова. Организират се в групи във фейсбук – искаме бензиностанция на Марешки в Монтана, в Плевен, в Шумен, в Кърджали… Вече имат по над 10 000 членове всяка.
Но решаването на проблема не е по силите на един човек, на една фирма. Държавата има тази мощ. Ако се притеснявах, изобщо нямаше да лансирам такава идея през 2017 г. Но ако държавата изкриви моята идея, ще е пълен провал. А аз пак си оставам на пазара и ще си реализирам моите идеи.
- Има ли проблем в търговията на едро, наистина ли няма достатъчно данъчни складове и откъде да зареждат държавните обекти?
- Да, складовете са недостатъчни. Затова и държавата трябва да се намеси, за да гарантира свободната конкуренция. Що се отнася до зареждането, веригата не е задължително да купува от “Лукойл”, а може да внася от Румъния, от Гърция, от Близкия изток, да си договаря изгодни цени. Има достатъчно голям пазар. Смятам, че такъв проект ще дисциплинира и производителя в България.
- Колко държавни бензиностанции трябва да има, за да може да се повлияе ефективно на пазарните цени? Колко ще струва според вас този проект?
- Мисля, че 50-100 обекта са напълно достатъчни. Инвестицията вероятно ще излезе около сто милиона евро, ако се действа разумно и прагматично. Няма нужда тези бензиностанции да са луксозни, да има излишни разходи по тях. По-скромно направени, но осигуряващи ниски цени на хората. Което всъщност би трябвало да е целта на такъв проект. Много се надявам да не бъде опорочен.
Затова предложих веднага наши експерти да го оглавят, защото имаме ноу-хау, минали сме по този път. Ако правителството иска да успее, трябва да копира едно към едно моя бизнес модел или да ни оставят ние да го осъществим. Моята бизнес идеология вече повече от 25 години е такава - ниски маржове, ниски цени, големи обороти, още по-ниски цени. Българите са доволни – спестяват си по няколко хиляди годишно, а и бизнесът е успешен.
Нали си давате сметка, че само с тази идея животът на милиони българи ще се промени, милиони левчета ще остават в хората, ще има много допълнителни ефекти за потреблението, за фирмите, за икономиката като цяло. Ще се изсветли бизнесът, ще има по-голяма събираемост на данъците. България може да стане балкански икономически тигър!
- На какви цени може да се продават горивата в тях?
- Както знаете, това не е твърда цена, всичко зависи от световния пазар. Но важното е да се работи с минимална надценка.
- Възможна ли е цена от 1,40 лв. за литър с платени всички данъци?
- Възможна е, разбира се. При мен сега е точно такава. Плащам си всички данъци, проверяват ни постоянно. Някои вероятно не инвестират правилно и бизнесът им се оскъпява.
Аз може в личен план да съм ларж - дарявам на болници, на манастири, но в бизнеса цепя стотинката на две. Когато преговарям за имот, после за строежа на бензиностанцията, за всичко търся най-ниската цена. И обектите стават конкурентоспособни. Ние не знаем защо някои слагат големи маржове – златни тоалетни ли имат в обектите, брутално високи заплати ли дават на работниците – ако е последното, добре, но надали. Помните, че преди две години финансовото министерство поиска на касовите бележки да се изписват доставната цена и маржът. Тогава браншът скочи и до ден днешен това не се случва. Бизнесът винаги намира пробойни. Затова една държавна верига ще е полезна инвестиция, която ще контролира този важен за джоба на българина пазар.
- За колко време може да бъде изградена верига от 100 бензиностанции?
- Две години е реалистичен срок за пълното завършване на проекта. Ако институциите не са тромави в действията си, нещата могат да се случат бързо. Когато за първи път лансирах тази идея преди три години, казах, че ако ВОЛЯ има възможността, ще го направим до една година. Както знаете, ние идваме от частния бизнес и сме научени да действаме в кратки срокове, ефективно, да ценим всяка стотинка и да я инвестираме по най-добрия начин. Това трябва да е водещо и в случая.
- Как ще отговорите на тези, които се опасяват, че по лоша българска традиция и тази държавна фирма ще работи на загуба и всъщност ние ще я издържаме с данъците си?
- Ще ви дам такъв пример. Когато аз започвах в този бизнес, направих голяма инвестиция за кратко време. За да я изплатя бързо, в първата година съм бил на загуба от около два милиона. Сега примерно съм на пет милиона печалба. Т.е. дори да има два милиона, даже десет милиона загуба в началото, което не го виждам как може да бъде допуснато, ти ще оставиш в хората стотици милиони годишно. Ако държавата види, че с една цена излиза леко на загуба, ще вдигне с две стотинки и ще реши проблема. Но не с двайсет!
- Ще попречи ли държавна компания на пазарната конкуренция в сектора? Все пак в Министерството на икономиката и НАП всички оператори сега са длъжни да обявяват доставната и продажната си цена. Това няма ли да даде предимство на държавните обекти при формиране на цените?
- Не мисля, че конкуренцията ще пострада. Напротив. Тези, които държаха изкуствено високи цени, вече ще са принудени да работят по друг начин. Досега едва ли не аз вършех работата на държавата - където отворя обект, останалите веднага сваляха, но много символично, което не беше достатъчно. Една държавна верига би могла да бъде реален стожер на интереса на българите. В период на криза държавата трябва да се намесва активно, където е нужно, за да помогне на сектора и да защити интереса на всички българи.
CV
l Роден на 26 март
1967 г.
l Завършва математическа гимназия,
инженер по професия
от Техническия университет във Варна
l В бизнеса с лекарствата е от 1991 г.
l От 2015 г. участва и в бизнеса с горива
l Лидер на ВОЛЯ
l Зам.-председател на 44-ото НС
l Председател на
групата за приятелство България-Сирия
l Член на комисията по вътрешна сигурност и обществен ред и на тази за контрол над службите за сигурност